Az ABBA egykori tagja, Björn Ulvaeus felszólalt a zenészekért

2020/10/29  ·   Karanténban a világ   ·  koncert.hu, MTI

Az előrejelzések szerint idén akár 35 százalékkal is visszaeshetnek a zenei jogdíjbevételek világszerte, ami 3,5 milliárd eurós kiesést jelenthet – állapította meg éves, globális jelentésében a CISAC, a közös jogkezelőket tömörítő nemzetközi szervezet, amelynek májusban megválasztott elnöke az ABBA egykori tagja.

Fotó: CISAC

A párizsi székhelyű CISAC éves összegző dokumentuma mindig az előző évi adatokat tartalmazza, a most publikált előrejelzéseket a koronavírus-járvány hatásai miatt tették közzé – közölte a hazai jogkezelő, az Artisjus zeneipari szakmai blogján, a Dalszerzőn.

A jelentés előszavát Björn Ulvaeus CISAC májusban megválasztott új elnöke jegyzi. Mint kiemeli, az alkotók a válságban bebizonyították, hogy innovatív és rugalmas emberek, illetve az is kiderült, mekkora társadalmi igény van a munkájukra: a művészet segít a nehéz idők átvészelésében.

"A rugalmasság, a vállalkozókedv és a társadalmi szolidaritás nem elegendő. Ahhoz, hogy kilábaljunk a válságból, a kormányokhoz kell fordulnunk. Nemcsak a segélycsomagokról van szó, bár azok is nagyon fontosak voltak, hanem arról, hogy a jogalkotóknak meg kell oldaniuk azokat a strukturális problémákat, amelyek hátrányos helyzetbe hozzák az alkotókat" – fogalmaz az ABBA egykori tagja.

A CISAC-elnök reményét fejezi ki, hogy

a koronavírus-járvány által okozott válság ráébreszti a politikusokat arra, hogy a kultúra milyen sérülékeny helyzetben van, és arra, hogy gyorsan kell cselekedniük. 

Mint Björn Ulvaeus kiemeli, bár a digitális világban is az alkotók munkája áll a kreatív iparág középpontjában, mégis méltánytalan módon díjazzák őket.

"A járvány alatt a gigacégek részvényesei elképesztő profitot könyvelhettek el az alkotók által létrehozott tartalmak online felhasználásából".

Szerinte az Európai Unió szerzői jogi irányelve a legjelentősebb lépés abba az irányba, hogy elérjék az alkotók méltányos megbecsülését az online világban. Ezért is kiábrándítónak nevezi, hogy az irányelv esetleges felhígításával az nem lesz képes elérni eredeti célját.

***

A jelentés szerint 2019-ben a beszedett jogdíjak összege 7,8 százalékkal 10,1 milliárd euróra nőtt. A legtöbb jogdíj (a teljes bevétel 37,3 százaléka) továbbra is a televíziós és rádiós felhasználások után keletkezett. Az idei évre vonatkozó előrejelzések azonban azt mutatják, hogy a televíziós reklámbevételek 2020-ban az előző évihez képest 12 százalékkal esnek vissza, és ez a bevételekkel arányosan számított zenei jogdíjakra is hatni fog. A tévés iparágat különösen rosszul érintette a nagy sportesemények elmaradása, hiszen ezek szüneteiben magas díjakat tudnak kérni a hirdetésekért.

A második legnagyobb terület az élő és háttérzene, ami az összes beszedett jogdíj 27,7 százalékáért felel. Ez az a terület, ahol a legnagyobb, akár 80 százalékos visszaesésre lehet számítani.

Elmaradtak a koncertek, fesztiválok, és bezártak azok az éttermek, üzletek, ahol háttérzene szól. Sok szervező cég, bolt, étterem tönkre is mehet.

Tavaly a digitális bevételek nőttek leginkább, 27,5 százalékkal 2018-hoz képest, így ez a terület az összes jogdíj 20,5 százalékáért felelős. A digitális szolgáltatók a legkevésbé kitettek a járvány hatásának, egy előrejelzés szerint év végére 450 millió stream előfizetőre lehet számítani.

Ezen jogdíjak emelkedése azonban nem képes ellensúlyozni más források visszaesését, mert – ahogy a jelentés fogalmaz – az interneten "az alkotók munkáját még mindig nem becsülik meg eléggé".

A fő jogdíjforrások közül a CD- és videóeladások utáni jogdíjak a teljes összeg 6,4 százalékát teszik ki, és viszonylag stabil az értékük (1,1 százalékkal esett vissza egy év alatt); a magánmásolási díj úgy tette ki a globális jogdíjösszeg 3,7 százalékát, hogy csak 31 országban tudtak ilyen jogdíjat beszedni a jogkezelők.

Az alkotókat érintő károk enyhítésére sok helyen előrébb hozták bizonyos jogdíjak kifizetését, és különféle támogatásokat, segélyeket is nyújtottak a leginkább érintetteknek. A jogkezelők lobbiztak azért, hogy az egyes kormányok külön mentőcsomagot állítsanak össze a kreatív szektor számára. Több jogkezelő kidolgozta, miként tudja az élőben streamelt koncerteket jogosítani, ugyanakkor a jelentés megjegyzi, hogy ezek az olykor nagy közönség ellenére az alkotók számára jellemzően kevés bevételt hoznak.

 

 

ABBA, Björn Ulvaeus, CISAC, koronavírus, szerzői jogdíjak, járvány, zeneipar

 

 

Szólj hozzá!


Meghallgattuk az új Omega-albumot

Meghallgattuk az új Omega-albumot

Tegnapelőtt megjelent az Omega új sorlemeze, a Testamentum. Úgy tűnik, a címválasztás sajnos nem volt jó ómen... Moha bácsi szubjektív...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Ez volt Balázs Fecó utolsó stúdiófelvétele

A "Bajnok & Zefi 40" albumon hallható "A tegnap itthagyott" című dal Balázs Fecó utolsó stúdiófelvétele – a Mobilmánia ezzel a dallal búcsúztatja az énekest.

A legenda feltámadt: újra zenél a CroMagnon's Coke

Az alternatív és más zenészkörökben is legendává vált zenekar feltámadt – és cédét is kiadott, s tették mindezt 28 év szünet után és a még a katasztrofális 2020-as év beköszönte előtt. Sajnos, megmutatni már nem tudták magukat az ismert okokból.
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek