Zeneakadémia - Nagyterem


HonlapNem ismert
CímBudapest, 1061, Liszt Ferenc tér 8.

Közeli koncertek a helyen

Szabó Balázs orgonaestje - Hommage a Antalffy

Szabó Balázs orgonaestje - Hommage a Antalffy

Zeneakadémia - Nagyterem december 21. (19:30)
Esszencia - Rendhagyó évzáró népzenei koncert

Esszencia - Rendhagyó évzáró népzenei koncert

Zeneakadémia - Nagyterem december 27. (19:30)
ÓDZ 25. - Születésnapi gálakoncert

ÓDZ 25. - Születésnapi gálakoncert

Zeneakadémia - Nagyterem december 30. (19:30)
Baráth Emőke és az Il Pomo D'Oro

Baráth Emőke és az Il Pomo D'Oro

Zeneakadémia - Nagyterem január 05. (19:30)
Ferencsik-bérlet 4. - vezényel: Lukasz Borowicz

Ferencsik-bérlet 4. - vezényel: Lukasz Borowicz

Zeneakadémia - Nagyterem január 11. (19:30)
Gaudeamus bérlet IV/3.

Gaudeamus bérlet IV/3.

Zeneakadémia - Nagyterem január 19. (15:30)
Beethoven: IX. szimfónia – IV. tétel

Beethoven: IX. szimfónia – IV. tétel

Zeneakadémia - Nagyterem január 20. (11:00)
Budapesti Vonósok és Balázs János - Akadémia bérlet

Budapesti Vonósok és Balázs János - Akadémia bérlet

Zeneakadémia - Nagyterem január 20. (19:30)
MÁV Erdélyi/3. Zeneakadémia

MÁV Erdélyi/3. Zeneakadémia

Zeneakadémia - Nagyterem január 21. (19:00)
Paul McCreesh és a Gabrieli Consort

Paul McCreesh és a Gabrieli Consort

Zeneakadémia - Nagyterem január 22. (19:30)
Virágh, Dvorák

Virágh, Dvorák

Zeneakadémia - Nagyterem január 26. (19:30)
Chanticleer

Chanticleer

Zeneakadémia - Nagyterem január 27. (19:30)
A Konzi Szimfonikus Zenekara és Fúvószenekara

A Konzi Szimfonikus Zenekara és Fúvószenekara

Zeneakadémia - Nagyterem január 28. (19:30)
MÁV Lukács/3. Zeneakadémia

MÁV Lukács/3. Zeneakadémia

Zeneakadémia - Nagyterem január 31. (19:00)
Gaudeamus bérlet IV/4.

Gaudeamus bérlet IV/4.

Zeneakadémia - Nagyterem február 02. (15:30)
Vigh Andrea hárfaestje, MVM Koncertek

Vigh Andrea hárfaestje, MVM Koncertek

Zeneakadémia - Nagyterem február 02. (19:30)
Ferencsik-bérlet 5. - vezényel: Kirill Karabits

Ferencsik-bérlet 5. - vezényel: Kirill Karabits

Zeneakadémia - Nagyterem február 07. (19:30)
Szakcsi Lakatos Béla - Jazz itt!

Szakcsi Lakatos Béla - Jazz itt!

Zeneakadémia - Nagyterem február 08. (19:30)
Boldoczki Gábor és Fassang László trombita-orgonaestje

Boldoczki Gábor és Fassang László trombita-orgonaestje

Zeneakadémia - Nagyterem február 09. (19:30)
6 - Adés - Beethoven - Óbudai Danubia Zenekar

6 - Adés - Beethoven - Óbudai Danubia Zenekar

Zeneakadémia - Nagyterem február 14. (19:30)
Kurtág - Ligeti

Kurtág - Ligeti

Zeneakadémia - Nagyterem február 17. (19:30)
Joshua Bell és Sam Haywood

Joshua Bell és Sam Haywood

Zeneakadémia - Nagyterem február 25. (19:30)
G. F. Händel: JOSHUA

G. F. Händel: JOSHUA

Zeneakadémia - Nagyterem február 26. (19:30)
MOZART +

MOZART +

Zeneakadémia - Nagyterem február 28. (19:30)
MÁV Erdélyi/4. Zeneakadémia

MÁV Erdélyi/4. Zeneakadémia

Zeneakadémia - Nagyterem március 01. (19:00)
Gaudeamus bérlet V/5.

