Budapest 2015. Feb. 07. (20:00)

Stravinsky-maraton – Menyegző (Les Noces); Requiem Canticles (Amadinda-Concerto Bp.-Rácz Zoltán)


Stravinsky-maraton – Menyegző (Les Noces); Requiem Canticles (Amadinda-Concerto Bp.-Rácz Zoltán)

A Budapesti Fesztiválzenekar és a Művészetek Palotája közös produkciója - Művészeti vezető: Fischer Iván

Stravinsky-maraton - Menyegző (Les Noces); Requiem Canticles

Vezényel:

Rácz Zoltán

Közreműködők:

Ránki Fülöp
zongora
Borbély László
zongora
Bizják Dóra
zongora
Zentai Károly
zongora
Miksch Adrienn
szoprán
Kovács Annamária
alt
Kálmán László
tenor
Anatolij Fokanov
basszus
Amadinda Ütőegyüttes
Concerto Budapest
Szent Efrém Férfikar
Schola Vantorum Budapestiensis
  • Stravinsky: Les noces
  • Stravinsky: Requiem
A famulusával, asszisztensével, növendékével, Robert Crafttal készített beszélgető könyvben Stravinsky kivételes részletességgel számol be A menyegző keletkezéséről. A zeneszerző saját visszaemlékezése szerint egy orosz parasztlakodalmat megjelenítő kórusmű (tánckantáta) komponálásának ötlete 1912-ben, a Tavaszi áldozat (Sacre du printemps) munkálatai közben merült fel benne először, a librettó alapjául szolgáló orosz népi szövegek kiválasztására azonban csak 1914-ben kerül sor. A Gyagilev balett-társulata részére írott mű első befejezett verziója 1914 és 1917 között, Svájcban keletkezett, s a végleges változat csak 1923-ra készült el. Különös gondot okozott Stravinskynak a hangszerelés: első elképzelése a Sacre nagyzenekarához hasonló, 150 tagú együttes volt, aztán fölmerült egy "népibb" összeállítás ötlete, balalajkával, guzlával és gitárral, majd a mű első befejezett, kamarazenekarra készült verziója után, 1917-ben rögtön belekezdett egy mindössze öt előadót foglalkoztató terv kidolgozásába is (két cimbalom, pianola, harmónium, ütőhangszerek). Az 1923. április 6-ára elkészült végleges változatban a négy énekszólistát és a kórust négy zongora és népes ütőhangszer-csoport kíséri. A művet szóló- és karénekkel, négy zongorával és számos, különböző ütőhangszerrel szólaltatja meg. Hamisítatlanul népi a szöveg, amely az orosz lakodalom szertartásait és hagyományos imádságait a be nem avatottak számára nem mindig egyértelműen világos utalásokkal adja vissza. A Menyegző (alcíme szerint "Orosz koreografikus jelenetek énekkel és zenével") ősbemutatója 1923. június 13-án, Párizsban volt az Orosz Balett közreműködésével, Ernest Ansermet vezényletével. A művet Stravinsky mindig is kantátának nevezte: főszereplői az énekesek és a kórus, a hangszeregyüttes mindvégig kísérő funkciót tölt be.
A Requiem Canticles Stravinsky 1966-ban alt és basszus szólóra, kórusra és zenekarra írott kompozíciójának szövege a latin nyelvű római katolikus requiem-szöveget használja. A mű az idős szerző szeriális korszakának terméke, de korábbi korszakai jellegzetes stílusjegyeit is magán viseli. Egyik méltatójának megállapítása szerint a mű nem alkalmas liturgikus használatra, már csak azért sem, "mert a komponista mindössze egy tizedét zenésítette meg a teljes liturgia-szövegnek. A Requiem Canticles a Requiem requiemje. Ez után az a komponista, aki liturgikus requiem írására adja a fejét, olyan lesz, mint egy állatpreparátor, aki húspótlékot rak a csontvázra, kitömi a tetemet, majd fekete kalapot biggyeszt a fejére. Ez nem lehetséges többé. Stravinsky Requiem Canticles-je nem más, mint Berlioz aforizmává zsugorított Grande Messe des Morts-ja." Maga a zeneszerző a mű autorizált lemezfelvételéhez írott jegyzetében a maga szellemes, ironikus módján így fogalmaz:"(…) azt hiszem, nyugodt szívvel nevezhetik az első mini- vagy zsebrequiemnek."
Stravinsky művét még keletkezése évében, 1966-ban mutatták be, és öt évvel később, a zeneszerző temetésén is ez hangzott el.


 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


Ez a Vad Fruttik új dalának története

Ez a Vad Fruttik új dalának története

Nincs vissza címmel új dallal és a hozzá forgatott klippel jött ki a Vad Fruttik. A szám alkotói folyamata egészen rendhagyó módon történt,...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Először koncertezik Magyarországon a Take That

Európai turnéjuk alkalmával a This Life című, novemberben megjelenő vadiúj albumukat a magyar közönségnek is bemutatják. A jelenleg trió felállásban tevékenykedő együttes – Anglia egyik legnépszerűbb fiúcsapata – több mint harmincéves pályafutása során először jön hozzánk, 2024. július 3-án friss lendülettel veszik be...

Egy tragédia miatt elhalasztották, most megvan a Call Me Karizma-koncert új időpontja

Bár tavaszi koncertturnéját egy, a dobosa életében bekövetkezett tragédia miatt halasztani kényszerült, Call Me Karizma betartotta ígéretét és itt az új dátum a budapesti koncertjére, úgyhogy mindenki átírhatja a naptárjában: Call Me Karizma – november 3., Turbina.

Bazi nagy majális a Bakáts téren: közös koncertet ad a Duckshell és a Besh o droM

Nem csak a munka ünnepét, hanem Magyarország Európai Unióhoz való csatlakozásának 20. évfordulóját is megünneplik 2024. május 1-én, szerdán a Ferencvárosban.
Új koncertek