A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál programja
Közreműködik:
Simon Izabella, Várjon Dénes – zongora
Keller András – hegedű
Zempléni Szabolcs – kürt
Jörg Widmann – klarinét
Várdai István – cselló
Berg: Négy darab klarinétra és zongorára, op. 5
I. Mässig
II. Sehr langsam
III. Sehr rasch
IV. Langsam
Jörg Widmann: Fünf Bruchstücke (Five Fragments; Öt töredék)
Schubert: Arpeggione-szonáta, D. 821
I. Allegro moderato
II. Adagio
III. Allegretto
Ligeti: Kürttrió
I. Andantino con tenerezza
II. Vivacissimo molto ritmico
III. Alla Marcia
IV. Lamento. Adagio
Beethoven: G-dúr hegedű-zongora szonáta, op. 96
I. Allegro moderato
II. Adagio espressivo
III. Scherzo. Allegro
IV. Poco allegretto
A modern nem abszolút fogalom. Egy ma született gondolat lehet menthetetlenül ódivatú és avítt, egy régi pedig felvillanyozón inspiráló és friss. Egy-egy új zenemű különösen gyorsan porossá válhat, és vannak olyan évszázados alkotások, melyek mintha ma születtek volna. A Várjon Dénes szerkesztette, négyrészes kamarafesztiválon a távolabbi korok és a jelen zenéi szoros közelségben szólalnak meg, és olyan párbeszédet folytatnak majd – erre az elsőrangú előadóművészek sora a garancia –, mintha ténylegesen egymás kortársai volnának.
A régi–új, konzervatív–progresszív ellentétpárok konstrukciójában gondolkodó zeneesztéták igencsak meglepődtek, amikor a „progresszív” Ligeti György az 1980-as évek elején megírta nevezetes Kürttrióját. „Kürttrióm radikális szakítást jelentett az atonalitással. Most merek régimódi is lenni – mondta egy interjújában. – Nem akarok visszatérni a 19. századhoz, csak már nem érdekelnek az olyan kategóriák, mintavantgárd, modern és atonális”. Sokan úgy tekintenek erre a titokzatos darabra, mintha Ligeti búcsúja volna az avantgárdtól. Ligeti szerint persze ez a darab is csak egy zsákutca. De milyen jó érzés – tehetnék hozzá – betévedni újra és újra ebbe az utcába!
A világ egyik (ha nem a) legjobb klarinétosa, Jörg Widmann egy saját mű előadásával gazdagítja a programot. Érdekes, hogy ez rendkívül termékeny komponista milyen kevés szólódarabot ír legsajátabb hangszerére. Elmondása szerint az Öt töredék tavaly, közel két évtizedes „kihagyás” után keletkezett, s mindaz benne van, amit a hangszerről ezekben az években megtudott.
Szólj hozzá!