Gaudeamus bérlet V/5.

Zeneakadémia - Nagyterem március 02. (15:30)
Csemiczky, Mendelssohn

Csemiczky, Mendelssohn

Zeneakadémia - Nagyterem március 02. (19:30)
Mozart: Don Giovanni – II. felvonás – finale

Mozart: Don Giovanni – II. felvonás – finale

Zeneakadémia - Nagyterem március 03. (11:00)
Frankl Péter, Perényi Miklós és Ittzés Gergely

Frankl Péter, Perényi Miklós és Ittzés Gergely

Zeneakadémia - Nagyterem március 06. (19:30)
Haydn-Mozart Plusz: Haydn, Sztrukov, Mozart

Haydn-Mozart Plusz: Haydn, Sztrukov, Mozart

Zeneakadémia - Nagyterem március 07. (19:45)
Haydn-Mozart Plusz: Haydn, Sztrukov, Mozart

Haydn-Mozart Plusz: Haydn, Sztrukov, Mozart

Zeneakadémia - Nagyterem március 08. (19:45)
Liszt Ferenc Kamarazenekar, Lendvay József (hegedű)

Liszt Ferenc Kamarazenekar, Lendvay József (hegedű)

Zeneakadémia - Nagyterem március 09. (19:30)
Lisa Batiashvili, François Leleux és a Camerata Salzburg

Lisa Batiashvili, François Leleux és a Camerata Salzburg

Zeneakadémia - Nagyterem március 11. (19:30)
Belcea Quartet

Belcea Quartet

Zeneakadémia - Nagyterem március 13. (19:30)
7 - Gubaidulina - Vivaldi - Óbudai Danubia Zenekar

7 - Gubaidulina - Vivaldi - Óbudai Danubia Zenekar

Zeneakadémia - Nagyterem március 14. (19:30)
Budapesti Vonósok és Ránki Dezső - Akadémia bérlet

Budapesti Vonósok és Ránki Dezső - Akadémia bérlet

Zeneakadémia - Nagyterem március 16. (19:30)
SöNDöRGő - Metafolkloric Tour 2019

SöNDöRGő - Metafolkloric Tour 2019

Zeneakadémia - Nagyterem március 20. (19:30)
MÁV Erdélyi/5. Zeneakadémia

MÁV Erdélyi/5. Zeneakadémia

Zeneakadémia - Nagyterem március 21. (19:00)
Ferencsik-bérlet 6. - vezényel: Hamar Zsolt

Ferencsik-bérlet 6. - vezényel: Hamar Zsolt

Zeneakadémia - Nagyterem március 29. (19:30)
Történetek a Zeneakadémia orgonájáról

Történetek a Zeneakadémia orgonájáról

Zeneakadémia - Nagyterem március 31. (11:00)
MÁV Lukács/4. Zeneakadémia

MÁV Lukács/4. Zeneakadémia

Zeneakadémia - Nagyterem április 04. (19:00)
J(i). S. Bach: Goldberg-variációk / BTF 2019

J(i). S. Bach: Goldberg-variációk / BTF 2019

Zeneakadémia - Nagyterem április 11. (19:30)
Eric Whitacre Singers / BTF 2019

Eric Whitacre Singers / BTF 2019

Zeneakadémia - Nagyterem április 12. (19:30)
Szokolay Balázs és a Liszt Ferenc Kamarazenekar  / BTF 2019

Szokolay Balázs és a Liszt Ferenc Kamarazenekar / BTF 2019

Zeneakadémia - Nagyterem április 13. (19:30)
Purcell Kórus és Orfeo Zenekar - Passió pasticcio

Purcell Kórus és Orfeo Zenekar - Passió pasticcio

Zeneakadémia - Nagyterem április 17. (19:30)
A táncház napja - Akusztikus, autentikus

A táncház napja - Akusztikus, autentikus

Zeneakadémia - Nagyterem május 11. (19:30)
Összes koncert megtekintése
 

Zeneakadémia - Nagyterem

Nem kell komoly művészettörténeti kutatást végeznünk ahhoz, hogy megállapítsuk: a 19. században és a szecessziós századfordulón épült hangversenytermek a díszítéseiknek köszönhetően Apollón szentélyeiként értelmezhetők, ahogy a színházak Dionüszoszéiként. Az antik világ isteneire való utalás azonban többnyire néhány motívumban ki is merül: az épületek tervezői gyakran megelégedtek egy-egy Dionüszosz diadalmenete ábrázolással vagy Apollón lantjainak és hattyúinak egymás mellé sorolásával, múzsák felvonultatásával és babérornamentika alkalmazásával, mindezek számára csupán néhány, persze hangsúlyos megjelenésű építészeti helyet kijelölve. Nem ritka az apollóni-dionüszoszi díszítőmotívumoknak ellentétpárokba való rendezése sem, amely mögött Nietzsche hatása feltételezhető.

