Ezen az estén mindenekelőtt elkezdünk lebontani bizonyos dolgokat. Például olyan előítéleteket, hogy hogyan kell szólnia egy zongorának, gitárnak. Fred Frith angol gitáros, zeneszerző, a kétrészes koncert első főszereplője már a hatvanas években aktív volt az avantgárd zenei színtéren, és úgy tűnik, bő négy évtizeddel pályakezdése után sem fogyott még ki a zenei ötletekből. A szabad improvizáció megszállottja a rock, a jazz és a klasszikus zene komódjának minden létező fiókját kihúzogatta, és alaposan átpakolta, amit bennük talált. Kísérletező kedve a hetvenes évek végén a tengerentúlra hajtotta, ahol John Zornnal, Bill Laswell-lel, Fred Maherrel és másokkal alkotott különféle felállású zenekarokat és vett fel lemezeket, majd egyre több zenét szerzett színházak, filmek, táncprodukciók számára. A kortárs klasszikus zene berkeiben alkotott például az Ensemble Modernnel és az Arditti Quartettel. Most hagyományos dob+basszus ritmusszekcióval érkezik hozzánk, de ez senkit ne tévesszen meg. A hatás nem lesz szokványos.
A második felvonásban nemcsak előítéleteinket, hanem a zongorát is megbontja Hauschka, polgári nevén Volker Bertelmann Düsseldorfból, de föl is épít belőle egy olyan instrumentumot, amely az elektronikus jeltovábbítás segítségével, zengetők, késleltetők, hangmodulátorok és más eszközök alkalmazásával meglepő, mégis hamar otthonossá váló zenei folyamatokat hoz létre. Hauschka egyedi művei, melyek hatása és mondanivalója egyaránt sokrétű, nehezen hasonlíthatók bárki más zenei világához, bár azok hallatán sokakban felrémlik Erik Satie, Henry Cowell vagy az Aphex Twin sziluettje. Hauschka viszont nem is lehetne markánsabban 21. századi alkotó. Müpa-beli koncertjén legújabb, Abandoned City című lemeze kerül terítékre, melyet a kisfia születésekor belőle feltört energiavulkán alakított.
Fred FrithgitárJason HoopesnagybőgőJordan Glenndob, ütőhangszerekHauschkapreparált zongora
Rendező: Művészetek Palotája
Szólj hozzá!