Budapest 2019. jan. 19. (15:30)

Zenekari koncert - Strauss, Ravel, Debussy, Wagner


Zenekari koncert - Strauss, Ravel, Debussy, Wagner

Danyiil Trifonov (zongora) • Vezényel: Robin Ticciati

Richard Strauss: Don Juan
Maurice Ravel: G-dúr zongoraverseny
Claude Debussy: Pelléas és Mélisande – szvit
Richard Wagner: Előjáték és szerelmi halál a Trisztán és Izoldából
„Mint egy jó apa, engedi elszabadulni a zenét, teret enged a pezsgésnek, a lendületnek, a léleknek” – írta a Revizor Robin Ticciatiról. Januári koncertjén egyikből sem lesz hiány. Kortársak, imádók és imádottak egy estén.

A fiatal karmester olyan hévvel beszél, hogy bárkit rávesz: dobjon el mindent, és hallgasson azonnal klasszikus zenét. Koncertje épp ilyen szenvedélyes felütéssel kezdődik. Richard Strauss számára Wagner volt az etalon – karmesterként a Trisztán és Izoldával debütált –, de aprónak érezte magát hozzá képest: „Wagnerrel a zene elérte csúcspontját. Én csak kullogok mögötte.” A valóságban Strauss bombasztikus sikereket ért el. Az erotikus töltetű, felkavaró Don Juan, amelyet 1908-ban Budapesten is vezényelt, sztárrá tette a 25 éves szerzőt. Szimfonikus költeményében lenyűgöző bátorsággal nyúlt a zenekari hangzáshoz, amit a zenészek és a közönség máig hálásan fogad.
Ravel csillogó G-dúr zongoraversenyében a jazz inspirálta vibráló első tétel után befelé utazunk, majd újra kitárulkozó jazzes lüktetés uralja a művet. Dinamiz-musát tökéletesen kelti életre a koncert szólistája, a 27 éves orosz Danyiil Trifonov, aki elsöprő tehetségével Martha Argerichet is levette a lábáról: „Megvan benne minden, és még annál is több. […] Sosem hallottam hozzá hasonlót.” Wagnert Debussy is imádta, de ő igyekezett tudatosan kikerülni a hatása alól. Egyetlen befejezett operája, a Pelléas és Mélisande máig friss mű, amelyben valóság és álom között lebegünk egy idő, kimondott érzelmek és cselekvés nélküli cselekmény sodrásában. Az opera szimfonikus szvitváltozatát Marius Constant állította össze.
A koncert egy borzongatóan szép dallammal zárul az idol, Wagner Trisztán és Izoldájából. A melankolikus és eksztatikus Előjáték és szerelmi halál rögtön beszippant, és „narkotikumként hat”. 

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


Különleges Bródy-kiadvány a Record Store Day-en

Különleges Bródy-kiadvány a Record Store Day-en

Az idei Record Store Day alkalmából különleges kiadvánnyal jelentkezik a Ground Records. Kiadásukban Bródy János, tavaly novemberben, az online...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Encián – új lemezét mutatja be a Makám vasárnap

Bejelentjük elfogultságunkat: a szerkesztőség egy része Makám-rajongó. Krulik Zoltán és zenésztársai jelenléte, az énekesnők angyalokat is maguk mögött hagyó hangja (bár még sosem hallottunk igazi angyalt énekelni...) mindig megkoronázza a napot, akármilyen törődött is az ember.

A szíriai lakodalmastól a Glastonburyig: Omar Souleyman ismét Budapestre jön

Omar Souleyman a kefiával és a sötét napszemüveggel igazi jelenség, ehhez jön még az elektronikával kevert szíriai zenéje, amivel már a Glastonburyn is fellépett. Tavaly a To Syria With Love című lemezével lépett fel a Dürer Kertben, most az A38-ra érkezik.
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek