Zeneakadémia - Solti terem


CímBudapest, 1061, Liszt Ferenc tér 8.

Közeli koncertek a helyen

Kamara-Kör - Mendelssohn-est

Kamara-Kör - Mendelssohn-est

Zeneakadémia - Solti terem december 09. (19:00)
Varázsfuvola

Varázsfuvola

Zeneakadémia - Solti terem december 14. (19:00)
A tablaótól a koncertteremig

A tablaótól a koncertteremig

Zeneakadémia - Solti terem december 15. (11:00)
Nagy Péter zongoraestje

Nagy Péter zongoraestje

Zeneakadémia - Solti terem december 15. (19:00)
Ábrahám Márta és Szokolay Balázs

Ábrahám Márta és Szokolay Balázs

Zeneakadémia - Solti terem december 21. (19:00)
Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál Nyitókoncert

Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál Nyitókoncert

Zeneakadémia - Solti terem január 09. (20:00)
Zenélő madarak

Zenélő madarak

Zeneakadémia - Solti terem január 26. (11:00)
Netherlands Chamber Choir és a Quatuor Danel

Netherlands Chamber Choir és a Quatuor Danel

Zeneakadémia - Solti terem február 02. (19:00)
Várallyay Petra. Jazz itt!

Várallyay Petra. Jazz itt!

Zeneakadémia - Solti terem február 05. (19:00)
Winterreise / 1

Winterreise / 1

Zeneakadémia - Solti terem február 08. (19:00)
A tehetség napja 2020 NAPIJEGY

A tehetség napja 2020 NAPIJEGY

Zeneakadémia - Solti terem február 09. (10:00)
Winterreise / 2

Winterreise / 2

Zeneakadémia - Solti terem február 10. (19:00)
Amadinda Percussion Project

Amadinda Percussion Project

Zeneakadémia - Solti terem február 11. (19:00)
Gabriele Carcano, Stephen Waarts és Marie-Elisabeth Hecker

Gabriele Carcano, Stephen Waarts és Marie-Elisabeth Hecker

Zeneakadémia - Solti terem február 14. (19:00)
Kurtág - Ligeti

Kurtág - Ligeti

Zeneakadémia - Solti terem február 18. (19:00)
Zenélő rovarok

Zenélő rovarok

Zeneakadémia - Solti terem február 23. (11:00)
Binder Trió. Jazz itt!

Binder Trió. Jazz itt!

Zeneakadémia - Solti terem március 07. (19:00)
Versenygyőztesek koncertje. Konzis koncertek

Versenygyőztesek koncertje. Konzis koncertek

Zeneakadémia - Solti terem március 18. (19:00)
Leonard Elschenbroich és Alexei Grynyuk (Beethoven plusz)

Leonard Elschenbroich és Alexei Grynyuk (Beethoven plusz)

Zeneakadémia - Solti terem március 19. (19:00)
Pusker Júlia, Christoph Heesch és Szabó Marcell - Grieg-est

Pusker Júlia, Christoph Heesch és Szabó Marcell - Grieg-est

Zeneakadémia - Solti terem március 21. (19:00)
Zenélő vadak

Zenélő vadak

Zeneakadémia - Solti terem március 22. (11:00)
Ránki Fülöp

Ránki Fülöp

Zeneakadémia - Solti terem március 26. (19:00)
STUDIO 5 - TÁNCJÁTÉK

STUDIO 5 - TÁNCJÁTÉK

Zeneakadémia - Solti terem március 28. (19:00)
Oláh Krisztián: Parallel Reflections / BTF 2020

Oláh Krisztián: Parallel Reflections / BTF 2020

Zeneakadémia - Solti terem április 14. (19:30)
Szűcs Máté és a Kodály Vonósnégyes

Szűcs Máté és a Kodály Vonósnégyes

Zeneakadémia - Solti terem április 16. (19:00)
Zenélő halak

Zenélő halak

Zeneakadémia - Solti terem április 19. (11:00)
Luka Okros zongoraestje / piano concert

