Budapest 2018. Sep. 23. (19:30)

Gyöngyösi Levente szerzői estje


Gyöngyösi Levente szerzői estje

Háromévente jelentkezik szerzői esttel a mai magyar zeneszerzők középgenerációjának egyik legkiemelkedőbb, sokszorosan díjazott alkotója, Gyöngyösi Levente. Idén a Pesti Vigadó ad otthont az eseménynek, melynek súlypontjában ezúttal a vokális művek és a versenyművek állnak.

Elsőnek a zeneszerző nőikari műveiből hallgathatunk meg egy csokorra valót. Túlzás nélkül állítható, hogy latin nyelvű kórusművei, melyek száma mostanra már meghaladta a hetvenet, Gyöngyösi életművének gerincét képezik, és komoly nemzetközi ismertséget szereztek a zeneszerzőnek: rendszeresen rendelnek tőle új műveket az USA-ból, Japánból vagy akár Dél-Afrikából, valamint visszatérő vendége zsűritagként neves nemzetközi kórusfesztiváloknak. Az előadó a Magyar Örökség-díjas nyíregyházi Pro Musica Leánykar, a Kossuth-díjas Szabó Dénes vezényletével.

A 2018-as Fuvolaverseny Ittzés Gergely részére íródott. Ittzés a kortárs fuvolairodalom legjelesebb magyar előadója és nemzetközi hírű propagátora, maga is zeneszerző, akinek úttörő fuvolatechnikai újításait fuvolisták százai használják szerte a világban. E mű lírai középső tételében szintén felhangzik néhány igen érdekes és különleges multifónia (többszólamú játékmód, ami hagyományos technikával játszhatatlan), amelyek üveghangszerű, éteri hangzásukkal földöntúli hatást keltenek. További érdekesség, hogy az I. tétel kadenciáját is Ittzés Gergely komponálta a mű hangvételéhez illeszkedő stílusban.
 

A 2011-ben bemutatott Zongoraverseny inspirálója Balog József, napjaink legnagyszerűbb zongoraművészeinek egyike, akinek briliáns technikáját végsőkig kihasználja a ma este felhangzó mű, amely Gyöngyösi más műveihez képest modernebb és szélsőségesebb hangvételű. A Bartók- és Sztravinszkij-gyökerekből táplálkozó, sötét és groteszk lelkivilágú nyitótétel meglehetősen próbára teszi az előadó virtuozitását. Az ezt követő lassú tétel szintén szélsőséges abból a szempontból, hogy nincs igazi ritmusa: a szólista akkordjai monotonon következnek egymás után, érzelmi töltésüket a harmónia, a felrakás, tehát az akkordok színe adja. A majdnem lejátszhatatlanul gyors, egy boszorkányszombat extremitását idéző zárótételben a zongorista maga is szinte boszorkánnyá változik, majd egy viharos kadencia után meglehetősen váratlan módon ér véget a mű.
 

Az est záróprodukcióját egy hosszabb részlet képezi a M. A. Bulgakov nyomán készült A Mester és Margarita c. opera-musicalből. Ezen újszerű megközelítésű színpadi mű kísérletet tesz a kortárs opera és a könnyűzenei fogantatású musical és/vagy rockopera összeházasítására a komolyzene szemszögéből: a zenekar részét képezi egy ötfős rockzenekar is, és a két, normál esetben egymástól meglehetősen távol álló zenei világ (a kortárs zene és a rock) a lehető legkülönfélébb módokon él egymás mellett, kacérkodik egymással vagy lép frigyre és alkot szoros szimbiózist, olykor akár egy tételen belül. Ezen az estén a mű első négy tétele hangzik fel, neves operaházi énekes szólisták közreműködésével. Az egész este szervezője és kísérője a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar, akikkel a zeneszerzőnek már-már családias a kapcsolata: nemcsak több jelentős művének ősbemutatója fűződik a nevükhöz, de ez évtől kezdve rezidens zeneszerzőként Gyöngyösi is a zenekar állandó művésze. Az est karmestere a zenekar művészeti vezetője, a Liszt-díjas Hollerung Gábor.

Nőikarok
Asperges me (2015)
Dixit Dominus (2017)
Repleatur os meum (2017)
O Maria, noli flere (2014)
Caelum et terra (2017)
Quo ibo a spiritu tuo (2012)
Laudate Dominum (2013)
 
Nyíregyházi Pro Musica Leánykar
Vezényel: Szabó Dénes
 
 
Fuvolaverseny (2018)
Ittzés Gergely – fuvola
Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar
 
Vezényel: Hollerung Gábor
 
*   *   *
 
Zongoraverseny (2011)
Balog József – zongora
Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar
 
Vezényel: Hollerung Gábor
 
A Mester és Margarita – I. felvonás, 1-4. tétel (2017)
Sáfár Orsolya – Margarita
Balczó Péter – Mester
Hábetler András – Berlioz
Kálmán László – Latunszkij
Kőrösi András – Rendőr
Budapesti Akadémiai Kórustársaság
Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar
 
Vezényel: Hollerung Gábor

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


 Cirque de Margaret: Co Lee-cirkusz a Kristályban

Cirque de Margaret: Co Lee-cirkusz a Kristályban

Utolsó fejezetéhez érkezik Co Lee cirkuszos epochja, amely a Cirque de L’Homme [CDL] című, tavaly februárban debütált nagylemeze óta zajlik. A...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Először koncertezik Magyarországon a Take That

Európai turnéjuk alkalmával a This Life című, novemberben megjelenő vadiúj albumukat a magyar közönségnek is bemutatják. A jelenleg trió felállásban tevékenykedő együttes – Anglia egyik legnépszerűbb fiúcsapata – több mint harmincéves pályafutása során először jön hozzánk, 2024. július 3-án friss lendülettel veszik be...

A nő, aki kilenc nyelven énekel – jön, jön, jön Lara Fabian

Nem is olyan rég járt nálunk: 2022 októberében adott koncertet az Arénában. 2024. április 30-án egy másik helyszínen, az MVM Dome-ban fog fellépni.

Elhunyt a Supermanagement társalapítója és tulajdonosa, Ferich Balázs

Ferich Balázs neve onnan is ismerős lehet nektek, hogy a Blind Myself basszusgitárosa volt, majd amikor Tóth Gergővel kis kanyarok után önálló céget alapítottak – ez lett a Supermanagement –, ők vették a szárnyaik alá például a Wellhellót, Dzsúdlót és Azahriah-t is. A zenész-menedzser mindössze 36 éves volt.
Új koncertek