Karácsonyi hangverseny Mozart és Respighi műveiből
Mozart: A varázsfuvola – nyitány K.620
Mozart: Esz-dúr versenymű két zongorára K.365
—
Respighi: Ancient Airs and Dances Nr.3
Respighi: Lauda per la Nitivitá del Signore
Szólista: Kiss Márton, Vajda Vince
Énekes szólisták: Zemlényi Eszter – szoprán, Molnár Anna – mezzo, Szappanos Tibor -tenor, kórus
Vezényel: Vajda Gergely
Helyszín: AGORA-MSH
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) A varázsfuvolát halálának évében komponálta. Az opera zenéje és a nyitány ugyan konkrét tematikus megfelelésekkel nem kapcsolódik egymáshoz, ám a rövid lassú bevezetést indító három ünnepélyes akkord mintha rögtön Sarastro és papjai emelkedett világába vezetné be a hallgatót. A szonátaforma expozíciója szabályos, négyszólamú fúgaként indul, s a főként mollhangnemeket érintő kidolgozási rész is erőteljesen kontrapunktikus szerkesztésű.
Mozart a kétzongorás versenyművet maga és nővére számára készítette. Az első tétel visszatérése szellemes formai megoldással tér el a megszokott sémától. A záró rondó szertelenül vidám dallamát – az egyik augsburgi gyűjteményből ismert régi német népdal motívumát – egyik 1776-ban komponált divertimentójában már felhasználta.
Ottorino Respighi (1879–1936) olasz zeneszerző három zenekari szvitjéből álló sorozatának záró darabja. A neves zeneszerző és karmester jelentős zenetudós is volt, a 16., 17. és 18. századi olasz zene iránti érdeklődése arra késztette, hogy számos, e korszak zenéje által inspirált művet komponáljon.
A szerző a karácsony csodáját dicsérő himnuszát, melyben fenséges hangzású kórusrészletek váltakoznak Mária, az angyal és a pásztor megjelenéseivel, 1930-ban komponálta. A kis kamaraegyüttesre – fafúvók, ütőhangszerek és négykezes zongora –, kórusra és szólistákra írt zene változatos, a késő romantikustól a neobarokkig terjedő stilisztikai elemeket használ, ám utal a gregorián énekekre is, azok ősiségét és tisztaságát érzékeltetve. A mű szövege 13. századi. Respighi eredeti szándéka szerint a színpad egy olasz istállót kellett megjelenítsen, amilyen a 15. és 16. századi festményeken látható.
Szólj hozzá!