Budapest 2017. Mar. 17. (19:45)

Zenekari koncert-Mendelssohn és Mahler


Zenekari koncert-Mendelssohn és Mahler

Program:
Felix Mendelssohn: 4. (A-dúr, „Olasz”) szimfónia
Gustav Mahler: Dal a Földről

Karmester: Fischer Iván

Közreműködők: 
Gerhild Romberger, alt
Robert Dean Smith, tenor

Mendelssohn Olasz szimfóniája és Mahler Dal a Földről című szimfóniája: harmonikus életérzés, túláradó életöröm, vérpezsdítő tánc szemben a lemondás, keserűség, szomorúság és örök búcsú hangulatával. Aligha képzelhetünk el kontrasztosabb műsort. A fiatal Mendelssohn hangokba öntött itáliai úti benyomásai teszik ki az est első felét, majd a szünet után az érett, és a halállal eljegyzett Mahler különös hangulatú, hattételes, kínai versek német átköltésére írott műve következik, amelyet ő maga szimfóniának nevezett, de teljes joggal nevezhetnénk dalciklusnak is.

A 21 éves Mendelssohn második itáliai utazásán szerzett kulturális élményeit sűrítette bele ifjúkori művébe, az Olasz szimfóniába. 1830 őszén, Velencéből írott lelkes hangú levelében arról tudósította szeretteit, hogy Itália „a legnagyobb életöröm” hazája, Rómát elérve pedig már az úti benyomásait összegző szimfónia gondolata foglalkoztatta. A mű keletkezésének ideje későbbi: Mendelssohn 1832-ben kapta meg a Királyi Filharmonikus Társaság felkérését egy új szimfónia megírására. Ekkor vetette papírra lóhalálában az A-dúr szimfóniát, melynek premierjét 1833 májusában Londonban dirigálta. A derűs olasz életérzésen, a szemlélődésen és a zárótétel fergeteges délolasz táncán, a Saltarellón kívül a lassú tételben élete két olyan kulcsfontosságú szereplőjének is emléket állít, mint tanára, Zelter és pártfogója, Goethe, akiket 1832-ben veszített el.

Mahler két énekhangra és zenekarra komponált hattételes Dal a Földről (Das Lied von der Erde) című szimfóniáját csak 1911-ben, a komponista halála után mutatták be. A zeneszerzőt babonás félelem tartotta vissza a kilencedik szimfónia megírásától, ezért nem sorszámot, hanem ezt a címet adta a nyolcadik után következő műnek. Mahler 1907-ben ismerte meg Hans Bethge kínai költők nyomán írott Die chinesische Flöte című kötetét, amelyből hat verset zenésített meg.

A kortárs kritikus, Paul Bekker a darab kapcsán Mahler „öregkori stílusáról” beszél, amely „csupa fanyar fantasztikum, tele a jövő sejtelmeivel, mint minden nagy művész érett stílusa”.

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


Véget érnek a hosszú séták a sötétben: arrébb tolják a szervezők a Bánkitó Fesztivált

Véget érnek a hosszú séták a sötétben: arrébb...

Nagy a mozgás: nemrég számoltunk be, hogy a Szeláví és a Bujtor fesztivál is helyet változtat (link a cikk alján), most azt a hírt kaptuk, hogy a...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Slash visszatér!

Myles Kennedy & The Conspirators társaságában 2024. április 19-én lép fel az MVM Dome-ban.

artist2watch: egymillió fontos bankjegy független zenészeknek

Független hazai előadók részére indít komplex támogatási programot a WMMD. A zenei disztribútor idén összesen 6 előadónak segít az előrejutásban – a közel egymillió forint értékű támogatás többek között klipkészítésre, fotózásra és marketingkommunikációs célokra fordítható.

Akik a hátukon viszik a zenét – könyv jelent meg a rockkoncertek roadjairól

Roadlegendák, legendás roadok címmel könyv jelent meg a hazai pop-rock színtér jól ismert technikusairól, azaz a roadokról. A kiadványt szombaton mutatták be a Rockmúzeumban.
Új koncertek