Budapest 2014. May. 03. (19:00)

Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok, C. Ph. E. BACH, Haydn, Schubert, Boccherini, Mendelssohn


Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok, C. Ph. E. BACH, Haydn, Schubert, Boccherini, Mendelssohn

WEINER–SZÁSZ KAMARASZIMFONIKUSOK
Somogyi Péter, hangversenymester
Nyári László, hegedűszólista

Műsor:

C. Ph. E. BACH: Szimfónia vonószenekarra, №5
HAYDN: Melki hegedűverseny, Hob. VIIa:3
---
BOCCHERINI: Divertimento notturno, №4
SCHUBERT: Rondó hegedűre és vonósokra, D438
MENDELSSOHN: Szimfónia vonószenekarra, №10

A „Kibontakozások” című műsorról:

Carl Philipp Emanuel Bach – Johann Sebastian legújítóbb szellemű fia – csodagyerek volt: hétéves korában lapról játszotta apja klavikordra írott darabjait. Jogi és zenei tanulmányokat folytatott, majd a műkedvelő zeneszerző és fuvolista porosz király, II. (Nagy) Frigyes udvari kamarapartnere lett Berlinben. Keresztapja, Telemann halála után őt nevezték ki Hamburg zeneigazgatójának. A barokk és a klasszika közötti átmenet kiemelkedő alakjaként tartja számon a zenetörténet. A h-moll szimfónia (Wq. 182/5) annak a Gottfried van Swieten bárónak a felkérésére íródott 1773-ban, aki később fontos szerepet töltött be Haydn és Beethoven pályájának alakulásában. A mű szerzője születésének 300. évfordulója alkalmából került e műsorba.

Joseph Haydn keletkezése sorrendjében harmadik, autentikus hegedűversenye – az A-dúr hangnemű – vélhetően 1770-ben keletkezett. Haydn bizonyosan nem írt versenyművet a szólista személyének ismerete nélkül, ezért nagy valószínűséggel Esterházy Miklós herceg zenekarának vezérhegedűse, Luigi Tomasini személyére szabta. Műve nem lett kinyomtatva, idővel elkallódott és mindaddig feledésbe merül, amíg 1949-ben Ausztriában a Melki Bencés Apátság könyvtárából elő nem került a kézirata. A koraklasszika jellegzetes alkotásaként több vonásában őrzi az osztrák zenei barokk ismertetőjegyeit. Első magyar lemezfelvételét (BMC CD 156) a Weiner–Szász Kamaraszimfonikusok készítették Baráti Kristóf és Rohmann Imre közreműködésével.

Luigi Boccherini muzsikus családba született. Apja jó nevű énekes és nagybőgő-játékos volt. Lánytestvérei egy kivétellel balett-táncosok lettek. A bátyja is, aki később librettókat írt, pl. Haydn Il ritorno di Tobia c. oratóriumához. Luigi csellistaként kezdte, és 13 évesen Puccini ükapjának támogatásával Luccában adta első koncertjét. A zenetörténet első, nyilvános koncerteket adó vonósnégyesének tagjaként Bécsben és Párizsban is fellépett. 30 éves korára elismert zeneszerző lett. A kétcsellós vonósötös „atyjaként” 141 darabot komponált e műfajban. Később a madridi olasz opera zenekarának tagja, majd a királyi udvar zeneszerzője lett. A három fúvós hangszerre és vonósötösre írott G-dúr divertimento notturno – Éjszakai őrjárat Madridban c. művéhez hasonlóan – érett korszakából, az 1780-as évekből való.

Franz Schubert visszahúzódó alkatához közelebb állt a kamaramuzsika bensőségessége a versenyművek virtuóz mutatványosságánál. Anyagi lehetőségei nem tették lehetővé, hogy a nagyobb apparátusra írott műveit a szélesebb nyilvánosság előtt előadassa. Pedig, mint az a zongorára írott Wanderer-fantáziából (melyet később Liszt zenekari kísérettel és némileg eltérő befejezéssel látott el), a fuvolára és zongorára írott „Trockne Blumen”-variációkból, vagy az élete utolsó évében a cseh hegedűvirtuóz, Josef Slavíknak írott két kamaraműből kitűnik, nem volt idegen tőle a szólisztikus művek komponálása. 1816/17-ben három concertante stílusú darabot komponált bátyja, Ferdinand kérésére. Ezek egyike az A-dúr rondó hegedűre és vonószenekarra.

Felix Meldelssohn is csodagyerek volt. Korai szimfóniái, szám szerint tizenhárom, 1821-23 között íródtak, és a legkorábbiaknak nem Beethoven, még csak nem is Haydn vagy Mozart, hanem a korábbi német hagyomány – Ph. E. Bach, Graun és Benda – volt a kiinduló pontja. Hogy nem tétova próbálkozások, mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy a sorozat második fele állandó részévé vált a hangversenytermi műsorkínálatnak. A №10-es h-moll szimfónia 1823. május 13-18. között keletkezett. Lassú bevezetéssel ellátott egytételes műként maradt fenn. Nem tudni, hogy Mendelssohn eredetileg is ilyennek képzelte el, vagy elveszett a többi tétele, mert csak szerzője halála után került elő a kézirata, és más forrás nem tesz említést a keletkezése körülményeiről.

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


A Bujtor István Filmfesztivál is elköltözik

A Bujtor István Filmfesztivál is elköltözik

A héten ez már a második költözködős-fesztiválos hírünk, a másik a cikk végén. Másfél évtized után Balatonszemesről Keszthelyre teszi át...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Loreena McKennitt ismét elhozza Budapestre a kelta zene varázslatos világát

A többszörösen díjazott kanadai énekesnő és dalszerző – 2004-ben megkapta a Kanada Rendjét, és 2013-ban Franciaország Nemzeti Művészetek és Levéltárak Lovagja lett – 2024-ben 24 állomásos tavaszi európai turnéja keretén belül Budapestre is ellátogat, március 24-én érkezik az MVM Dome-ba.

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Az Oasis debütáló lemezét hozza el Liam Gallagher a Szigetre

Újabb fellépőket jelentett be a Sziget. A most közzétett majd' 50 előadó között szerepel Liam Gallagher, generációjának egyik legsokszínűbb és legsikeresebb előadója, az idénre új albumot is ígérő Halsey, a 8 Grammy-t birtokló Skrillex, a 21. század egyik legkiemelkedőbb pop’n’soul énekesnője, Janelle Monáe, az idei Brit...

Kalóztól kongáig: öt jó koncert a közelgő Budapest Ritmo fesztiválon

A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében megvalósuló Budapest Ritmo idén is igazi zene csemegékkel szolgál. A már bemutatott fellépőkön kívül – link a cikk végén – további ajánlatokat teszünk régi/új izgalmas előadók felfedezésére.
Új koncertek