A MAO nagyzenekari kíséretével ismét orgonás randevút ad Rhoda Scott. A világhírű orgona-virtuóz, énekes Rhoda Scott kapcsolata a Modern Art Orchestra-val immár rendszeresnek mondható, hiszen tavaly két közös koncerttel is felléptek Budapesten.
Az amerikai keleti parti gospel zenéjének egyik legautentikusabb képviselője, a „mezítlábas grófnő” idén nyáron újra a magyar big band vendége, hogy jazz örökzöldek és saját szerzemények megszólaltatásával szórakoztassa hallgatóit.
Rhoda Scott amerikai jazzmuzsikus, minden idők leghíresebb Hammond-orgonistája tavaly ünnepelte 75. születésnapját. Az afro – amerikai keresztény környezet, a gospelek atmoszférája mély benyomást gyakorolt a művészre, aki kezdetben a gyülekezet kórusában énekelt. Hétéves volt, amikor a templomban új orgonát avattak fel, és Scott beleszeretett a hangszer hangjába. Apja hosszas unszolására a misék után beülhetett a billentyűk mögé. Hamarosan minden szabadidejét az orgonánál töltötte, bárhol járt, hazaérkezve lábbelijét ledobva azonnal a hangszerhez futott. A cipő nélküli orgonálás szokását később is megtartotta, sőt ez vált védjegyévé.
Rhoda Scott fiatal muzsikusként egy harlemi klubban lépett fel először, és gyorsan feltűnt azzal, ahogy a spirituálé hangzásvilágát a jazz szabadságával ötvözte a Hammond-orgonán. 1962-ben saját triót alapított, és diplomát szerzett a Manhattan School of Music zeneelmélet szakán. Tehetségére felfigyelt a híres jazz-zenész Count Basie, és meghívta harlemi klubjába, ahol megfordult a jazz világának krémje, Louis Armstrongtól Ella Fitzgeraldon át Ray Charlesig. Ez volt Scott számára a belépő a New York-i zene elitjébe.
Scott stílusára fontos hatást gyakorolt a párizsi zenepedagógus Nadia Boulanger, akinek tanítványa volt többek között Quincy Jones, Astor Piazzolla és Michel Legrand is. 1967-ben végleg Franciaországban telepedett le.
Rhoda Scott a kihívások művésze, ami a zene területén a folyamatos kísérletezést, a szabad improvizációt jelenti számára. Számos alkalommal járt Magyarországon, koncertjei a 70-es évek óta az itthoni közönség kedvencei közé tartoznak. A rokonszenv nem véletlen: egyetemi diplomamunkáját a Kodály-módszerről és Bartók Béla népdalgyűjtéséről írta. Máig élete egyik legnagyobb show-jának tartja a Kisstadionban tartott koncertjét, amelyen tizenhét ezres közönség előtt játszott. Magyarországi sikereit örökítette meg a Rhoda Scott Budapesten című albuma 1975-ben.
A Modern Art Orchestra ezzel a koncerttel azt a sikerszériát folytatja, amelynek keretében világhírű művészek veszik igénybe a zenekar képességeit saját zenéjük megszólaltatására. A MAO nyolcéves pályájának állomásai közül kiemelkedik Ennio Morricone és Michel Legrand filmzenéinek tolmácsolása Európa legnagyobb koncertarénáiban, vagy a jazz nagyjai közül együttműködésük Dave Liebmannel, a Mezzofortéval, Kurt Ellinggel vagy Bob Mintzerrel.
Szólj hozzá!