Budapest 2016. Mar. 20. (19:30)

A Megváltó hét szava a keresztfán


A Megváltó hét szava a keresztfán

A női karra, zongorára, ütős hangszerekre, vonószenekarra és ondes Martenot-ra komponált Három liturgia 1943-44-ben keletkezett, a misztikus elragadtatottságtól fűtött, költői szöveget a zeneszerző írta. Az egyes tételek az isteni jelenlét három formáját reprezentálják.

Az első szakasz a bennünk lévő Isten antifónája; a második a magát felmutató Isten szekvenciája; a harmadik a mindenségben lakozó Isten zsoltára. A mű premierje 1945 áprilisában volt, Párizsban; a közönség soraiban ott ült a modern francia művészet színe-java, költők, képzőművészek és természetesen muzsikusok – többek között Paul Eluard, Pierre Reverdy, Georges Braque, Arthur Honegger, Georges Auric, Francis Poulenc, André Jolivet, Pierre Boulez. Az ondes Martenot mellett a hangszer feltalálójának lánya, Ginette Martenot foglalt helyet.

Haydn 1786-ban a dél-spanyolországi Cádizból kapott felkérést, olyan zenekari művet vártak tőle, mely meditatív hangjával a Nagyhét áhítatához illeszkedik. Haydn kottájának előszavából tudjuk, hogy a felkérő levélben pontosan leírták számára a ceremóniát, s hogy a zenének mi a funkciója: A szertartás alatt fekete lepellel teljesen beborított, csupán egy lámpa fényével megvilágított barlang-templomban délben bezárulnak a kapuk és megszólal a muzsika (Introduzione). Szószékre lép a püspök, felolvassa a keresztre feszített Krisztus első mondását, elmondja gondolatait, utána lejön a szószékről és az oltár előtt hosszan térde borul. Ekkor kell megszólalnia az első, mintegy tízpercnyi lassú zenének. Utána a püspök visszatér a szószékre, hogy felolvassa a második mondást, hasonló folytatással. Az utolsó jézusi szó (VII. szonáta) után egy földrengés-zene (Il Terremoto) vet véget a ceremóniának. A felkérés szerint egyedül e tétel lehetett gyors tempójú. Haydn utóbb nem kis büszkeséggel hangsúlyozta, hogy milyen komoly kihívást jelentett számára hét olyan egymást követő lassú darabot írni, amelyek nem válnak fárasztóvá, egyhangúvá.

2016. március 19., szombat 19:30

Műsoron:

Messiaen: Az isteni jelenlét három kis liturgiája
Haydn: A Megváltó hét szava a keresztfán – ZENEKARI VÁLTOZAT!

Közreműködik:  Ránki Fülöp (zongora),

                        Bruno Perrault (ondes martenot), 

                        Pro Musica Leánykar

Vezényel: Keller András

2016. március 20., vasárnap 19:30

Műsoron:

Messiaen: Az isteni jelenlét három kis liturgiája
Haydn: A Megváltó hét szava a keresztfán

Közreműködik:  Keller Quartet,

                        Ránki Fülöp (zongora),

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


 Cirque de Margaret: Co Lee-cirkusz a Kristályban

Cirque de Margaret: Co Lee-cirkusz a Kristályban

Utolsó fejezetéhez érkezik Co Lee cirkuszos epochja, amely a Cirque de L’Homme [CDL] című, tavaly februárban debütált nagylemeze óta zajlik. A...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Slash visszatér!

Myles Kennedy & The Conspirators társaságában 2024. április 19-én lép fel az MVM Dome-ban.

A nő, aki kilenc nyelven énekel – jön, jön, jön Lara Fabian

Nem is olyan rég járt nálunk: 2022 októberében adott koncertet az Arénában. 2024. április 30-án egy másik helyszínen, az MVM Dome-ban fog fellépni.

Elhunyt a Supermanagement társalapítója és tulajdonosa, Ferich Balázs

Ferich Balázs neve onnan is ismerős lehet nektek, hogy a Blind Myself basszusgitárosa volt, majd amikor Tóth Gergővel kis kanyarok után önálló céget alapítottak – ez lett a Supermanagement –, ők vették a szárnyaik alá például a Wellhellót, Dzsúdlót és Azahriah-t is. A zenész-menedzser mindössze 36 éves volt.
Új koncertek