Vezényel:
- Ilan Volkov
Közreműködők:
- Sonia Wieder-Atherton
- cselló
- Françoise Rivalland
- cimbalom
- Grisey: Modulations
- Dutilleux: Mystère de lʼinstant
- Georges Aperghis: Le Reste du temps
- Grisey: Partiels
A Bridging Europe 2016 a francia kultúrára fókuszál. Henri Dutilleux centenáriumát 2016 elején ünnepelte a zenei világ. Rajta kívül a spektrális zene úttörője, Gérard Grisey, valamint a Párizsban élő görög Georges Aperghis képviseli a 20. századi francia új zene irányzatait.
A spektrális zene nem a hang magasságából, időtartamából, hangerejéből, hanem akusztikai tulajdonságaiból indul ki. Az irányzat egyik úttörője az 1998-ban elhunyt Grisey volt. „A hangokat végtelenül mozgékony és hullámzó sugaraknak látom” - írta a hangszeres együttesre és elektronikára 1976/77-ben fogalmazott, Modulations című darabjával kapcsolatban. 1975-ben komponált, Partiels (Parciálisok) című alkotása szintén a spektrális zene jegyeit viseli magán. A mű egy harsonahang elektronikus analíziséből indul ki. A szerző e hang spektrumát használja a zenekari hangzás megformálásához.
Dutilleux Mystère de l'instant (A pillanat misztériuma) című, cimbalomra, vonószenekarra és ütőkre komponált műve 1989-ben Paul Sacher felkérésére készült. Az egymáshoz tematikusan nem kapcsolódó tételek szünet nélkül hangzanak el. Aperghis Le Reste du temps (A hátralévő idő) című, csellóra, cimbalomra és zenekarra komponált opusát Haydn iránti tiszteletből írta.
Rendező: Budapesti Fesztiválzenekar, Müpa
Fotó: Simon Butterworth
Szólj hozzá!