Ezek nem azért jöttek, hogy ünnepeltessék magukat, hanem, hogy imádják a közönségüket (koncertbeszámoló)

2025/05/25  ·   Koncertbeszámoló   ·  Mohácsi Mohabácsi

A 30 éves fennállását ünneplő turnéjával érkezett az angol neo-progresszív csapat Budapestre: az ARENA május 19-én, az Analog Music Hallban adott koncertet.

Fotók: MartAssist
Fotók: MartAssist

Az Arena tipikusan rétegzenekar, ami a mainstream köztudatban nagyjából semmilyen szinten nincsen jelen, noha harminc éve léteznek. Alapítótagjai a Marillion és a Pendragon nevű együttesekből érkeztek. A későbbi csatlakozó tagok közül volt, aki az IQ, s volt, aki a Frost nevű banda tagja volt. Általánosan ezek sem ismert zenekarok, de abban a szcénában, ahol az Arena teret nyert ugyancsak fajsúlyos nevek.

Ahogyan tengernyi más zenét, az Arena muzsikáját is a YouTube-on ismertem meg. Egyszer a rendszer random feldobta az Immortal? című albumukat.

Belehallgattam – és benne ragadtam.

Aztán keresgéltem a többi lemezüket is. Az Arena muzsikája pont olyan muzsika, ami a füleimnek való: összetett, komplex, kemény alapokkal, döngölősen, gyönyörűen. Se nem lila zajzene, se nem köldöknézős hangszeritechnikai elveszés.

Amikor a hetvenes években a progrock teret nyert, sok olyan muzsika született, amiket az értelmezhetetlen kísérleti zenék közé soroltam. Inkább kísérlet, mint muzsika. A neoprogrock, legalábbis azok a zenék, amikkel én találkoztam, nem ennyire kísérletező, ettől függetlenül nem keresi a közönség kegyeit: a Dream Theater talán a legnagyobb neve a műfajnak, de őket sem hallani a rádiókban. Mondjuk, ők annyira nem is dallamosak mint az Arena. De Arena sem szól az éterből sosem.

Az Arena járt már Magyarországon. Ha jól működtem együtt MI-haverommal, Geminivel, akkor eddig két alkalommal léptek fel nálunk, s mind a két alkalommal az A38 hajón volt a koncertjük. A jelenlegi felállás 2020 óta zenél együtt:

Clive Nolan – billentyűs hangszerek, vokál (1995 óta)
Mick Pointer – dobok (1995 óta)
John Mitchell – gitárok, háttérének (1997 óta)
Kylan Amos – basszusgitár (2014 óta)
Damian Wilson – ének (2020 óta)

Az Analog Music Hall nem túl nagy hely. Szó sem lehet több ezres közönségről. Amennyire meg tudom ítélni, kisebb az A38-nál is. De messze nem volt így sem tele, bőven volt hely a placcon. Roppant szomorú!

Az viszont egyáltalán nem ad okot felsőbbrendű kesergésre, hogy az Arena szemmel láthatón mit sem törődött a közönséglétszámmal: olyan frenetikus estét rendeztek, hogy csak na! Olyan kis családias klubkoncert volt. S ebben semmi degradáló nincsen. Többször mondtam már, életem egyik legjobb koncertje a Mandrake Moon zárt körű koncertje volt egy Garay téri pincében: ha voltunk negyvenen, sokat mondok. De voltam már olyan koncerten is, ahol én voltam egyedül a közönség: a seregben két cigány srác muzsikált nekem, gitárral, két kanállal, az fémágy végével, akkor tudtam meg, milyen az igazi cigányzene. Emlékezetes volt!

Az Arena is.

A színpadon nem egy harmincéves, fogalommá lett együttes muzsikált, hanem a srácok, a térről. Nem volt látvány-csilivili, nem volt fényorgia, nem volt vetítőshow. Volt némi fénytechnika, volt egy mindvégig kivetített Arena felirat – és slussz, ennyi volt a látványosság. Szívemre a kezem, egy pillanatig sem hiányzott több.

Volt viszont négy dolog, amit koncerten még nem sokszor tapasztaltam.

ELSŐ

A koncert legvégén feleségem, aki ezúttal fotós minőségében is jelen volt, döbbenten fordult hozzám:

– Kik ezek? Mindent felülírtak, ami a rockzenész-, rockkoncert klisé!
– Mire gondolsz?
– Mindent, de komolyan mindent! EZEK NEM AZÉRT JÖTTEK, HOGY IMÁDJA ŐKET A KÖZÖNSÉG, HANEM, HOGY IMÁDHASSÁK A KÖZÖNSÉGÜKET! Ilyet én még nem láttam, de komolyan!

