Goran Bregovic szerb és horvát szülők házasságából 1950-ben született Szarajevóban. Első sikereit a legendás Bijelo Dugme etnorock-zenekar tagjaként érte el, amely tucatnyi albumot jelentetett meg, míg a jugoszláviai háború közeledtekor fel nem bomlott. Bregovic akkor kezdett filmzenéket írni filmrendező barátja, Emir Kusturica biztatására. Első közös munkájuk, a Cigányok ideje azonnal az egekbe emelte Bregovic ázsióját: egymást követték felkérései, és dalait olyan világsztárok énekelték, mint Iggy Pop, Ofra Haza vagy Cesaria Evora. Amit elért, annál többről zeneszerző aligha álmodhat: ma már világszerte a Balkán örökzöldjeiként terjednek – a Cigányok idejéből, illetve az Undergroundból ismert – Djurdjevdan és Mesecina című dalai.
A Karmen with a happy end Bregovic legújabb műve: ő írta a szövegkönyvét, a zenéjét, és ő is rendezte. A napjainkban játszódó opera Bizet Carmenéhez csak áttételesen kötődik. Annyiban, hogy felveti, miért van az, hogy a művészet sem különb, mint az élet: csak egyetlen opera létezik, amelynek cigányok a hősei, és az az opera is tragikus véget ér. Bregovic szomorú-boldog operájában Karmen és Emilio szerelme éppúgy rácáfol a művészetre, mint az életre…
Szólj hozzá!