Johann Adolph Hasse: Larinda e Vanesio – intermezzo három részben Francesco Geminiani: d-moll concerto grosso, „La Follia” Giuseppe Torelli: g-moll („Karácsonyi”) concerto, Op. 8, No. 6 Midori Seiler legutóbbi együttműködése a Fesztiválzenekar-ral katartikus volt. A barokk zenét mélyen értő hegedűművész „ragyogó tehetségű és imponáló tájékozottságú” muzsikus, aki minden egyes hangnak tartalmat ad. Idén már barátként tér vissza a zenekar barokk együtteséhez „olaszul zenélni”. Bár Hasse Németországban született, Alessandro Scarlattitól tanult, és az olasz opera legjelentősebb képviselője volt német nyelvterületen. A koncertet főképp recitativókból és áriákból felépülő lendületes intermezzója foglalja keretbe három részben. Mivel a zeneszerző énekesnek indult, elsősorban az áriák foglalkoztatták, szinte mindent a dallamnak rendelt alá. A műben az olasz bariton, Fulvio Bettini és Yeree Suh évődik egymással. „A virtuóz vokális technikájú, a koloratúrákat is fölényesen pergető Yeree Suh énekesként és színészként egyaránt csúcsteljesítményt nyújtott” – írta a Fidelio a Fesztiválzenekar és a dél-koreai szoprán 2014-es közös hangversenye után. Az énekesek ezúttal is kort megidéző öltözékben lépnek fel, és barokk gesztusokkal dúsítják előadásukat.
A három részre tagolt Hasse-darabba először egy kis téboly ékelődik: Geminiani La Follia („őrület”) című concerto grossója. A folia az egyik legrégebbi európai zenei vándormotívum: egészen a 16. század elejéig követhető vissza – eredetileg szenvedélyes termékenységi tánc lehetett. A témát több mint százötven zeneszerző használta fel; Geminiani is Corelli egyik hegedűszonátáját dolgozta át.
A második intermezzo után a hegedűverseny atyjaként számon tartott Torelli ünnepi hangulatú, dallamos karácsonyi concertója hangzik el, majd a hangverseny a harmadik intermezzo virtuóz duettjével ér véget.
Szólj hozzá!