A budapesti Zeneakadémia példája sokkal bonyolultabb, elsősorban nem azért, mert az 1903 és 1907 között emelt épületen az antik istenvilágra való utalások a homlokzatokat és a dísztereket teljes egészében birtokba veszik, hanem mert a díszítés egységes, több rétegben kibontakozó, már-már tudósiként jellemezhető, és nemcsak Nietzsche ellentétpárjaira épülő ikonográfiai programmá áll össze. Az épület e szempontból méltó párja az Operaháznak. Abból a szempontból viszont, hogy a program a figurális díszítéseken és a feliratokon túl az építészeti elemeknek és megoldásoknak a világára és ezekkel együtt a felhasznált építő- és burkolóanyagokra, azok anyagi minőségére és színvilágára is kiterjed, az épület szinte társtalannak mondható.

Az ikonográfiai program csúcspontja-csúcshelye a Nagyterem. Ennek díszítése azonban nem értelmezhető a főhomlokzaté és az előcsarnokoké nélkül – az ikonográfiai program egységessége nem kérdéses, még akkor sem, ha a Nagyterem részletrajzainak és díszítésének kidolgozására valószínűleg csak a homlokzati terveket követően került sor, amire az engedélyezési terveken szereplő dátumok alapján következtethetünk.

Az egész épületet mintegy átszövi az egymás feletti és egymás mögötti összefüggéseket mutató, építészeti és díszítésbeli ellentétpárokra épülő hierarchia. Ahogyan a főhomlokzaton a vízszintesen elfekvő oldalsó részek fölé a vertikálisan tagolt középső rizalit magasodik, úgy emelkedik ki a belsőben az alacsony arányú előterekből a három szint magasságú Nagyterem. Ahogyan a homlokzat oldalszakaszain a vizekre utaló motívumok jelennek meg, úgy az előcsarnokokban is a vizekre történik utalás (a majolikalapokkal, azok kékjeivel, a buborékokat és gyöngyöző vizet megjelenítő gömbmotívumokban, az emeleten a zárópárkány hullámmotívumában). A világ, amely szigetként magasodik a vizes részek fölé, Apollóné. Ezt a homlokzaton dór oszlopok jelenítik meg, diadalívek kompozíciós megoldásait alkalmazva. A Nagyteremben az építettség hatása másodlagos – itt a teret határoló, egymásba íródó diadalívek mint növényzetet tartó elemek kapnak szerepet, de maga a növényzet az uralkodó: babérfa ez, amely az épületet a padlótól a boltozatig áthatja/kitölti, mintegy ligetet alkotva, amely a belsőt beárnyékolja, árnypöttyöket szórva az oldalfalakra. A babér a földszinten fekete gyökereivel van jelen, az oldalfalakon zöld törzsei emelkednek, a boltozatra aranyló lombkoronája borul. A dór homlokzat a görög Apollón templomáé (hattyúkkal, lantokkal), aki az egyiptomiak Napistenének attribútumait (napkorongok, obeliszkek, piramidionok, egyiptizáló fejek, pülónmotívum) is viseli. A babérliget Apollón szigeti szent ligete (talán az isten Délosz-szigeti szentélyére is utalva) hattyúkkal, lantokkal, kígyós oltárokkal és magának az istennek alátekintő képmáspárjával, akinek ligetében a fő helyet az orgona és zenei utalások foglalják el, köztük a hattyúdal ábrázolásai.

