Autentikus népzenén felnőni, gyermekként fellépni a Carnegie Hallban, a legnagyobb alternatív zenészekkel és színházi rendezőkkel dolgozni történelmi fontosságú előadásokon, legendás szerzői lemezt írni Dalok Közép-Nirvániából címmel, Kamondy Ágnes, a „magyar Laurie Anderson“, senkivel össze nem téveszthető zenei nyelvével, bensőségesen szép, új dalaival, végre visszatér a színpadra!
Kamondy Ágnes
Kamondy Ágnes élete és pályája hihetetlen fordulatokkal teli és páratlanul gazdag. Zenei anyanyelvét az autentikus népzenéből és a kórusénekélésből merítette. Az MRT Gyermekkórusának tagjaként énekelhetett Kodály Zoltánnak, akivel fotózkodott is, és élő koncertfelvételt készítettek a Carnegie Hallban. Klasszikus gitár tanulmányokat folytatott a Bartók Konzervatóriumban. Dolgozott Vargyas Lajos munkatársaként az MTA Népzenekutató Intézetében. Ellenzékisége miatt később azonban nem folytathatott egyetemi tanulmányokat. Számos alternatív művészcsoportban és produkcióban dolgozott zeneszerzőként, zenészként és színészként, ezek a teljesség igénye nélkül: Orfeo zenészcsoport, Kolinda együttes, Stúdió K, Európa Kiadó, Jeles András Monteverdi Birkózóköre, Trance-Balance és végül az Orkesztra Luna, mely első saját zenekara volt. Színházi zenéket írt többek között az Új Színház, a Radnóti Színház, a Vígszínház és a Nemzeti Színház előadásaihoz. Legendás előadása a Dalok Közép-Nirvániából egyszerre volt zseniális színház és koncert, ahogy az új est is szcenírozott koncert-előadás lesz, melyet a régi barát és munkatárs, Vörös Róbert rendez. A Pest fölött az ég zenéjét Kamondy Ágnes, szövegeit Kamondy Ágnes, Karafiáth Orsolya, Kiss Llászló, Li Jü császár, Müller Péter Sziámi és Simon Márton írták.
A kiváló zenészekből és énekesekből álló együttes kamarazenekari érzékenységgel lélegzik együtt, kifinomultság és drámai erő kettőssége jellemzi előadásukat. Közreműködik: Kamondy Ágnes – ének, Ádám Rita – ének, Roszik Hella – hegedű, ének, Darvas Benedek – zongora, Keszei Krisztián – gitár, Vajdovich Árpád – bőgő, basszusgitár, Gyenge Lajos – ütőhangszerek, Dudás Zsombor – ütőhangszerek
PEST FÖLÖTT AZ ÉG
Kamondy Ágnes estje
széljegyzetek a 12 dalhoz
1. A BÁNAT FOLYÓJA
Ji Jü, Nanking császára nagy költő és kalligráfus volt a X. században. Negyvenedik születésnapjára mérgezett bort küldtek neki a Szung hódítók, elnémítva ezzel a kínai reneszánsz e finom tollú uralkodóját. Ezt a versét 1999-ben zenésítettem meg Bertolt Brecht: Egy nagyváros dzsungelében című művéhez, melyet barátom és mesterem, Ács János rendezett, és életem egyik legjobb színházi munkája volt. A dalt, a Marie-t játszó Györgyi Nusi énekelte gyönyörű hangján, húsz évvel később eléneklem én is.
2. ÉDEN
Gink Judit barátnőm, aki a Dalok Közép-Nirvániából című előadásom színpadi ruháit tervezte, 2009-ben halt meg. Lánya, Gink-Miszlivetz Sára 2012-ben diplomázott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Videomunkáiból showreel-t készített, ehhez kért tőlem zenét. Ez lett az alapja az Éden című dalnak.
3. ÉJSZAKA-FELLEG
Első változatában ez is színházi zene volt Georg Büchner: Leonce és Léna című előadásához. A hangszeres zenét énekszólamokkal fejlesztettem tovább, Müller Péter Sziámi írt hozzá enigmatikus szöveget.
4. KÍGYÓ-RONDEAU
Feljátszottam egy zongoratémát, lassú hármashangzat felbontásokat, tágfekvésben. Nem tudtam, mire lesz jó. Hónapokkal ezután, egy késő esti órán, amikor az álom már ránehezedett a szememre, egyben hozzáénekeltem ezt a hatvannégy ütemes dallamot. Kikúszott a lelkemből ez a dallam-kígyó. Azóta semmit nem változtattam rajta. Ezzel kezdődik a szám, a zenekarral való hangszerelés során aztán szétszedtük három részre a dallamot, hangszeres epizódokat akadályként gördítve a dallam-kígyó útjába.
