Előfordult néhányszor a zenetörténetben, hogy egy művet kezdetben nem kedvelt a közönség, később azonban ugyanez a kompozíció nagyon is népszerűvé vált. Az már valamivel ritkább jelenség, hogy az utóbb kialakult népszerűség oka ugyanaz, mint ami kezdetben az elutasítás hátterében meghúzódott.
Georg Friedrich Händel 1738 őszén írta Izrael Egyiptomban című bibliai oratóriumát - a szöveget a Messiás librettistája, Charles Jennens állította össze. A londoni King's Theatre-ben 1739 áprilisában lezajlott ősbemutató közönsége a művet nem fogadta igazán lelkesen, éspedig azért, mert nem voltak hozzászokva olyan hosszú és meghatározó jelentőségű kórusrészekhez, amilyeneket ez a darab tartalmaz. A 19. században viszont rendkívül kedveltté vált Händel alkotása, s mint a történészek feljegyezték, éppen a kórus jelentős szerepe miatt. Mit gondoljunk erről? Händel, a barokk szerző megelőzte korát, és előre megsejtett valamit a romantikus korszak közönségének monumentalitás-igényéből?
A Müpa igazi nemzetközi produkciót kínál. A szólisták közül a szoprán, Hannah Morrison Hollandiában született, a férfialt, Benno Schachtner német, a tenor Krystian Adam lengyel. Ami pedig a koncerten fellépő zenekart, kórust és karmesterüket illeti, a Collegium 1704 elnevezésű vokális és instrumentális műhelyt a cseh karmester, csembalista és kürtös, Václav Luks alapította honfitársaival szövetkezve 1991-ben, miután korábban az Akademie für Alte Musik Berlin kürtszólistájaként szerzett értékes tapasztalatokat. A Collegium 1704 a barokk repertoárra specializálódott, azon belül is mindenekelőtt Bach, Händel és a cseh Zelenka műveire. Az Izrael Egyiptomban megszólaltatásakor tehát számukra otthonos területen mozognak.
Műsor:
Händel: Izrael Egyiptomban, HWV 54
Szólisták:
szoprán I.: Hannah Morrison
férfialt: Benno Schachtner
tenor: Krystian Adam
Közreműködők:
szoprán II.: Helena Hozová
basszus I.: Tomáš Král
basszus II.: Jaromír Nosek
Szólj hozzá!