A dionüszoszi és az apollóni világokban ugyanakkor egymásra utaló motívumokkal – átszűrődésekkel és áttükröződéssel találkozni: az előcsarnoki vizek világában lantokkal, kígyókkal, piramidionokkal, a vizeik felületén tükröződve megsokszorozódó napkorongokkal, az apollóni részeken pedig dionüszoszi scherzo is megjelenik, és a Nap arany csillogása mellett a Hold ezüstjéé is. A különböző világok közti átjárás csak a közvetítők révén valósulhat meg, akik a két világ határain helyezkednek el. Ilyenek a Nagyterem földszinti bejáratait őrző múzsák és ilyen Liszt Ferenc is, aki a homlokzati középrizalit alsó és felső része közt főpapként trónol – erősítve az épület programjának keresztény vonatkozású rétegét is. Az emeleti előcsarnok hátfalának Körösfői-Kriesch Aladár-freskóján is közvetítők játsszák a főszerepet: a művészeteket megszemélyesítő nőalakok, akik a művészet forrása kútépítményén táncolnak. A Nagyteremben ugyanebben a magasságban apollóni attribútumos hermapillérpapnők vannak, oldalt kariatidaként, a főhelyen fényhozókként. A megszólaltatható közvetítő is ezen a szinten kapott helyet: az orgona.

A freskón ugyanakkor a különböző világok együttes ábrázolásával találkozni: általa lehetőség nyílik az átlátásra, amelynek köszönhetően a mű nemcsak az előcsarnoknak, de a Nagyteremnek is szerves részeként értelmezhető, és mint ilyen az ikonográfiai program kulcsa. A művészeteket, amelyeknek forrásához zarándokok járulnak, dionüszoszi hangszereken játszó égi lények dicsőítik. Hátrébb és magasabban apollóni hangszereket megszólaltató angyalok ülnek a felhőkön, akiknek muzsikája már a bíborkárpit (Apollón ikerpárjának, Artemisznek égi palást attribútuma ez) rejtette világhoz/világban szól, amelyből itt csak a zöldes-aranyos lombhomály látszik. Aki a Nagyterembe lép, e kárpit mögé jut (a karzatokon és a páholyokban valós kárpitok vonódnak ketté).

A Nagyterem szertartások helyszíne, a szertartások a hangversenyek. A papnők szerepét itt a zenészek veszik át, akik közül a szólisták (öltözőszobájuk ablaka alapján) Orpheusz megtestesítői. A szertartásokban való részvételre feliratok (Favete lingvis és Sursum corda) figyelmeztetnek, a szertartásokra pedig Apollónnak a boltozat alatt megjelenített kígyós oltárai utalnak. A hangversenyeken a zene segítségével felszárnyal a lélek, akárcsak a főhomlokzatnak lantba kapaszkodó géniuszai, apollóni magasságokba, oda, ahol az isten képmásait, oltárait és alászálló angyalokat látni, valamint az égboltozaton túli, égi vízben tükröződve (a felülvilágítók feliratában olvashatóan is) az Összhangot, Szépséget, Ritmust, Poézist, Dallamot és Fantáziát. Eközben Apollón ölelésére maga a közönség is babérfává változik, akárcsak Daphné.

A Nagyteremben maga a zene lesz láthatóvá, a zene, amely Nietzsche szerint az örök élet közvetlen ideája.

Dr. Raffay Endre

  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.
 

Szólj hozzá!


Mire jó egy szakítás?

Mire jó egy szakítás?

A párkapcsolatának vége nem az egyetlen változás Petruska életében, de a többi kicsit jobban hangzik: nemrég zenekari felállásra váltott,...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Karácsonykor ismét Álomutazó – mesemusical Zsédával, Falusi Mariannal és Radics Gigivel

Az Álomutazó mesemusicalt először tavaly mutatták be a BOK csarnokban, akkor mintegy 50 ezer ember látta. A darab idén karácsonykor 10 alkalommal ismét színpadra kerül, de hamarosan megérkezik a boltok polcaira a csomagban megjelenő Álomutazó CD és a tavalyi nagy sikerű előadást tartalmazó DVD.

Elhunyt a Hair zeneszerzője

89 éves korában meghalt Galt MacDermot Grammy- és Tony-díjas zeneszerző – közölte a Pitchfork értesüléseire hivatkozva a 24.hu. A hírt MacDermot unokája közölte.

Belogolt a SZIN-re a Clean Bandit

Bejelentette első fellépőit a Szegedi Ifjúsági Napok: a Tisza-parton lép fel jövőre az újlemezes Clean Bandit.
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek