Menopauza

Több száz lemezborító a Capa Központ tárlatán!

2016/06/16  ·   Ajánló   ·  koncert.hu, MTI

Total Records - Lemezborítók: fotográfia és zene címmel látható kiállítás csütörtöktől a fővárosi Capa Központban. A számos világhírű fotós 437 munkáját felvonultató tárlat a tavalyi arles-i fesztiválon mutatkozott be, az anyag október elejéig tekinthető meg Budapesten

Több száz lemezborító a Capa Központ tárlatán!

"Rengeteg fotós a lemezborítók segítségével került be a köztudatba. A művészi munka megjelenése a tasakokon szinte a kezdetektől azt a célt szolgálta, hogy kifejezze a zene hangulatát, vizuálisan párhuzamot állítson vele"– fogalmazott Serge Vincendet, a kiállítás egyik francia kurátora a szerdai sajtóbejáráson.

A kiállításon olyan emblematikus vinylborítók láthatók, mint például a Beatles Abbey Road című lemezéé (a ma már kultikus kép készítője Iain MacMillan volt), de szerepelnek Andy Warhol legtöbbször polaroid alapú alkotásai (Paul Anka, Donna Summer, Aretha Franklin, a Velvet Underground lemezéhez), a Pink Floydhoz kapcsolódó Hipgnosis tervezőgrafikusainak munkái, vagy Jeff Koons, Anton Corbijn, Annie Leibovitz, Robert Mapplethorpe, Helmut Newton, Larry Clark képei.

Andy Warhol egyik emblematikus műve, a Rolling Stones Sticky Fingers című lemezéhez készült borító, amely egy férfi ágyékát ábrázolja, a tárlat Az erotika évei című részében található. A sokkoló és nem egyszer cenzúrázott lemezborítóra példa John Lennon és Yoko Ono Two Virgins című albumán a két művészt meztelenül ábrázoló fotó, amelyet megjelenésekor barna tasakkal takartak le a boltokban. A brit David Bailey szintén a Stones több lemezéhez mellékelte a fotókat, az amerikai Richard Avedon fekete-fehér portréi láthatón a Simon & Garfunkel, Barbra Streisand lemezein.

A tárlaton szereplő lemezborítókon szinte valamennyi fotográfiai stílus megtalálható, köztük természetesen elsősorban a portré, de igen gyakori például a tájkép is.

"A bakelitborítók 30-szor 30 centis négyzetei új távlatokat nyitottak, az ötvenes években sokan úgy gondolták, eljött a pillanat, hogy megmutassák képességeiket. Ez időnként teljes dekadenciához vezetett, de ez csak ritkán fordult elő, a tasakokon látható képekre az a jellemző, hogy szervesen illeszkednek a zene által sugallt életérzésbe" - mondta az MTI kérdésére Serge Vincendet, aki Antoine de Beaupréval és Sam Stourdzéval nemcsak a tárlat kurátora, hanem gyűjtő is, a kiállított lemezek jelentős részének tulajdonosa. A kiállítás magyar társkurátora Csizek Gabriella, a Mai Manó Ház művészeti munkatársa.

A kurátorok nemzetiségével magyarázható, hogy a kiállított borítók között számos francia alkotó munkája szerepel. Közöttük van Jean-Baptiste Mondino, akihez például Björk Debut vagy Prince Lovesexy című lemezének fotói fűződnek, Jean-Paul Goude Grace Jones lemezeit illusztrálta a mozgásra épülő fotókkal, Lucien Clegue pedig hangszerük társaságában örökített meg francia alkotókat. Látható a magyar származású Brassai fotója, amely Rickie Lee Jones Pirates című lemezéhez készült,

A tárlat anyaga azt is megmutatja, milyen utóélete lehet egy-egy borítónak. Elvis Presley első, 1956-ban megjelent albumának betűtípusát és színeit használta később a punk egyik alapvetése, a Clash London Calling című 1979-es lemezéhez, Frank Zappa a Beatles Bors őrmesterét figurázta ki We Are Only In It For The Money című albumán, az említett Abbey Road című Beatles-lemez mintájára készült Red Hot Chili Peppers EP borítófotóján pedig utóbbi zenekar tagjai meztelenül kelnek át a híres zebrán, zoknival péniszükön.

Komoly anyag mutatja be a tárlaton a legendás dzsesszkiadók (Blue Note, ECM, ESP) jellegzetes borítóit, köztük Frank Wolff fekete-fehér képeit, amelyeket a Blue Note számára készített. "A vizualitás nagyon fontos a gyűjtő számára, a letöltéssel elérhető zene pedig sajnos megöli a borítókat. Olyat mindenesetre nem tapasztaltam, hogy rossz zenéhez jó borító készült volna" - mondta Serge Vincendet az MTI-nek.

A Total Records - Lemezborítók: fotográfia és zene című kiállítás október 2-ig látható a Nagymező utcai Capa Központban.

MTI Fotó: Kallos Bea

 


 

 

Szólj hozzá!


A magyar punk története képekben: Képes Magyar Punk Enciklopédia

A magyar punk története képekben: Képes Magyar Punk...

Megjelent a magyar punk színtér történetét feldolgozó könyvsorozat harmadik darabja: Ács-Tari Béla és Edvi Balázs Képes Magyar Punk...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Mi történik, ha a zene nem koncertteremben, hanem inkubátorok között szólal meg?

A lassú tempójú, élőben előadott altatódalok meglepő módon képesek befolyásolni a testet és a lelket egyaránt: például koraszülött babák szívritmusát, a szülők idegrendszerét, egy egész osztály hangulatát. A British Medical Journal írása azt mutatja meg, hogy a dallam és ritmus hatása messze túlmutat a szórakozáson.

A kazettától a streamingig – generációk párbeszéde a Csinibaba Táncdalfesztiválon

A nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójának zenéje ma is visszhangzik a fülünkben... A Csinibaba Táncdalfesztivál 2026-os kiadása azt mutatja meg, hogyan találkozik a rendszerváltás korszaka a jelen előadóival, sőt, arra is példával szolgál, amikor a színház és a könnyűzene közös nyelvet keres.
Új koncertek