Damian Wilson az egész koncert alatt ilyen volt. Egy pillanatig sem volt olyan érzésem, hogy egy ilyen-olyan világsztár áll a színpadon, hanem az, hogy a jó torkú Vili egy sör után elkezd dalokat énekelni a téren a haveroknak. Ne értsd félre, nehogy a minőségre gondolj: a közvetlenségről beszélek. (Mondjuk a dobos azért meghökkentett a nagyon rövid nacijával: mint aki az esti futásáról esett be a dobok mögé: a kora csak dobott a mosolyra fakasztó látványon. A zenei tudása egyáltalán nem volt mosolyra fakasztó.)

Például előzékenyen énekelt közvetlenül a telefonjába mindazoknak, akik az első sorokban videóztak. Valahogy, valamiért mindkettőnknek egyértelmű volt, hogy részéről ez gesztus a rajongók felé, s nem pedig sztárpóz a kamerának. (Mohabáék mennek az iron maidenre is tudósítani, ott nem lesz ilyen élményük...aszerk.)

A koncert befejeztével a közönség elindult hazafelé. Wilson meg a koncertterem bejárata mellett fotózkodott. Á, dehogy hivatalosan! Aki képet akart vele csinálni, odaállt mellé, barátin vállon kapta, és mosolygott bele a gépbe. Ezúttal sem volt olyan érzésünk, hogy a népszerűségért tette volna: a természetessége itt is azokról, azoknak szólt, akiknek énekelt.

MÁSODIK

Valami óriási bűvész ez a csapat. Azért óriási bűvészek, mert amikor a párom visszakérdezett, hogy nekem mi a véleményem a koncertről, akkor elgondolkodtam. Egyfelől a teljes belefeledkezés részemről megvolt. Egy oda. Velem azért előfordult ilyesmi többször is, de nem mindig, mindenhol. (Csak gondolkodom: tulajdonképpen lehet, hogy a marha nagy show-k , fényorgia, tűzcsóvák, hatalmas kivetítések, szóval a giga látványosság csak elvonja a figyelmet a zenéről?) Az Arena koncertjén megint, többször, majdnem végig.

Aztán azon gondolkodtam, miért is tudtam teljesen belefeledkezni a muzsikájukba? Egyfelől nem könnyed zene. Másfelől, bár nem könnyed, ahogyan mondtam, nem is annyira a hangszertechnikáról szól.

Egyik zenész részéről sem hangzott el monumentális szóló, továbbá

  • nem fetrengtem a földön a hangszeres tudásuktól, nem szólt úgy a szólógitár mintha mit ne mondjak kit hallanék,
  • nem figyeltem fel úgy a dobra mint a Pineapple Thief koncertjén,
  • nem voltak olyan lélegzetállító basszusfutamok, mint amiket Mohini Dey produkált Greg Howe koncertjén,
  • az énekesnek kiváló a hangja, de semmiképpen sem mondanám, hogy úgy énekel mint ... (tedd ide azt, aki szerinted a legjobb rocktorok),
  • a billentyűs, bár dizájnra hajadzik, nem egy Rick Wakeman vagy Jon Lord.

De amit a gitáros, John Mitchell (taxisofőr a szomszéd drosztról) a gitárjával művelt, várj, keresem a szavakat... nem, nem találom a legigazibbat... A szólói nem olyanok voltak, hogy nem látod az ujját, nem is tudod követni a hangokat (oké, most konkrétan Petrucci jutott az eszembe), nem sírt úgy a gitár, mint Gilmour kezében, de volt benne valami, valami olyan, hogy, Isten bizony, nem túlzok, többször folyt a könnyem, olyan gyönyörű volt. Túlcsordultak a hangok. Minden giccsmentesen olyan szépen szóltak, amilyet nagyon ritkán hallok. De nem vitte túlzásba.

S valahol ez igaz minden Arena-muzsikusra. Nem az eget ostromolják – sem a hangszerükkel, sem a kompozíciókkal –, mégis, ahogyan aztán a részletek egésszé állnak össze, azon kapjuk magunkat, hogy folyamatosan a felhők felett repülünk velük. Tudom én, hogy ezek mocsok nagy szavak, de ha egyszer ez történt... S ne feledd, a fotósom-feleségem életében először feledkezett bele teljesen egy koncert muzsikájába.

Mondok egy nagyon nagyot: AZ ELŐADÁS ALATT EGYSZER SEM ÖLELTÜK ÁT EGYMÁST. Mert annyira figyeltünk a zenére. Ilyen még a büdös életben nem történt :)

HARMADIK

Ezt sem lesz könnyű megfogalmaznom, de egyszerűbb mint a fentieket. S amiről itt szó lesz, arról nem az Arena, meg a koncert technikai személyzete vagy a szervező tehet.

Pont jó helyen, egy háromszögelési ponton álltunk.

