Minden, amit a raktárkoncertekről tudni szeretnél – FRISSÍTVE a zenekarok listájával

2020/08/12  ·   Zenei hír   ·  mmi

Fontos kiemelni: a pillanatnyi állapotot tükrözi a cikk, és nem én voltam a legkisebb ugrifüles (okos és ügyes), hanem a jubiláló Wanted magazin: legújabb podcastjukban Lobenwein Norbertet ültették a mikrofon elé.

Fotó: Joseph Redfield/Pexels

Az 1995-ben indult és egészen 2002 májusáig üzemelő Wanted magazin a magyar könnyűzenetörténet sok szempontból formabontó médiaterméke. A maga idejében kicsit ki is lógott a sorból, mind megjelenésével, mind zenei-kulturális tartalmával. A lap idén lenne 25 éves, ez alkalomból a volt szerkesztőségi tagok több eseményt is terveznek: ennek első ünnepi etapja, hogy a lap néhány egykori szerzője podcast-sorozatot indított.

Mielőtt belevágnék, a saját céljaimra használom fel a cikket: üzenem a VOLT főszervezőjének, hogy büntiből 100x leírtam a nevét, mert megmagyarázhatatlan módon már kétszer is leróberteztem, pedig ismerem a nevét kábé egymillió éve, remélem, megbocsájt. Bár pillanatok alatt olyan kulcsfigura lett a magyar zeneipar megmentésésre irányuló projektben, mint Róbert Gida a Százholdasban.

A podcast a mi szempontunkból azért kiváló, mert a kérdezők felteszik az összes kérdést, amit mi is feltennénk, és a válaszoló igyekszik mindre értékelhető választ adni: nincs maszatolás. Legfeljebb azt mondja, hogy nem tudja, nem az ő dolga, nincs róla értesülése – és ezt az elmúlt hetek/hónapok kommunikációs Waterlooja után készséggel el is hisszük.

Amit jelen pillanatban mi tudunk, vagy úgy érezzük, hogy tudunk, bár érteni nem mindig értjük – a podcast alapján a saját szavainkkal megfogalmazva, helyenként a saját véleményünkkel megtüzdelve, de ez nem annyira jellemző.

Mi ez az egész?

A raktárkoncertek (leánykori nevén – by Wanted garázskoncertek ) egy olyan kormányzat által életre hívott projekt, amely kifejezetten a zenekarokat kívánja támogatni – van rá kicsivel több mint 5 milliárd.

Miért nem adják ezt oda úgy, ahogy van, a zenészeknek? Németországban pl. kifizették a lefújt koncertek gázsiját...

A kormány álláspontja az, hogy ellenszolgáltatás nélkül nincs pénz.

Miért hívják raktárnak?

Mert a koncerteket két olyan – feltehetően, de nem bizonyítottan magántulajdonban lévő – raktárban fogják megrendezni, amiket ilyen vagy hasonló projektek lebonyolítására hoztak létre.

Streamelni fogják a koncerteket?

Nem, felveszik, és némi utómunka elvégeztével mindet közszemlére bocsájtják fél évig, utána bekerül a Nemzeti Filmarchívumba.

Kik adhatnak koncertet?

Hát, ez egy nagyon izgi kérdés. Először pár nevet mondtak (Tóth Gabi, Tóth Vera, Balázs Fecó, Demjén Ferenc Rózsi, Tankcsapda), majd – és innentől gyakorlatilag minden információ a részleges átláthatóságot biztosító Lobenweintől származik – négyfeléfelé ágazott a dolog: az már a legelső közlésben benne volt, hogy 800 milliót a CIGÁNYZENÉSZEK kapnak, lett továbbá egy VETERÁNZENÉSZ ÉLŐ LEGENDÁK szekció, egy NÉPZENE csoport és lett a FESZTIVÁLOS rész, ez utóbbiról beszélünk most leginkább. (Még mindig áll a kérdésünk, mindenféle kekeckedés nélkül, hogy az első két előadóművész hova tartozik.)

Kik választják majd ki a zenekarokat?

Nos, ez már múlt idő, ugyanis már megtörtént a dolog. A feladatra Lobenwein Norbertet kérték fel, aki megosztotta ezt a komoly felelősséget a belinkelt cikkben tételesen felsorolt Tizenhármakkal, vagyis 13 kisebb-nagyobb fesztivál szervezőjével, akik elkészítették azt a mátrixot, amely megmutatta, melyek azok a zenekarok, akik kettőnél több fesztiválon léptek volna fel idén. Na, őket hívták fel a napokban, hogy bevállalják-e.

És bevállalták?

Vannak bizonyos zenekaroknak bizonyos kérdései, de úgy tűnik, igen, hiszen ez azért komoly anyagi támogatást jelent.

Mi az a komoly?

Egy átlag fesztiválos gázsi ötszöröse, de max. 15 millió forint.

Hányan jutottak be a raktárkoncertezők közé?

Alapból csak 40 zenekarról volt szó, ezt sikerült feltornázni nagyjából 100-ra, de ez még nem a végleges, hiszen nincs még jóváhagyva a kibővített keret.

Kiket válogattak be?

30Y, A kutya vacsorája, Ákos, Alvin és a Mókusok, Analog Balaton, Anna & The Barbies, Aurevoir, AWS, Bagossy Brothers Company, Belau, Bëlga, Besh O Drom, Blahalouisiana, Bohemian Betyars, Brains, Budapest Bár, ByeAlex és a Slepp, Carson Coma, Cloud 9+, Colorstar, Csaknekedkislány, Deep Glaze, Depresszió, Dope Calypso, Dorothy, Elefánt, Erik Sumo Band, Fatal Error, Felső Tízezer, Fish!, Follow The Flow, Fran Palermo, Hangácsi Márton, Hétköznapi Csalódások, Honeybeast, Horváth Tamás, Hősök, Intim Torna Illegál, Irie Maffia, Ivan & The Parazol, Jazzékiel, Jetlag, Jónás Vera Experiment, Junkies, Kalapács, Kiscsillag, Konyha, Lazarvs, Leander Kills, Lóci játszik, Margaret Island, Mary Popkids, Middlemist Red, Moby Dick, Mordái, Mörk, Mulató Aztékok, Müller Péter Sziámi and Friends, New Level Empire, Ocho Macho, Ohnody, Paddy & the Rats, Pál Utcai Fiúk, Pannonia Allstars Ska Orchestra, Parno Graszt, Péterfy Bori & Love Band, Platon Karataev, Pokolgép, Punnany Massif, Quimby, Random Trip, Ricsárdgír, Road, Rúzsa Magdi, Saya Noé, Skeemers, Slow Village, Soulwave, Sör és Fű, Supernem, Szabó Balázs Bandája, The Biebers, The Qualitons, Trillion, USEME, Vad Fruttik, Wellhello, Yesyes, Zagar, Zorall. A lista még bővül(het). (Az Index-szel LN szerda este közölte a névsort.) Legelsőként a z Esti Kornél nevét közölték ebből a csapatból – ők azok ugyanis, akik a legtöbb fesztiválon – szám szerint tízen – felléptek volna.

Ez a menedzser vagy a zenekar érdeme?

Jó kérdés, feltehetően a kettő együtt.

Mit kell az állami pénzért tenniük a zenekaroknak?

Lenyomni a raktárkoncertet. Állítólag a kormányzat mást nem vár el cserébe tőlük (vö. propaganda, effélék). De nyilván nem harapdáljuk a kezet, amely enni ád.

Hány perces blokkokból áll majd a koncertfolyam?

Fogalmunk sincs.

Vihetik a saját stábjukat: hangosokat, fényeseket, cuccmozgatókat stb.?

Nem. A koncertek lebonyolításáért, az utómunkáért, valamint a kész koncertek sugárzásáért az Antenna Hungária felel.

Ez azt jelenti, hogy az ötmilliárdból elég sok pénz hozzájuk fog kerülni?

Ez a sejtésünk.

Miért nem a fővárosi/vidéki klubok kapnak lehetőséget, hogy pénzhez jussanak egy-egy koncertfelvétel révén?

A kérdés jó, de van rá válasz: a koncerteket ultraprofin akarják felvenni, egységes arculattal és minőségben, éppen ezért marad a két db raktár, ahol garantálni tudják mindezt és a logisztika sem olyan macerás. A klubok másfajta támogatáshoz juthatnak egyébként.

Hány ember mehet be a koncertekre?

A mostani állás szerint sehány. A raktárakat ugyanis nem közönséggel felvett koncertekre optimalizálták, a kiszolgálóhelyiségek (pl. mosdó) sem úgy készültek, hogy oda a már amúgy is ott tartózkodó kb. 100-200 emberen kívül bárki is beférjen, de a zenekarok nagyon szeretnék, ha lenne a küzdőtéren azért valaki, tehát ez még nyitott kérdés, de az tuti, hogy nem lesz nagy tömeg.

Mitől vannak ott ennyien alapból?

Attól, hogy a koncerteket egymás után fogják felvenni, tehát a nagyszámú stáb mellett még ott lesznek a zenekarok is. Egyébként amiatt is nehézkes ez a néző-dolog, mert komoly logisztikai kihívást jelentene az egyes koncertek közötti közönségcsere, bár nyilván minden megoldható.

Tehát, ha jól értjük: azok jutnak most támogatáshoz, akiknek amúgy is megy a szekér?

Ez igaz is meg nem is. A józanparaszt szerint az veszített idén nyáron többet, akinek több koncertjét mondták le, de ehhez biztos lenne súlyozásilag hozzáfűznivalója egy hozzáértőnek. Egyébként tényleg vannak olyan zenekarok, akiket nem sodort az éhhalál szélére a teljes szezon bedőlése: Lobenwein elmondása szerint akadtak olyan reménybeli fellépők – nem sokan, de azért akadtak –, akik szeretnék a gázsijukat jótékony célra, pl. a Fábián Juli Alapítványnak adományozni.

Akkor miért nem lépnek vissza és adják át a helyüket más zenekarnak?

Ez is opció, de mondjuk ez az egész kérdéskör nem releváns.

Kinek jó ez az egész?

Mármint a raktárkoncert? Elsősorban a zenészeknek és az Antenna Hungáriának. Aztán a közönségnek is, akik megnézhetik a koncerteket (mi speciel bazira unjuk már a karanténos megoldásokat), aztán az utánunk jövő generációknak, mert a koncertfüzér ki fog rajzolni egy képet a magyar könnyűzene 2020-as állásáról. És persze jó a kormánynak is, mert végre békén hagyják őket a témával.

Mi van azokkal, akik kimaradtak?

Ez egy korrektnek mondott, de nem feltétlenül igazságos rendszer. Gyakorlatilag a mainstream megerősítése, amiből kipotyognak a kisebb/feltörekvő/tribute/satöbbi zenekarok. Érdekükben a továbbiakban is lobbiznak, mert például a jazz mint olyan úgy maradt ki ebből az egészből, ahogy van.

***

Ha bárkinek maradt kérdése, ajánljuk figyelmébe a beszélgetést, bár igyekeztünk lehetőleg minden jelenleg elérhető infót felfűzni a fonalra – reméljük, nagyon nem veszítettük el menet közben. (Szó szerint, mert a 9-es buszon hallgattuk végig...  :)

 

 

 

 

 

Lobenwein Norbert, raktárkoncertek, podcast, Wanted

 

 

Szólj hozzá!


Nem az a tipikus sztár, de milliók rajonganak érte –  és most Magyarországra jön

Nem az a tipikus sztár, de milliók rajonganak érte...

Donny Benét, az ausztrál synth-funk zenész kopaszodó fejével, hódító bajuszával és fehér zakójával 2011 óta tartja lázban a világot...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Először koncertezik Magyarországon a Take That

Európai turnéjuk alkalmával a This Life című, novemberben megjelenő vadiúj albumukat a magyar közönségnek is bemutatják. A jelenleg trió felállásban tevékenykedő együttes – Anglia egyik legnépszerűbb fiúcsapata – több mint harmincéves pályafutása során először jön hozzánk, 2024. július 3-án friss lendülettel veszik be...

EGYÜTT A ROCK&ROLL-ért – 3 napos fesztivál koncertekkel Budapest szívében

A Rocky Monday Közhasznú Egyesület 2024. április 26-28. között, a VI. ker. Dessewffy utca 39 előtti szakaszon immáron negyedik alkalommal szervezi meg az "EGYÜTT A ROCK & ROLL-ért" elnevezésű zenés fesztiválját.

Amikor mindenki szerző a zenekarban – idén is izgalmas témákkal jön a Dalszerző Expo

Idén hetedik alkalommal szervezi meg az Artisjus a DEX Songwriting Expót. A rendezvényt 2018-ban indította el a szerzői egyesület azzal a céllal, hogy hiánypótló kezdeményezésként támogassa az információmegosztást és kapcsolatépítést a dalszerzői közösségen belül, valamint lehetőséget teremtsen a szakmai fejlődésre.
Új koncertek