Gautier Capuçon (cselló • Vezényel: Leonidas Kavakos
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Hebridák-nyitány
Robert Schumann: a-moll csellóverseny
Pjotr Csajkovszkij: 6. (h-moll, „Patetikus”)
szimfónia Leonidas Kavakos az a szólista, akit – ízléstől függetlenül – a Fesztiválzenekar minden tagja százpontosnak tart. A görög hegedűművész karmesterként is sikert sikerre halmoz; most erről az oldaláról is bemutatkozik a BFZ közönségének.
A koncert elején kalandos útra indulunk. Mendelssohn 22 évesen egy európai körutazás hatására, a Skócia partjainál fekvő szigetcsoport lélegzetelállító látványától megihletve írta egyik legnépszerűbb nyitányát. A tenger hol szolid, hol tomboló hullámait megidéző Hebridák-nyitány egyes motívumai ma már játékfilmekben, rajzfilmekben, sőt videojátékokban is megjelennek.
Nemcsak a karmestere, a szólistája is különleges ennek a hangversenynek. A francia Gautier Capuçon a cselló 21. századi nagykövete, akit az intuíció mozgat a zenében mindenekfelett. Virtuóz, kifejező, drámai erejű, mégis könnyed. Schumann csellóversenyét, amelynek szívbemarkoló, lírai második tétele a csúcspontja, ragyogó hangzású Goffriller-csellóján szólaltatja meg.
A 6. szimfónia Csajkovszkij utolsó befejezett szimfóniája. A zeneszerző szerette a darabot, megszállottan dolgozott rajta, munka közben többször sírva fakadt, úgy érezte, legjobb műve van születőben. Az első és a zárótétel tele van mély fájdalommal és szomorúsággal, míg a középső két tételben egy légies tánczene és egy hevesen lüktető induló szólal meg. A szimfóniának Csajkovszkij szerint volt egy „szubjektív” programja, de ezt sosem fedte fel mások előtt, ami rengeteg találgatásra adott okot. Máig rejtélyes halálát követően, amely kilenc nappal a 6. szimfónia premierje után következett be, egyre elterjedtebbé vált a nézet, hogy a drámai hangú mű valójában a szerző búcsúlevele volt.
Szólj hozzá!