CAFE BUDAPEST – KORTÁRS MŰVÉSZETI FESZTIVÁL
180-as csoport – Harmincöt éve
- Szemző Tibor:
- Koponyaalapi törés
- Faragó Béla:
- A pók halála
- Faragó Béla:
- Sírfelirat
- Mártha István:
- Karácsony napja, 24. lecke
- Melis László:
- Maldoror énekei
- Frederic Rzewski:
- Coming Together
- Frederic Rzewski:
- Attica
Jótékonyan kavarta fel a késő Kádár-kor kulturális állóvizét az 1979-ben muzsikusokból és zeneszerzőkből alakult 180-as csoport. Az együttes, amely egyetemi klubokban éppúgy nagy sikert aratott, mint nemzetközi fesztiválokon, az amerikai eredetű úgynevezett minimálzene, vagyis a Steve Reich és Philipp Glass nevével fémjelzett zenei stílus hazai zászlóshajójaként funkcionált. Hasonlóan a fősodortól eltérő valamennyi korabeli művészi jelenséghez, a 180-as csoport működésének is volt persze ellenkulturális, vagyis politikai vetülete, de legalább ilyen fontos volt, hogy az együttes egy addig ismeretlen zenei világot honosított meg és tett népszerűvé Magyarországon. 1990-ben nemcsak a rendszer omlott össze, de a 180-as csoport tagjai is szétszéledtek, maguk után hagyva három nagyszerű lemezt és azokat a szellemi magokat, amelyekből a minimalizmus ezredforduló körüli hazai sikere kisarjadt. A koncerten mindhárom lemez anyagából válogatnak: megszólalnak a csoport tagjainak kompozíciói, és az amerikai Frederic Rzewski két alapműve, az első lemezen szereplő, erősen politikai töltetű Coming Together és Attica.
Rendező:Művészetek Palotája, Zeneakadémia Koncertközpont
Szólj hozzá!