Budapest 2022. Jun. 22. (18:00)

Wagner: Rienzi / BUDAPESTI WAGNER-NAPOK


Wagner: Rienzi / BUDAPESTI WAGNER-NAPOK

Koncertszerű előadás

Wagner: Rienzi / BUDAPESTI WAGNER-NAPOK

Egy nagy alkotó fejlődésének történetét kutatva mindig izgalmas megismerkedni azokkal a művekkel, amelyek a kiforrott stílus kialakulása előtti időszakot képviselik. Wagner életművében ilyen a Rienzi, amely már érettebb a korai zsengéknél, de még nem a „Bayreuthi tíz” elitcsapatának tagja. Különleges opus, mert még egy korábbi idióma - a francia nagyopera - keretei között szólal meg, de már megsejteti a későbbi Wagnert. A Müpa a Wagner-napokon nem először mutatja be koncertszerűen az életmű e különleges kincsét.

A huszonnégy éves Wagner 1837-ben olvasta az angol író, Edward George Bulwer-Lytton (1803-1873) Rienzi, az utolsó római néptribun című regényét, melynek hatására egy opera tervei körvonalazódtak képzeletében. A librettót 1838-ban írta meg, a komponálás munkája rigai karmesterségének idejére esett. A művet a párizsi Operának kívánta felajánlani, ezzel magyarázható, hogy az ötfelvonásos Rienzi mindenben követi a francia nagyopera szabályait. Párizs azonban Meyerbeer pártfogása ellenére sem mutatott érdeklődést a mű iránt, így az opera végül 1842-ben, Drezdában került közönség elé - és sikert aratott. A 14. századi Rómában játszódó, történelmi tárgyú dalmű zenéje gazdag az ihletetten megírt, költői részletekben. A Budapesti Wagner-napok koncertszerű előadásában Irenét az amerikai szoprán, a német és lengyel felmenőkkel rendelkező Sara Jakubiak formálja meg, Steffano Colonnát pedig az osztrák basszista, Günther Groissböck, aki az elmúlt években elsősorban Verdi, Wagner és Richard Strauss operáiban varázsolta el közönségét, a Metropolitanben nyújtott egyik legutóbbi alakításáról (Ochs báró, Rózsalovag) a New York Times kritikusa is szuperlatívuszokban beszélt. Adrianóként jelentős külföldi sikereket arató honfitársunk, Láng Dorottya lép közönség elé, az előadás karmestere pedig a kiváló német opera- és koncertdirigens, Marc Albrecht.

Vezényel: Marc Albrecht

Szereplők:
Rienzi................................ 
Irene.................................. Sara Jakubiak
Steffano Colonna.............. Günther Groissböck
Adriano............................. Láng Dorottya

Közreműködők:
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Rendező: Müpa

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


 Cirque de Margaret: Co Lee-cirkusz a Kristályban

Cirque de Margaret: Co Lee-cirkusz a Kristályban

Utolsó fejezetéhez érkezik Co Lee cirkuszos epochja, amely a Cirque de L’Homme [CDL] című, tavaly februárban debütált nagylemeze óta zajlik. A...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Slash visszatér!

Myles Kennedy & The Conspirators társaságában 2024. április 19-én lép fel az MVM Dome-ban.

A nő, aki kilenc nyelven énekel – jön, jön, jön Lara Fabian

Nem is olyan rég járt nálunk: 2022 októberében adott koncertet az Arénában. 2024. április 30-án egy másik helyszínen, az MVM Dome-ban fog fellépni.

Elhunyt a Supermanagement társalapítója és tulajdonosa, Ferich Balázs

Ferich Balázs neve onnan is ismerős lehet nektek, hogy a Blind Myself basszusgitárosa volt, majd amikor Tóth Gergővel kis kanyarok után önálló céget alapítottak – ez lett a Supermanagement –, ők vették a szárnyaik alá például a Wellhellót, Dzsúdlót és Azahriah-t is. A zenész-menedzser mindössze 36 éves volt.
Új koncertek