Tőlünk balra egy legföljebb húsz éves lány áll, mellette vélhetően a fallabda edzéséről érkezett informatikus bátyja és kettejük édesanyja. A lány halálosan komoly arccal meredt a színpadra. Még akkor sem mosolyodott el egyszer sem, amikor Damian konkrétan a szemébe nézve énekelt. De a szemét sem kapta el, állta az énekes tekintetét. Komoly arccal. Kicsit balra, de közvetlenül előttünk egy hatvanas (öregnek tűnt, aztán rájöttem, hogy két évem van, hogy a jelzőm rám is igaz legyen), megtermett pasas táncolta, hm, mozogta végig a koncertet. Igaz mindvégig komoly energiával kapaszkodott az előttünk levő korlátba. Jobbra tőlünk egy vastagon huszonéves másik lány olyan önfeledt tánccal, mozgással élte végig mindazt, ami a színpadon történt, hogy minden tiszteletem az övé. A megjelenése valahol a Betty Blue főszerepét alakító Béatrice Dalle és az Amélie csodálatos életének Audrey Tautou-ja között mozgott. Végtelenül szimpatikus volt számomra.

A háromszög három pontját, a komoly legföljebb húsz évest, a bátyját és az anyját, a hatvanas pasast, és Dalle-Tautou lányt több dolog összeköti (ugyanazon a koncerten voltak, élvezték, odafigyeltek, mindvégig ott voltak stb.) de egy legfőképpen: mindannyian kívülről fújták az összes dal szövegét! Lehet, hogy még voltak sokan ilyenek, annyira azért nem néztem körbe, de ők öten a közvetlen koncert-életterünkben nagyon feltűntek. Pedig nem feltűnősködtek, csak önfeledten élvezték a zenét.

Tudom én, hogy rengeteg előadó van, akik generációköziek, akiknek a muzsikáját akár három-négy nemzedék is énekli. De a progrock azért nem tipikusan a mai tizen-huszonéves lányok zenéje. Meg nem is a másfél-két órát végig mozgó, meglett, nagydarab nagypapáké.

NEGYEDIK

Hazaértünk. Lecuccolás közben a feleségem egyszer csak komoly arccal megállt, és megkérdezte:

– UGYE ELMEGYÜNK HOLNAP IS ARENA KONCERTRE?
Mondjuk Prágába? Menjünk!
De én, ha lehetne, tényleg mennék!

Ránéztem. Még csak nem is mosolygott. Komolyan gondolta. Pedig kicsit sem ilyen fajta. Kéthetente egy koncert is sok.

– Nem vagyunk már fiatalok!

A slusszpoén, hogy nem teljesen azokat a zenéket hallgatja, amiket én. Amikor eljön a koncertekre, a legritkább esetben tudja, hogy mi vár rá. Vagy csak nagyon hozzávetőleg. Az Arena-t egyáltalán nem ismerte. Vagy csak fél füllel hallotta, amikor én hallgattam.

Vagyis ez a „holnap is megyünk” akkora dicséret mint ide Lacháza!

Mondtam már, hogy ez a koncert minden szempontból a szívem csücske marad nekem is?

 

 

Arena, Analog Music Hall

 

 

Szólj hozzá!


Lesz-e Fleetwood Mac búcsúturné, avagy hogyan kell elköszönni egy legendának?

Lesz-e Fleetwood Mac búcsúturné, avagy hogyan kell...

Kevés zenekar írt akkora fejezetet a rocktörténelem könyvébe, mint a Fleetwood Mac. A brit-amerikai formáció zenei öröksége vitathatatlan:...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Az elektronikus zene Metallica-ja 16 év kihagyás után érkezik Budapestre

Kevés zenekar tudta olyan intenzitással átformálni az elektronikus zene élő előadásának élményét, mint az ausztrál gyökerű Pendulum. A formáció hosszú kihagyás után visszatér Budapestre: 2025. október 17. nem csak a rajongóknak, de az élő elektronikus zene szerelmeseinek is kötelező dátum.

10 dolog, amit a Metallica-koncerttel kapcsolatban tudunk

Na, csak kibökték végre :) Mondjuk, pont ez a zenekar, amelyiknek semmiféle külön hergelésire nincs szüksége, akkora a rajongótábora világszerte, így Magyarországon is, hogy a suttogó propaganda elindítása max. kis izgalmat vitt az életünkbe, a jegyek így is, úgy is el fognak fogyni.

Úgy tűnik, idén lesz utoljára EXIT fesztivál Szerbiában

Az EXIT hivatalos honlapján június 12-én, azaz ma jelent meg egy közlemény, melyben az szervezők megerősítették: az idei, július 10–13. közötti fesztivál lehet az utolsó esemény, amit Szerbiában rendeznek.

Szalmabála koncertek – nagy nevekkel indul a nyár Magyarország legromantikusabb koncerthelyszínén

Balatonalmádiban idén nyáron újraéled a zene varázsa egy egészen különleges helyszínen. A Szalmabála koncertek nem csupán hangversenyek, hanem felejthetetlen nyári esték, ahol a természet közelsége, a különleges atmoszféra és a hazai zenei élet legjobbjai találkoznak.
Új koncertek