Az egyik legmerészebb zenei kísérletező, Anthony Braxton számos szállal kötődik Magyarországhoz.
A hetvenedik születésnapjához közeledő multiinstrumentalista 1984-ben a Debreceni Jazznapokon lépett fel a hazai free jazz iskolateremtő alakjával, Szabados Györggyel, és a koncert anyagából Szabraxtondos címmel lemezfelvétel is készült. 2004-ben a magyarkanizsai Jazz, improvizatív zene… fesztiválon ismét létrejött a találkozás, dobokon Vladimir Tarasov működött közre, az esemény lenyomatának címe pedig Trioton volt.
Az avantgárd és a free jazz népszerűsége mára ugyan csökkent azokhoz az időkhöz képest, amikor az Egyesült Államokban zajló polgárjogi harcok egyik szelíd megnyilvánulásaként sokak szabadságvágyát fejezte ki, de kultikus alakjai máig érvényes zenei megnyilatkozásokat tesznek, így Braxton is. Az 1960-as évek óta száznál is több lemezen volt hallható játéka a legkülönbözőbb ritkán alkalmazott fúvós hangszereken, melyek szokatlan módon a hangtartomány legaljától a legtetejéig sorakoznak. Egyetemista évei alatt találkozott a szintén fúvós Roscoe Mitchell-lel és a dobos Jack DeJohnette-tel, velük közösen alapította meg a máig működő Association for the Advancement of Creative Musicians nonprofit szervezetet. A hetvenes években rövid ideig Chick Coreával, Dave Hollanddel és Barry Altschullal a Circle nevű formációban dolgozott, melynek hatása jóval jelentősebb volt, mint élettartama. A társak közt találjuk még Kenny Wheelert, George Lewist, Derek Bailey-t, Max Roachot, Tete Montoliut és Hank Jonest. Zeneszerzőként Cage, Stockhausen, Boulez és Schönberg határozta meg Braxton gondolkodásmódját. Legújabb formációjával, a Diamond Curtain Wall Trióval hallható szerzeményeiben nagy szerepet szán a számítógépes zeneszerzésnek.
Rendező: Művészetek Palotája
Szólj hozzá!