Menopauza

Többször is fellépett Budapesten a tegnap elhunyt John Wetton

2017/02/01  ·     ·  koncert.hu, MTI

Hatvanhét évesen kedden elhunyt Londonban John Wetton, a progresszív rock történetének kiemelkedő alakja. A basszusgitáros, énekes, dalszerző, az Asia, a King Crimson és több más világhírű csapat zenésze Budapesten is járt és zenélt az After Cryinggal.

Többször is fellépett Budapesten a tegnap elhunyt John Wetton

 Wetton halálhírét londoni kiadója közölte.

"Fantasztikus dallam- és harmóniakezelés jellemezte, amit komoly zenei képzésének is köszönhetett, emellett páratlan hangi adottságai voltak, azonnal fel lehetett ismerni az éneklését. Szerény, kedves fickó volt, aki soha nem balhézott, ha kellett, cipelte a saját cuccát, soha nem voltak sztárallűrjei és a legnagyobb profizmussal állt hozzá minden produkcióhoz" - idézte fel Egervári Gábor, a több mint harminc éve működő After Crying egyik alapítója szerdán az MTI-nek.

John Wetton kétszer is játszott együtt az After Cryinggal. Húsz évvel ezelőtt, 1997 augusztusában fellépett a Budai Parkszínpadon a Nyugati Kapu című zenei fesztiválon, amelyen műsora végén közösen adták elő a Starlesst, a King Crimson csodálatos dalát. A Starless budapesti felvétele John Wettonnal lemezen is hallható, hiszen felkerült az After Crying 2000-ben megjelent Struggle for Life című dupla koncertalbumára.

A progresszív rock és a komolyzene határán egyensúlyozó After Crying szövegírója, fuvolása, az élő hangzásért is felelő Egervári Gábor elmondta, hogy Wettont a budai koncert előtt egy Skodával vitték fel próbahelyükre, a Jókai klubba.

"Kölcsönkapta Pejtsik Peti lila színű Ibanez basszusgitárját, eljátszottuk a Starlesst, és a végén közölte: ezt nem kell jobban csinálni. Másnap a beálláson elképesztő volt látni, hogy produkciója teljes hangosítását a hangszereként kezelte. Az előadáson szakadt az eső, de ez sem zavarta, végigjátszotta a programját" - mesélte Egervári Gábor.

John Wetton 1999-en a Budapest Kongresszusi Központban egy jótékonysági gálán szintén előadott egy King Crimson-dalt az After Cryinggal, akkor a The Night Watch-ot. Mint a magyar zenész megjegyezte, egy évvel később Mexikóban egy progrock fesztiválon is találkoztak.

"Nagyon jó, szinte baráti kapcsolatba kerültünk. Amikor Mexicaliból elindultunk vissza az Egyesült Államokba, a határőrök nem engedték át rozzant buszunkat, így gyalogszerrel mentünk együtt tovább, a hűvös időben megosztottuk vele maradék Unicumunkat".

A King Crimson 1974-ben megjelent Red című lemeze óriási hatással volt az After Cryingra. Az volt a Fripp-Wetton-Bruford trió utolsó közös albuma, és ahogy Egervári Gábor fogalmazott, "egy döbbenetes klasszikust tettek le az asztalra".

John Wetton 1949-ben született, 1965-ben lépett a zenei pályára és 1972-ben csatlakozott a King Crimsonhoz, amellyel három kiemelkedő albumot (Lark's Tongues in Aspic - 1973; Starless and Bible Black - 1974; Red - 1974) készített. Játszott a Uriah Heep-ben, a UK-ben, majd 1981-ben alapító tagja volt Asiának, a rendkívül sikeres supergroupnak, amelyben a Yesből érkezett két zenésszel, Steve Howe gitárossal és Geoff Downers billentyűssel, valamint Carl Palmer dobossal (Emerson, Lake & Palmer) játszott együtt és egészen a közelmúltig felléptek.

Szerepelt a Wishbone Ash-ben, dolgozott együtt Bryan Ferryvel és a Roxy Music-kal, Steve Hackett-tel (ex-Genesis) és hat szólóalbumot is készített. John Wetton az Asiával kétszer, 2008-ban és 2011-ben is fellépett Budapesten.

Halálát vastagbélrák okozta.


 

 

Szólj hozzá!


A magyar punk története képekben: Képes Magyar Punk Enciklopédia

A magyar punk története képekben: Képes Magyar Punk...

Megjelent a magyar punk színtér történetét feldolgozó könyvsorozat harmadik darabja: Ács-Tari Béla és Edvi Balázs Képes Magyar Punk...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Mi történik, ha a zene nem koncertteremben, hanem inkubátorok között szólal meg?

A lassú tempójú, élőben előadott altatódalok meglepő módon képesek befolyásolni a testet és a lelket egyaránt: például koraszülött babák szívritmusát, a szülők idegrendszerét, egy egész osztály hangulatát. A British Medical Journal írása azt mutatja meg, hogy a dallam és ritmus hatása messze túlmutat a szórakozáson.

A kazettától a streamingig – generációk párbeszéde a Csinibaba Táncdalfesztiválon

A nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójának zenéje ma is visszhangzik a fülünkben... A Csinibaba Táncdalfesztivál 2026-os kiadása azt mutatja meg, hogyan találkozik a rendszerváltás korszaka a jelen előadóival, sőt, arra is példával szolgál, amikor a színház és a könnyűzene közös nyelvet keres.
Új koncertek