5. UTOLSÓ KÍVÁNSÁG
Jelenet és dal. Három hivatásos nő beszél, csacsog és énekel egy férfiről. A napi rutin ellenére az egyik nem tud szabadulni a megérzéstől, hogy ez a férfi... az a férfi volt. És a nő innentől kezdve úgy gondol magára, mint aki utolsó kívánsága volt ennek a férfinak. A szövegét Simon Márton, költő írja.
6. KOREAI FILM, MAGYAR FELIRATTAL
Vörös Róbert rendező barátom kért fel, hogy írjak egy dalt Udvaros Dorottya készülő előadóestjéhez, a Mégis széphez. Dorottya klasszis színésznő, akiért mindig is rajongtam, és nagyon jól énekel. A koreai film metafora, filmes képi világa természetesen a magyar valóság egy szeletét vetíti elénk. Miközben a szöveget írtam, ráébredtem, hogy egy volt tanáromnak állítok emléket. Elragadó ember volt, rajongtunk érte. Évtizedekkel később hallottam, hogy az alkohol tönkretette és hajléktalanná vált. Azt is később tudtam meg, hogy 1956-ban kirúgták az egyetemről. Fiatalember volt, eltörték az életét.
7. LESZ EZ MÉG
Amikor Kiss Llaci kikerült az Európa Kiadóból, küldtem neki egy e-mailt Sydneybe, kértem, hogy írjunk valamit közösen. Nemsokára átküldött egy hangfelvételt, amit a telefonjával rögzített: ének, gitárkíséret, egy verze és egy refrén, ez volt az első csomag. Ehhez hozzáírtam egy zongoraszólamot, fölénekeltem a szöveget és visszaküldtem Llacinak, aki azt írta: „Ágikám, szenzációs.” Aztán Llaci írt még további versszakokat, majd a zenekarral csináltunk belőle egy finoman lüktető bossa novát, amit Roszik Hella énekel, Ádám Ritával szólamokat éneklünk hozzá, a refrént pedig boldogan fújjuk hárman együtt.
8. MORZE
Tá ti-ti ti-ti, ti-ti tá – ez a téma. Roszik Hella kezdi hegedű pizzicatóval, Dudás Zsombor pedig denfelt triangulummal. „Segítség” – mondom halkan. Ez az egyetlen rövid számunk, alig több két percnél. Ennek is Simon Márton írja a szövegét.
9. MŐBIUSZ
Nagysanzon. Még szövegére vár...
10. PEST FÖLÖTT AZ ÉG
Halála előtt másfél évvel Xantus János filmrendező barátom küldött egy üzenetet: „Ági, nem akarsz énekelni tanítani egy idős urat, aki melegszívű és sármos? Egy közeli ismerősömről lenne szó...” Kellett egy kis idő, amíg leesett a tantusz, hogy ez a közeli ismerős, ő maga! Halála előtt egy hónappal még tartottunk énekórát, a Cabaret című musicalből a Willkomment kezdtük el tanulni. A Pest fölött az ég című dallal az egyik legintelligensebb, iróniával fűszerezett kedvességű, művészbarátomra emlékezem.
11. USZÁLY
A napokban megmutattam a zenét Karafiáth Orsolyának, és megkértem, hogy írjon hozzá szöveget. Nagy fehérpöttyös, fekete nyári ruhában libbent be a konyhába és két apró Pinocchio figura hintázott a fülében. A fotel mögött a falon, ahova leült, szintén lógott egy kicsikével nagyobb Pinocchio... mondtam neki, hogy ezen kívül még van kettő, különböző méretekben. Örömmel konstatálta, hogy egy közös pont már biztos van köztünk. Aztán megettünk egy-egy szelet hideg görögdinnyét, és leültünk dolgozni komolyan, figyelmesen, érzékenyen, ahogy az hozzánk illik, és ahogy az tőlünk elvárható.
12. TEKLA
Ez a dal az Egy örömlány följegyzései című előadásunkban már elhangzott 1999-ben, akkor Temesvári Balázzsal adtuk elő duettben. Most zenekari változatban fog megszólalni. Életem első és valószínűleg utolsó Rába-túrájáról egy szentgotthárdi anzix. Órákat vártunk a hajóinkra a helyi kocsmában. A fiúk biliárdoztak, én nézelődtem. Elbűvölt két idős hölgy, akik úgy néztek ki, mint egy Toulouse-Lautrec festmény. Átmentem a kocsmával szemközti kis múzeumba is, ahol vend asszonyok papírhajtogatásait néztem meg. A két képet egymásra vetítettem így lett belőle „Két festett madame egy falusi kocsmában, két hervadó papírvirág.”
A 12 új dal mellett játszani fogunk még néhány régebbit is a Dalok Közép-Nirvániából című CD anyagából.
Szólj hozzá!