Zeneakadémia - Nagyterem


CímBudapest, 1061, Liszt Ferenc tér 8.

Közeli koncertek a helyen

MÁV Erdélyi/6. Zeneakadémia

MÁV Erdélyi/6. Zeneakadémia

Zeneakadémia - Nagyterem április 26. (19:00)
Zenekari koncert - Verdi, Mozart, Csajkovszkij

Zenekari koncert - Verdi, Mozart, Csajkovszkij

Zeneakadémia - Nagyterem április 27. (19:45)
Orgonabemutató

Orgonabemutató

Zeneakadémia - Nagyterem április 28. (11:00)
Zenekari koncert - Verdi, Mozart, Csajkovszkij

Zenekari koncert - Verdi, Mozart, Csajkovszkij

Zeneakadémia - Nagyterem április 28. (15:30)
Zenekari koncert - Verdi, Mozart, Csajkovszkij

Zenekari koncert - Verdi, Mozart, Csajkovszkij

Zeneakadémia - Nagyterem április 29. (19:45)
Andorka, Bartók, Berlioz

Andorka, Bartók, Berlioz

Zeneakadémia - Nagyterem május 05. (19:30)
MÁV Lukács/5. Zeneakadémia

MÁV Lukács/5. Zeneakadémia

Zeneakadémia - Nagyterem május 09. (19:00)
Jerusalem Quartet

Jerusalem Quartet

Zeneakadémia - Nagyterem május 10. (19:30)
A táncház napja - Akusztikus, autentikus

A táncház napja - Akusztikus, autentikus

Zeneakadémia - Nagyterem május 11. (19:30)
Fischer Ádám és a Danish Chamber Orchestra

Fischer Ádám és a Danish Chamber Orchestra

Zeneakadémia - Nagyterem május 12. (19:30)
Amadinda 35 - Képzeletbeli tájkép

Amadinda 35 - Képzeletbeli tájkép

Zeneakadémia - Nagyterem május 18. (19:30)
Bartók: A fából faragott királyfi – szvit

Bartók: A fából faragott királyfi – szvit

Zeneakadémia - Nagyterem május 19. (11:00)
Liszt Ferenc Kamarazenekar, Agata Szymczewska (hegedű)

Liszt Ferenc Kamarazenekar, Agata Szymczewska (hegedű)

Zeneakadémia - Nagyterem május 25. (19:30)
Zenekari koncert - Mendelssohn, Schumann, Csajkovszkij

Zenekari koncert - Mendelssohn, Schumann, Csajkovszkij

Zeneakadémia - Nagyterem május 31. (19:45)
Zenekari koncert - Mendelssohn, Schumann, Csajkovszkij

Zenekari koncert - Mendelssohn, Schumann, Csajkovszkij

Zeneakadémia - Nagyterem június 01. (19:45)
Zenekari koncert - Mendelssohn, Schumann, Csajkovszkij

Zenekari koncert - Mendelssohn, Schumann, Csajkovszkij

Zeneakadémia - Nagyterem június 02. (15:30)
Koncert Madarász Iván 70. születésnapja alkalmából

Koncert Madarász Iván 70. születésnapja alkalmából

Zeneakadémia - Nagyterem június 05. (19:30)
MÁV Lukács/6. Zeneakadémia

MÁV Lukács/6. Zeneakadémia

Zeneakadémia - Nagyterem június 06. (19:00)
Különleges tehetségű HEGEDŰSÖK GÁLAKONCERTJE

Különleges tehetségű HEGEDŰSÖK GÁLAKONCERTJE

Zeneakadémia - Nagyterem szeptember 23. (19:00)
Balázs János zongoraest -

Balázs János zongoraest - "A Zongora 1-ben"

Zeneakadémia - Nagyterem október 10. (19:30)
Vajda Gergely és a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara

Vajda Gergely és a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara

Zeneakadémia - Nagyterem október 22. (19:30)
Angelica 30 - Az Angelica Leánykar jubileumi koncertje

Angelica 30 - Az Angelica Leánykar jubileumi koncertje

Zeneakadémia - Nagyterem október 26. (19:30)
Iveta Apkalna

Iveta Apkalna

Zeneakadémia - Nagyterem október 29. (19:30)
Takács Kvartett

Takács Kvartett

Zeneakadémia - Nagyterem november 03. (19:30)
Anima Eterna Brugge

Anima Eterna Brugge

Zeneakadémia - Nagyterem november 05. (19:30)
King's Singers - Royal Blood

King's Singers - Royal Blood

Zeneakadémia - Nagyterem november 27. (19:30)
Fülei Balázs zongoraestje - Karácsony Liszt Ferenccel

Fülei Balázs zongoraestje - Karácsony Liszt Ferenccel

Zeneakadémia - Nagyterem december 08. (19:30)
Magyar Karácsony

Magyar Karácsony

Zeneakadémia - Nagyterem december 09. (19:00)
Arditti Quartet

Arditti Quartet

Zeneakadémia - Nagyterem december 13. (19:30)
Összes koncert megtekintése
 

Zeneakadémia - Nagyterem

Nem kell komoly művészettörténeti kutatást végeznünk ahhoz, hogy megállapítsuk: a 19. században és a szecessziós századfordulón épült hangversenytermek a díszítéseiknek köszönhetően Apollón szentélyeiként értelmezhetők, ahogy a színházak Dionüszoszéiként. Az antik világ isteneire való utalás azonban többnyire néhány motívumban ki is merül: az épületek tervezői gyakran megelégedtek egy-egy Dionüszosz diadalmenete ábrázolással vagy Apollón lantjainak és hattyúinak egymás mellé sorolásával, múzsák felvonultatásával és babérornamentika alkalmazásával, mindezek számára csupán néhány, persze hangsúlyos megjelenésű építészeti helyet kijelölve. Nem ritka az apollóni-dionüszoszi díszítőmotívumoknak ellentétpárokba való rendezése sem, amely mögött Nietzsche hatása feltételezhető.

A budapesti Zeneakadémia példája sokkal bonyolultabb, elsősorban nem azért, mert az 1903 és 1907 között emelt épületen az antik istenvilágra való utalások a homlokzatokat és a dísztereket teljes egészében birtokba veszik, hanem mert a díszítés egységes, több rétegben kibontakozó, már-már tudósiként jellemezhető, és nemcsak Nietzsche ellentétpárjaira épülő ikonográfiai programmá áll össze. Az épület e szempontból méltó párja az Operaháznak. Abból a szempontból viszont, hogy a program a figurális díszítéseken és a feliratokon túl az építészeti elemeknek és megoldásoknak a világára és ezekkel együtt a felhasznált építő- és burkolóanyagokra, azok anyagi minőségére és színvilágára is kiterjed, az épület szinte társtalannak mondható.

Az ikonográfiai program csúcspontja-csúcshelye a Nagyterem. Ennek díszítése azonban nem értelmezhető a főhomlokzaté és az előcsarnokoké nélkül – az ikonográfiai program egységessége nem kérdéses, még akkor sem, ha a Nagyterem részletrajzainak és díszítésének kidolgozására valószínűleg csak a homlokzati terveket követően került sor, amire az engedélyezési terveken szereplő dátumok alapján következtethetünk.

Az egész épületet mintegy átszövi az egymás feletti és egymás mögötti összefüggéseket mutató, építészeti és díszítésbeli ellentétpárokra épülő hierarchia. Ahogyan a főhomlokzaton a vízszintesen elfekvő oldalsó részek fölé a vertikálisan tagolt középső rizalit magasodik, úgy emelkedik ki a belsőben az alacsony arányú előterekből a három szint magasságú Nagyterem. Ahogyan a homlokzat oldalszakaszain a vizekre utaló motívumok jelennek meg, úgy az előcsarnokokban is a vizekre történik utalás (a majolikalapokkal, azok kékjeivel, a buborékokat és gyöngyöző vizet megjelenítő gömbmotívumokban, az emeleten a zárópárkány hullámmotívumában). A világ, amely szigetként magasodik a vizes részek fölé, Apollóné. Ezt a homlokzaton dór oszlopok jelenítik meg, diadalívek kompozíciós megoldásait alkalmazva. A Nagyteremben az építettség hatása másodlagos – itt a teret határoló, egymásba íródó diadalívek mint növényzetet tartó elemek kapnak szerepet, de maga a növényzet az uralkodó: babérfa ez, amely az épületet a padlótól a boltozatig áthatja/kitölti, mintegy ligetet alkotva, amely a belsőt beárnyékolja, árnypöttyöket szórva az oldalfalakra. A babér a földszinten fekete gyökereivel van jelen, az oldalfalakon zöld törzsei emelkednek, a boltozatra aranyló lombkoronája borul. A dór homlokzat a görög Apollón templomáé (hattyúkkal, lantokkal), aki az egyiptomiak Napistenének attribútumait (napkorongok, obeliszkek, piramidionok, egyiptizáló fejek, pülónmotívum) is viseli. A babérliget Apollón szigeti szent ligete (talán az isten Délosz-szigeti szentélyére is utalva) hattyúkkal, lantokkal, kígyós oltárokkal és magának az istennek alátekintő képmáspárjával, akinek ligetében a fő helyet az orgona és zenei utalások foglalják el, köztük a hattyúdal ábrázolásai.

A dionüszoszi és az apollóni világokban ugyanakkor egymásra utaló motívumokkal – átszűrődésekkel és áttükröződéssel találkozni: az előcsarnoki vizek világában lantokkal, kígyókkal, piramidionokkal, a vizeik felületén tükröződve megsokszorozódó napkorongokkal, az apollóni részeken pedig dionüszoszi scherzo is megjelenik, és a Nap arany csillogása mellett a Hold ezüstjéé is. A különböző világok közti átjárás csak a közvetítők révén valósulhat meg, akik a két világ határain helyezkednek el. Ilyenek a Nagyterem földszinti bejáratait őrző múzsák és ilyen Liszt Ferenc is, aki a homlokzati középrizalit alsó és felső része közt főpapként trónol – erősítve az épület programjának keresztény vonatkozású rétegét is. Az emeleti előcsarnok hátfalának Körösfői-Kriesch Aladár-freskóján is közvetítők játsszák a főszerepet: a művészeteket megszemélyesítő nőalakok, akik a művészet forrása kútépítményén táncolnak. A Nagyteremben ugyanebben a magasságban apollóni attribútumos hermapillérpapnők vannak, oldalt kariatidaként, a főhelyen fényhozókként. A megszólaltatható közvetítő is ezen a szinten kapott helyet: az orgona.

A freskón ugyanakkor a különböző világok együttes ábrázolásával találkozni: általa lehetőség nyílik az átlátásra, amelynek köszönhetően a mű nemcsak az előcsarnoknak, de a Nagyteremnek is szerves részeként értelmezhető, és mint ilyen az ikonográfiai program kulcsa. A művészeteket, amelyeknek forrásához zarándokok járulnak, dionüszoszi hangszereken játszó égi lények dicsőítik. Hátrébb és magasabban apollóni hangszereket megszólaltató angyalok ülnek a felhőkön, akiknek muzsikája már a bíborkárpit (Apollón ikerpárjának, Artemisznek égi palást attribútuma ez) rejtette világhoz/világban szól, amelyből itt csak a zöldes-aranyos lombhomály látszik. Aki a Nagyterembe lép, e kárpit mögé jut (a karzatokon és a páholyokban valós kárpitok vonódnak ketté).

A Nagyterem szertartások helyszíne, a szertartások a hangversenyek. A papnők szerepét itt a zenészek veszik át, akik közül a szólisták (öltözőszobájuk ablaka alapján) Orpheusz megtestesítői. A szertartásokban való részvételre feliratok (Favete lingvis és Sursum corda) figyelmeztetnek, a szertartásokra pedig Apollónnak a boltozat alatt megjelenített kígyós oltárai utalnak. A hangversenyeken a zene segítségével felszárnyal a lélek, akárcsak a főhomlokzatnak lantba kapaszkodó géniuszai, apollóni magasságokba, oda, ahol az isten képmásait, oltárait és alászálló angyalokat látni, valamint az égboltozaton túli, égi vízben tükröződve (a felülvilágítók feliratában olvashatóan is) az Összhangot, Szépséget, Ritmust, Poézist, Dallamot és Fantáziát. Eközben Apollón ölelésére maga a közönség is babérfává változik, akárcsak Daphné.

A Nagyteremben maga a zene lesz láthatóvá, a zene, amely Nietzsche szerint az örök élet közvetlen ideája.

Dr. Raffay Endre

 
Hírek és rajongók
 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.
 

Szólj hozzá!


Európa-nap a Szabadság téren koncertekkel

Európa-nap a Szabadság téren koncertekkel

Koncertekkel, EU-s információkkal, változatos családi és gyerekprogramokkal, kreatív foglalkozásokkal, kvízekkel és játékokkal várják az...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Toto Cutugno csiszolatlan gyémántra bukkant, el is hozza Budapestre magával

Toto Cutugno – díszvendégként vagy zsűritagként – mindig jelen van a Sanremoi Fesztiválokon. Az idei Sanremoi Young Fesztivál nagy felfedezettje a csupán 16 éves Eden Lorenna: amint felcsendült  a hangja, Toto Cutugno rögtön tudta, hogy egy csiszolatlan gyémántra lelt. A verseny után azonnal felvette a kapcsolatot Edennel, és...

Ismét Budapesten az IL VOLO – az Arénában ünneplik 10 éves karrierjüket az olasz világsztárok

Tavaly megígérték, idén teljesítik: nagy sikerű koncertjük után ősszel visszatérnek Budapestre az IL VOLO tagjai. A klasszikus és pop-zene határait feszegető, tíz éves jubileumát ünneplő együttes szeptember 29-én a Papp László Sportarénában ad koncertet.

Curtis nem marad a padlón

Az ország egyik legvitatottabb rappere az április 28-án megjelenő, „Legismertebb senki" című EP-jéről mutatta be első szerzeményét.

Erős lesz az idei Rockmaraton!

A főleg rock és metal műfajt képviselő Rockmaraton igen impozáns fellépőkkel várja a fesztiválozókat Dunaújvárosban idén július 8 és 13 között.
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek