Budapest 2019. Mar. 19. (19:30)

Iveta Apkalna, Mariss Jansons és a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara


Iveta Apkalna, Mariss Jansons és a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara

Két világhírű lett muzsikus - egy orgonaművész és egy karmester -, egy hasonlóképpen nemzetközi elismertségnek örvendő német zenekar, és három nagyszerű francia mű, amelyből kettő arról szól, hogyan képzelték el az orgona és a zenekar kapcsolatát a francia zeneszerzők: egy izgalmasnak ígérkező est előzetes mérlege.

Iveta Apkalnát aligha kell bemutatni a magyar közönségnek: az orgonaművésznő több mint egy évtizede rendszeresen visszajáró vendége a Müpának, szólóesten éppúgy fellépett már itt, mint kórus társaságában, legutóbb, 2017 októberében pedig Eötvös Péter új műve, a Multiversum szerzői vezényletű magyarországi bemutatóján vett részt, a Hammond-orgonán játszó Fassang Lászlóval együttműködve, az amszerdami Royal Concertgebouw Orchestra hangversenyén. Mariss Jansons is régi ismerősünk: Eugen Jochum, Rafael Kubelík, Colin Davis és Lorin Maazel után az 1943-ban született karmester hatvanévesen, 2003-ban került a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarának élére. Az együttműködés különlegesen harmonikusnak bizonyult, hiszen Jansons azóta is kitart a zenekar mellett, folytonosan megújítva szerződését.
A koncert csupa francia művet kínál. Berlioz Római karnevál-nyitánya a lendület és az életöröm, az energia és a mámor zenéje. Poulenc g-moll orgonaversenyéről a szerző ezt mondta: „ez itt nem az a gondtalan Poulenc, aki a kétzongorás concertót írta; inkább egy olyan zeneszerző, aki útban van egy kolostor felé - egy tizenötödik századi Poulenc, ha úgy tetszik.” Valóban, a sok rövid szakaszból álló, egytételes, neobarokk mű nemegyszer súlyos és komoly. Érdekessége, hogy az orgona és a vonósok mellett a zeneszerző szinte concertáló szerepet juttat az üstdobnak.
Saint-Saëns Orgonaszimfóniája a hangversenytermek sokszor hallott slágere, mégsem lehet betelni energiájával, grandiózus pátoszával, a belőle áradó tartással és méltósággal, hangzáspompával. No meg persze azzal, ahogyan a műben a zenekar hangzásába beleolvadnak az orgona fenséges színei.

Berlioz: Római karnevál - nyitány, op. 9
Poulenc: g-moll orgonaverseny
Saint-Saëns: III. (c-moll, „Orgona”) szimfónia, op. 78

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


Fellegterápia – bemutatkozó album és lemezbemutató a MANYI-ban

Fellegterápia – bemutatkozó album és lemezbemutató...

Fellegterápia címmel elkészült a FellegAjtó első nagylemeze. A név egy világzenei és etnoprojektet takar, amely ötvözi a hagyományos népi...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Először koncertezik Magyarországon a Take That

Európai turnéjuk alkalmával a This Life című, novemberben megjelenő vadiúj albumukat a magyar közönségnek is bemutatják. A jelenleg trió felállásban tevékenykedő együttes – Anglia egyik legnépszerűbb fiúcsapata – több mint harmincéves pályafutása során először jön hozzánk, 2024. július 3-án friss lendülettel veszik be...

Idén is koncertek töltik meg a Gyárkertet Veszprémben

Nagy kérdés volt, hogy a tavalyi, egész nyáron át tartó fesztivál folytatja-e a működését, hiszen az Európa Kulturális Fővárosa projekt már befejeződött. A válasz megérkezett: igen!

A hang már megvolt, most jön a fény is – 13. évadát nyitja a héten a Park

Az április 25-én induló új évadban már igazán nem kellene semmit csinálniuk a parkosoknak, csak jó koncerteket, programokat, azt' kész, hiszen a tavalyi évad megnyitása előtt arról számoltunk be, hogy komoly tuningot kapott a hangrendszer. De a Kispál óta tudjuk, hogy "ésfénynek" is lennie kell.
Új koncertek