Budapest 2016. Apr. 08. (19:00)

A nagy Triász Tavaszi 4


A nagy Triász Tavaszi 4

A Duna Szimfonikus Zenekar tavaszi hangversenysorozatának IV. előadása.

A három bécsi klasszikus mester ismerte egymást: Joseph Haydn (1732-1809) és Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) a nagy korkülönbség ellenére is barátok voltak, akik egymás művészetét nagyra tartották és tisztelték. Mindketten rövid ideig tanították Ludwig van Beethoven-t (1770-1827), aki azonban mindkét mesterével elégedetlen volt, mert már akkor meg volt győződve saját zsenialitásától. 

Mozart 1772 elején (16 évesen) komponálta azt a kis sorozatot, melyeket ma vonószenekari divertimentókként ismerünk (K. 136-138), de „hangszerelésük” alapján születésükkor valószínűleg vonósnégyesek lehettek. Mozart 1770 márciusában tett itáliai utazása során Milánóban ugyanis találkozott a vonósnégyes íráshoz mesterien értő Sammartinivel, és profitált is az idős mester kompozíciós módszereiből, mintát és ihletett egyaránt kapott kompozíciós technikájából. 

Az 1780-as évek elején keletkezett Haydn bájos, gazdag invenciójú és szórakoztató Zongoraversenye, amelynek már a saját korában is kedvelt volt a Rondo all’Ungherese feliratot viselő verbunkos ízű zárótétele.

Beethoven kedvelte és tisztelte az „udvari kamara-mechanikus” címet viselő Johann Nepomuk Mälzelt, aki amolyan ezermesterféle ember volt Bécsben. Különféle zene automatákkal és szerkezetekkel kísérletezett. Az ő nevéhez fűződik többek között a metronóm feltalálása, amely a zeneszerzők által meghatározott tempót mutatta meg. Ennek fő alkatrésze egy inga, amelynek kilengési sebessége a szerzői szándéknak megfelelően módosítható, kattanásai pedig hűen jelzik a szerzők által kívánt időegységet. A 8. szimfónia második tételének egyenletesen lüktető, ketyegő ritmussal kísért zenéjét Mälzel metronómja ihlette. Erről tanúskodik az azonos dallamú, humoros Beethoven-kánon szövege is. Beethovent bántotta, hogy ez a szimfóniája kevesebb tapsot kapott az 1814. február 27-i bemutatón, mint a 7. szimfónia. Szerinte „azért nem tetszett, mert annyival jobb a másiknál. Eljön az idő, amikor majd tetszeni fog!”. Beethoven jóslata valóra vált: a 8. szimfónia hamarosan népszerű lett.

Zelinka Tamás

Műsor
Mozart: D-dúr divertimento (K. 136)
Haydn: D-dúr zongoraverseny (Hob. XVIII:11)
Beethoven: 8. (F-dúr) szimfónia, op. 93

Közreműködik:
Boros Misi — zongora

Vezényel:
Deák András

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


Azahriah nem zárja skatulyába magát. Vagy de?

Azahriah nem zárja skatulyába magát. Vagy de?

Skatulya I. címmel megjelent Azahriah új albuma, amelyet az egyik legnépszerűbb hazai dalszerző-előadó májusi tripla Puskás Aréna-koncertjéhez...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Slash visszatér!

Myles Kennedy & The Conspirators társaságában 2024. április 19-én lép fel az MVM Dome-ban.

Budapesten zárja tavaszi turnéját Dan Patlansky

A kiváló dél-afrikai blues rock gitáros immáron hatodik alkalommal tér vissza fővárosunkba. Dan Patlansky tavaszi turnéjának zárókoncertjére az Analog Music Hall koncerttermében kerül sor most szombaton (április 20.).

75 helyszín, 300 program: teljes a SopronFest kínálata

A SopronFest vérbeli „urbán fesztivál”, mert a soproni utcák, terek, klubok, éttermek, kávézók, illetve a fő helyszín, a Lővérek különleges hangulattal és pezsgő élettel telik meg május 11. és 19. között: városszerte közel 100 helyszínen 300 program várja a helyieket és a fesztiválozó turistákat az egész országból.
Új koncertek