A közlemény szerint a bírságot a Festipay azért kapta, mert hiányosságokkal teljesítette önként vállalt korrekciós kötelezettségeit, a HelloPay pedig hatósági tiltás ellenére folytatta tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatát.
A GVH szerint a fesztiválokra és szórakozóhelyekre jellemző fizetési körülmények (a zaj, az időnyomás, a sorban állók nagy száma) nehezítik a megfontolt döntést, így tisztességtelennek minősül pszichés nyomás alá helyezni a fogyasztókat a borravaló mértékének megválasztásában.
A HelloPay teljesen automatikus borravaló-beállítása miatt a hatóság két évvel ezelőtt már 20 millió forintos bírságot szabott ki. A Festipay üzemeltetője – ahol a (szintén 10 százalékos kiindulású) borravalót a vásárlónak meg kellett erősítenie – az eljárás során önként vállalta, hogy a jövőben nem sugall semmiféle elvárást vagy mértéket.
A versenyhatóság utóvizsgálat keretében ellenőrizte, hogy a két szolgáltató eleget tett-e az eljárás során vállalt kötelezettségeknek, illetve a határozatban kiszabott tilalmaknak.
A vizsgálat megállapította, hogy a Festipay vállalásai nagyrészt teljesültek, ugyanakkor a végrehajtás során kisebb hiányosságokra derült fény. A GVH Versenytanácsa ezért 700 ezer forintos bírságot szabott ki a cégre, tekintettel többek között arra, hogy elismerte a mulasztásokat és lemondott jogorvoslati jogáról.
A HelloPay esetében a vizsgálat feltárta: a módosított fizetési rendszer ugyan immár rákérdez arra, hogy a vevő kíván-e borravalót adni, azonban az igennel válaszolóknak változatlanul 10 százalékos alapbeállítást kínálnak fel. Ez egyértelműen ellentétes a hatóság határozatában foglaltakkal, mivel a rendszer a fogyasztók jelentős része felé továbbra is a döntési folyamatukat megzavarva, jogsértően sugall egy "elvárt" mértéket. A GVH Versenytanácsa 6 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra a hatósági tilalom ellenére is folytatott tisztességtelen gyakorlatért.
A versenyhatóság a bírságok kiszabása során figyelembe vette a Covid-19 járvány ágazatra gyakorolt kedvezőtlen hatását is.
A Pénzcentrum egy 2016-os cikkében (fotó is innen) azt firtatta, hogy vajon kit illet meg a jatt, amit a fizetéskor esetlegesen beállítunk. A gyakorlatban ugyanis a téged kiszolgálónak szánod a borravalót, annak függvényében, hogy mennyire vagy elégedett a munkájával... A készpénzmentes fizetési rendszerek azonban kikerülik a pultos, de a jatt nem is az üzemeltető kasszájában landol teljes egészében: a gazdasági portál akkor azt írta meg nem nevezett informátorokra hivatkozva, hogy a borravalóból is leveszi a rendező az összeg kb. harmadát.
fesztivál, készpénzmentes fizetés, festipay, hellopay, borravaló, jatt
Szólj hozzá!