Luka Okros zongoraestje / piano concert

Zeneakadémia - Solti terem április 20. (19:00)
Új Liszt Ferenc Kamarakórus, Jean-Sébastien Vallée

Új Liszt Ferenc Kamarakórus, Jean-Sébastien Vallée

Zeneakadémia - Solti terem április 27. (19:00)
Csalog Gábor

Csalog Gábor

Zeneakadémia - Solti terem április 29. (19:00)
Varvara (Beethoven plusz)

Varvara (Beethoven plusz)

Zeneakadémia - Solti terem május 03. (19:00)
Mózes Tamara & Nagy János duó - Jazz-Cosmos. Jazz itt!

Mózes Tamara & Nagy János duó - Jazz-Cosmos. Jazz itt!

Zeneakadémia - Solti terem május 09. (19:00)
Alexander Melnyikov és a Cuarteto Casals / 1 (Beethoven plusz)

Alexander Melnyikov és a Cuarteto Casals / 1 (Beethoven plusz)

Zeneakadémia - Solti terem október 03. (16:00)
Alexander Melnyikov és a Cuarteto Casals / 2 (Beethoven plusz)

Alexander Melnyikov és a Cuarteto Casals / 2 (Beethoven plusz)

Zeneakadémia - Solti terem október 03. (19:00)
Alexander Melnyikov és a Cuarteto Casals / 3 (Beethoven plusz)

Alexander Melnyikov és a Cuarteto Casals / 3 (Beethoven plusz)

Zeneakadémia - Solti terem október 04. (19:00)
Borbély László - In memoriam Glenn Gould

Borbély László - In memoriam Glenn Gould

Zeneakadémia - Solti terem október 06. (19:00)
Palojtay János - Dalok szöveg nélkül

Palojtay János - Dalok szöveg nélkül

Zeneakadémia - Solti terem november 12. (19:00)
Báll Dávid

Báll Dávid

Zeneakadémia - Solti terem december 08. (19:00)
Összes koncert megtekintése
 

Zeneakadémia - Solti terem

A nagyra hivatott Kisterem

A Zeneakadémia 2013. október 22-től Solti György Kamaraterem nevet viselő kisebbik játszóhelyének történetét Mesterházi Máté foglalja össze.

A Zeneakadémia Liszt Ferenc téri (akkori nevén Gyár utcai) épületének megnyitása, vagyis 1907 óta a Kisterem sokszor a lesajnált kistestvér szerepével volt kénytelen beérni. Hívták kamarateremnek, sőt színházteremnek is (ha zenével vegyített színpadi jelenetek hangzottak el benne), de hivatalosan „az intézet kis hangversenytermének" nevezték akkor is, ha az „operai ének tanfolyam" első és második „operai estélyei" zajlottak benne, nyilvánvalóan szcenírozott műrészletekkel. (Félévi vizsgák voltak ezek, minden valószínűség szerint zongorakísérettel, míg a végzősök „évzáró vizsgálati előadásai" kezdettől fogva az Operaházban, zenekarral és karmesterrel folytak.) Jellemző módon azonban a Kistermet kisoperának vagy kamaraoperának nevezték a legkevésbé.

Ám akárhogyan is hívták, gyakran lesajnálólag emlegették a Nagy­terem kistestvérét. Még a Zeneakadémia építészeti értékeit tárgyaló legfrissebb szakirodalom is alig szentel figyelmet a Kisteremnek, és a legjobb, amit leírnak róla, hogy „belső kiképzése mértéktartó, szerény", meg hogy „egységes, kellemes összhatású". Mitől volt ily mérsékelt a lelkesedés? Egyes vélekedések szerint attól, hogy a Kisterem számos zenészben a lámpalázas vizsgák emlékét élesztette föl. Ennél azonban többről van szó: az előadók a rossz akusztikára, a nézők a terem rideg hangulatára panaszkodtak. Pedig a Kisteremnek ezek nem „veleszületett" tulajdonságai. Két durva „művi beavatkozás", hogy ne mondjuk: csonkítás okozta a Kisterem csökkent teljesítőképességét, alacsonyabb élvezeti értékét. Az egyik műtét esztétikai, a másik súlyosabb, funkcionális természetű volt

Elég rápillantanunk az épület megnyitásának időszakában készült fény­képre, és rögtön rájövünk, hogy a Kisterem architektonikus összhatásának meghatározó eleme az a két hatalmas és gyönyörű csillár, amelyeket – nehéz karbantarthatóságuk okán – mindjárt a működés első éveiben eltá­­vo­­lítottak. Nyilvánvaló, hogy a Zeneakadémia zseniális építészpárosa, Korb Flóris és Giergl Kálmán a Kisterem főhangsúlyát a csillárokra helyezte, sokkal inkább, mint azt a pazar díszítésű Nagyterem esetében tették. E csillárok rekonstrukciójával helyreáll a Kisterem közel száz éve fölborult építészeti egyensúlya, vagyis mindenki számára világossá válhat, hogy a belső kiképzés valóban „mértéktartó", de egyáltalán nem „szerény", és hogy az összhatás nemcsak „egységes, kellemes", hanem rendkívül elegáns is.

A funkcionális csonkítás fél évszázaddal később következett be. A Zeneakadémia irattárában olvasható egy 1963. november 27-i „színpadtechnikai költségvetés", amelyet Tolnay Pál (1891–1985), a kor legjelentősebb magyar színháztechnikai mérnöke készített. Tolnay soraiból ma is kiérződik a néma jajkiáltás, amely e lelkiismeretes szakemberben amiatt szakadt benn, hogy a Zeneakadémia akkori vezetése – a hatóságok jóvá­hagyásával – lebontatta a Kisterem „méreteihez képest igen értékes gépészeti felszerelését", azaz hatvan éve kifogástalanul működő, igényes színpadtechnikáját. Nem állíthatjuk, hogy a korai Kádár-éra különösebb affinitást mutatott volna a Monarchia építészeti vagy éppen technikai emlékei iránt (innen két villamosmegállónyira – ott, ahol a hatos megáll – a Nemzeti Színházat robbantották föl röviddel ezután). Az igazsághoz tartozik azonban, hogy a Zeneakadémia akkor már évtizedek óta krónikus helyhiánnyal küszködött; a zenekari árok és a süllyesztő felszámolásával a könyvtárat lehetett bővíteni, a 17 méter (!) magas zsinórpadlás födémekkel történő elosztásából pedig két új tanterem volt kinyerhető.

Mindamellett az intézmény vezetőségének azon reménye, hogy a zsinórpadlás megszüntetésével „valószínűleg javulni fog a terem akusztikája is" (1964. december 30-i levél a „M.M. Színházi és Zenei Főigazgatóság pénzügyi és szervezési osztályához"), merőben illúziónak bizonyult. A kamaraoperai működés számára kegyelemdöfést jelentő átalakítás során a színpadnyílásba olyan poszt-szocreál-reálszocialista-modernista „hangversenykagylót" (az átalakítás akusztikus szakértőjének szóhasználatával: „hangvetőszobát") építettek be, mely a terem szecessziós architektúrájához sehogyan sem illett, viszont az akusztikán is inkább rontott, mint javított. Mindezt annak ellenére „sikerült" elérni, hogy a Kisterem arányai igen kedvezőek akusztikai szempontból! Várható tehát, hogy az eredeti technikai lehetőségeket jóval meghaladó rekonstrukció eredményeként a terem nemcsak visszanyeri kamaraoperai funkcióját, hanem koncertteremként is sokoldalú és keresett helyszínné válik.

