Budapest 2016. Dec. 12. (19:00)

Műcsarnok - Mérgezett almák (avagy Sissi és a Schratt elektroakusztikus opera dell’arte)


Műcsarnok - Mérgezett almák (avagy Sissi és a Schratt elektroakusztikus opera dell’arte)

Bemutató:
2016. december 12. (hétfő), 19.00, Műcsarnok Színtér

Sissi:
Dobi-Kiss Veronika operaénekes
és Tunyogi Henriett táncművész, koreográfus (Budapest–London)

A Schratt:
Carmen Vasile operaénekes, egyetemi tanár (Kolozsvár–Nagyvárad)
és Lőrinc Katalin táncművész, egyetemi tanár

Zeneszerző: Baráth P. Bálint
Jelmez: Juhász Zsuzsa
Grafika: Rizmayer Péter
Hangtechnika: Andorfer Gyula
Bán Ildikó képzetTtársítás szabad társulása

Képek között. Képek között élnek, s létezésük is ilyen: úgy szólnak, úgy mozdulnak, hogy tudják, kép lesz belőlük, képpé válnak. A fenséges, aki mindig önmagával azonos: az uralkodónő. Az érzéki, aki bármely pillanatban a fenségessel vagy az alantassal azonosul: a színésznő. Manipulált, uralt jelrendszerek. Precíz lépések, ahol a színlelés is tudatosan kiszámolt lépésekben formálódik igaz pillantásokká. Fajansz figurák. Fájdalmak, mint belső vérzések. Szigetelt drótokon láthatatlan értekezések. Hangjuk és mozgásuk megkomponált, készen a véglegességre. Abban a kitüntetett, utolsó pillanatban, mielőtt a világ felgyorsult volna. Tökéletesek, mint egy álom. Érzelmeiket a helyzet mérgezi. A férfi – egy helyzet – által tükörállapotban élnek, bár semmiben nem hasonlítanak.

Előzetes: https://www.youtube.com/watch?v=fY4q-d9Jwwc

Belépődíj: 1200 Ft

Baráth P. Bálint a Mérgezett almák című darabról
Ez az előadás több szempontból is kivételes lesz. Amellett, hogy Sissi, Schratt Katalin és Ferenc József kapcsolata újszerű kontextusban kerül bemutatásra, a közös produkció létrehozott egy új műfajt, melyet Opera dell’arténak neveztünk el.
Ezt a műfajt a Commedia dell’artéból eredeztetjük, mivel azzal számos hasonlóságot mutat, de alapjaiban mégis különbözik. Itt nincs kerek történet, hanem asszociációkat hozunk létre kialakult vagy kialakított helyzetekre állapotok bemutatásával, azok láncba kötésével. A Commedia dell’arte a színművészek játékára épül, ellenben az Opera dell’arte zeneművészek és táncművészek közös munkája, többnyire szavak nélkül, a közönséggel az előadók zenei- mozdulati gesztusokkal kommunikálnak. Előadásukat elektronikus zene egészíti ki, szerves egységben a bemutatott motívumokkal. A szereplőknek meghatározott karaktereik vannak, melyek azonban "egymásba is nyúlhatnak", lehetnek egy karakter két megoldása. A színműnek vannak keretei, oszlopai, de az egyes pillérek között improvizált reagálás a jellemező. Ezt nevezhetjük kiterjesztett kamarazenének is, lévén közösen dolgozzuk ki a cselekményvázlatot, de a darab a színpadon nyeri el végleges formáját, sikere a résztvevők együttjátékán múlik.
A koncerten bemutatott előadás szereplői Ferenc József, a felesége Sissi és a szeretője Schratt Katalin. A zenei és dramaturgiai folyamat elképzelt szituációk összessége, melyben Sissit és Schrattot egy-egy énekművész illetve táncművész alakítja. Az énekesek képviselik a két hölgy személyiségének a külvilág felé fordított, felvállalt részét, a táncosok ellenben azt mutatják meg, hogy milyenek szerettek volna lenni, túljutva a társadalmi konvenciókon és kiszabadulva a Habsburg-ház híresen szigorú viszonyrendszeréből. Két-két réteg megvalósítása zajlik tehát egyidőben, egymásra reflektálva. Az elektronikus hangok által képviselt Ferenc József rétege egyfajta erőtér, a két hölgy között felmerülő űr kitöltését szolgálja, emellett egy személyben mutatja be a két asszony érzelmeinek a lenyomatát (ő volt az, akire a két különféle érzelmi világ egy személyben volt hatással).
A zenei bevezetőben egy úgynevezett virtuális hangszert használok (egy programozott szoftverhangszert), melynek hangkészlete a Shepard-hangnak nevezett hallási illúzión alapul. Ennek lényege, hogy az egymásra helyezett szinuszhangok alaphangjának a változtatásával olyan skála jön létre, melyben ugyan változik a hangmagasság, de úgy tűnik, mintha az nem mozdulna sem felfelé, sem lefelé. Az ebből fejlesztett Shperad-Risset glissandót (egy olyan hangmagasság-csúsztatást, mely állandóan visszatér önmagába) és az ebből megjelenő együtthangzásokat fogom használni arra, hogy szemléltessem a szereplők érzelmeinek az összességét (az akkordokkal), azok egymásra hatását (a skála állandó visszakanyarodásával), és azok változásait (a folytonos mozgással) melyek új konstellációkat hoznak létre.
Sissi és Schratt kapcsolata nem volt mindennapi. A produkcióban be fogjuk mutatni Sissi élethelyzetének aszimmetriáját: ő szervezte be Schrattot a királyi udvarba, ő az, aki saját menekülésének reményében inkább szeretőt szerez a férjének. Schratt elfogadja az ajánlatot és ezzel kezdetét veszi kettejük különleges kapcsolata. Jó kapcsolatban voltak, állítólag Schratt még utánozni is próbálta Sissit aki emiatt le is nézte őt. Erről tanúskodik egy verse: "Úgy véli, ő Titánia, s ligetben pajzánul szökell, pedig hiú e mánia: kövér a Schratt, fogynia kell." A két hölgy azonban különböző volt. Sissi verseket írt saját modorában, lovagolt, hegyet mászott és szabad életet akart élni. Schratt, a Burgtheater nagyszerű és sikeres művésznőjét kevésbé érdekelték az intellektuális kalandozások, egyszerű ember volt, zárkózott de melegszívű színésznő, aki megadta a császárnak a kispolgári nyugalmat, jó ételeket, figyelmes hallgatást.
A darabban egy-egy motívuma van a két személyiségnek. Schratt motívuma gyors, mozgékony, dór skálán alapuló gesztussorozat, amely kifejezni kívánja a színészi élet változatosságát, a szituációk sokféleségét. Ezzel ellentétben Sissi motívuma fogottabb, lassabb mozgású, szinte dallamként észlelhető zenei rajzolat mely felépítésében polimodális szerialista elgondolást követ. A koncepció lényege, hogy a dallam négy külön frázisra bontható, melyek hangközviszonyai értelmezhetőek modálisan, de ezeknek összességét egy, az oktávot tizenkét egyenlőre részre osztott skálával dolgozó rendezési elv szabályozza, ami meghatározza a hangmagasságok felhasználhatóságát és egymás után következő rendjüket is. Míg Schratt motivikus feldolgozásában az improvizáció, a mindenkori előadás hangulata és a körülményekre történő reagálás játszik fő szerepet, addig Sissi dallamának továbbszövésében az ellenpont technika szigorú eljárásai adnak új irányt, absztrahált értelmezésükben is differenciálva kettejük között. Az összekötő kapocs a hangszer lesz: zenei manifesztumaik megszólaltatásához egy analóg szintetizátort fogok használni.

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


Sötét energiák az A38-on

Sötét energiák az A38-on

Bár a Hajó nem igazán erről a műfajról ismeretes, a tavaszi szezonban több metálkoncert is lesz az A38-on.
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Loreena McKennitt ismét elhozza Budapestre a kelta zene varázslatos világát

A többszörösen díjazott kanadai énekesnő és dalszerző – 2004-ben megkapta a Kanada Rendjét, és 2013-ban Franciaország Nemzeti Művészetek és Levéltárak Lovagja lett – 2024-ben 24 állomásos tavaszi európai turnéja keretén belül Budapestre is ellátogat, március 24-én érkezik az MVM Dome-ba.

Koncz Zsuzsa jövőre az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Emiliana Torrini a RepTárban landol nyáron – egy igazán különleges történetű albummal érkezik

Emiliana Torrini izlandi énekes-dalszerző ad koncertet július 14-én a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban.

Sziget, VOLT (!), Kolorádó, Carson Coma, Campus és még sokan mások: I. TURBINA MERCH FESZTIVÁL

Március 17-én (vasárnap) egy gigantikus merchvásárt tart a Turbina, ahol ismert zenekarok, fesztiválok, klubok és más zenei szervezetek árulják együtt az idei és korábbi években készített merch termékeiket. A kapu nyitva áll a rajongók, a szakma és a sajtó előtt egyaránt. A rendezvényen való részvétel ingyenes.
Új koncertek