Lukács Miklós-bérlet 5.
Francia est
H. Berlioz: Lear király – nyitány
C. Saint-Saëns: a-moll gordonkaverseny
M. Ravel: Alborada del gracioso
M. Ravel: Daphnis és Chloé – II. szvit
Közreműködik: Frans Helmerson (gordonka)
Vezényel: Csaba Péter
Mindenkiben, aki többször hallotta már francia zeneszerzők műveit, kialakul idővel egy kép a francia zenéről, sajátosságait röviden megfogalmazni azonban nem könnyű. Hangversenyünk nagyjából egy évszázad francia zenéjét foglalja össze, Berlioztól Ravelig. A barokk kori ragyogás után Berlioz adott óriási lendületet hazája zeneszerzőinek. Az 1831-ben komponált Lear király nyitány hangversenydarab, amely Shakespeare drámájának szellemét adja vissza a zene eszközeivel. Saint-Saëns a 19. század második felében élt nagy francia operaszerzők egyike (Sámson és Delila). Gordonkaversenye a Liszt által kidolgozott, egybekomponált versenymű típusát valósítja meg; gyönyörű dallamok, színek és hangulatok tárháza, hálás és inspiráló feladat a szólót játszó csellista számára. Ravel már a 20. század zeneszerzője. Az Alborada a Miroirs (Tükrök) c. zongoraciklus egyik tételének átirata 1905-ből, a Daphnis és Chloé meghatározása pedig „koreográfiai szimfónia három tételben”, melyet 1912-ben írt a Gyagilev-féle orosz balett számára. A svéd Frans Helmerson a világ leghíresebb gordonkaművészei közé tartozik. Szülőhazájában, majd Rómában és Londonban tanult, Msztyiszlav Rosztropovics támogatásával. Öt földrészen vendégszerepelt már, számos híres karmester vezényletével. Korábban Kölnben tanított, jelenleg pedig a Berlini Zeneművészeti Főiskola gordonkaprofesszora.
Szólj hozzá!