Händel életében a Messiás után a Judas Maccabeus számított legnépszerűbb oratóriumának: 1747 és 1759 között nem kevesebb, mint harminc alkalommal szerepelt a londoni színházak műsorán. Händel választása nem véletlenül esett a sikeres bibliai hadvezér történetére: a mű William Augustus, Cumberland hercege tiszteletére készült, aki a Stuart-restaurációért küzdő jakobita csapatok ellen nyert döntő ütközetet 1746-ban Cullodennél. Az oratóriumban éppen ezért a hősi, harci karakter igen nagy szerepet kap, elég például a közkedvelt See, the Conqu’ring hero comes kezdetű tételt említeni (melynek érdekessége, hogy a Judas Maccabeus részeként vált ismertté, pedig csak később került a műbe eredeti helyéről, a Józsué című oratóriumból). A fényes, győzelmi zenék mellett Händel különleges zenei kvalitásait bizonyítják a sötétebb tónusú, lírai tételek, mint például az első felvonás Izraelt gyászoló nyitókórusa. Az oratórium szövegét Thomas Morell állította össze az Ószövetség vitatott hitelességű része, a Makkabeusok első könyve, valamint Josephus Flavius írásai alapján. A mű a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Müpa Budapest közös ZenePlusz bérletének idei első koncertjeként hangzik el, Hollerung Gábor vezényletével, és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság közreműködésével.
Händel: Judas Maccabeus
n.a. – szoprán
Alon Harari – kontraalt
Stephen Chaundy – tenor
Cser Krisztián – basszus
Budapesti Akadémiai Kórustársaság
Vezényel: Hollerung Gábor
Szólj hozzá!