A Kisterem önálló kamaraoperai működéséről a Liszt Ferenc téri zenepalota első évtizedében s a két világháború közötti időszakban nem tudunk. Ilyesmire csak a II. világháború és a „fordulat éve" közötti néhány demokratikus esztendőben nyílott – a Budapesti Vígopera számára – lehetőség. Joggal merülhet föl a kérdés, hogy több mint százéves történetében a Kistermet miért hasznosították ily kevéssé kamaraoperaként, illetve hogy túlnyomórészt miért „csak" tanszaki vizsgaelőadásokat rendeztek benne mint kisoperában. A válasz kézenfekvő: a 20. század első felében virágkorát élte a nagy szimfonikus apparátusokban tobzódó posztromantika – a veristák, Puccini, Richard Strauss ekkoriban a kortárs operaszerzők. Amikorra pedig hazai zeneéletünkbe lassacskán beszivárogtak az immáron klasszikussá váló modern komponisták – Schönberg, Stravinsky, Falla, Weill, Poulenc, Britten és a többiek – kamaraegyüttesre írott színpadi művei, addigra a Kisterem elvesztette szcenikai lehetőségeit, vonzerejét.

Az elmúlt évtizedekben a nemzetközi operarepertoár óriási átrendeződésen ment keresztül. A barokk és a kortárs kínálat hallatlan bővülése nemcsak az énekszakosok, hanem más tanszékek számára is rengeteg új lehetőséget nyújt. A kamaraoperaként is működtethető Kisteremmel pedig nemcsak a Zeneakadémia, hanem Budapest zenei élete is számot­tevően gazdagodik. Első száz évében a Kisterem megannyi jelentős zenei, színpadi, irodalmi, mozdulatművészeti stb. eseménynek adott otthont, e téren a különböző művészetek történészeinek lesz is mit kutatniuk. A Kisterem nagy korszaka azonban még csak most kezdődik!

 

 

Újjászületés

Korszerűtlen anyagok és barkácsmegoldások bevetésével a kezdetben zsinórpadlással, vasfüggönnyel, zenekari árokkal rendelkező Kisterem szenvedte el a legjelentősebb, a funkcionalitást is korlátozó károkat az elmúlt évszázad második felében. A kistermi zenekari árok és az alsószínpad helyére raktárak kerültek, a zsinórpadlást pedig tantermekre osztották fel. A káros akusztikai hatások ellensúlyozása érdekében egy hangvető kagylót applikáltak a terembe, amely korántsem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A Zeneakadémia rekonstrukciójának egyik fontos eredménye a Kisterem presztízsének visszaállítása.

Az utólagos beépítések visszabontásával, a funkciók átcsoportosításával, az archív fotók és a csak részleteiben fennmaradt tervrajzok, építési dokumentációk alapján teljes körű műemléki rekonstrukciókra került sor. A színfalak mögé rejtett legmodernebb színpadtechnikai megoldásokkal egy, a maga nemében egyedülálló atmoszférájú és adottságú kamaratermet vehet ismét birtokába a zenésztársadalom és a publikum, amely újra unikális helyszíne lesz a kamaraopera-előadásoknak és az ensemble-koncerteknek.

Hírek és rajongók
 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.
 

Szólj hozzá!


DJ-k a közösségi média fogságában

DJ-k a közösségi média fogságában

Milyen érzés a képernyőknek zenélni a klubban, amikor mindenki a telefonján keresztül néz téged? Ezt a témakört járja körül a YouTube-on...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

2018-ban 48 ezer koncertet tartottak Magyarországon

A ProArt legfrissebb zeneipari jelentéséből kiderül, hogy 2018-ban összesen 48,2 ezer koncertet (élőzenés fellépést) tartottak Magyarországon, ezek túlnyomó többsége könnyűzenei esemény (45,2 ezer) volt.

ROCK ON: Öt zenekar indul közös országos turnéra 2020 elején

A 20 éves születésnapot ünneplő KALAPÁCS már a 2018-as "Örökfekete" utódján dolgozik, és a szintén készülő friss nagylemezét bemutató DALRIADA muzsikusaival fogtak össze a Rock On! Tour-A névre keresztelt közös országos turnén. Hozzájuk csatlakozik a jövőre új albumot tervező ALCOHOL, Schrott Péter (Zártosztály,...
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek