Menopauza

Ki is írja a dalt neked? Gyakorlattá vált, hogy a sztárok megzsarolják a slágerszerzőket

2021/04/21  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu

Berágtak a dalszerzők, és – nevek említése nélkül – nyílt levélben fogalmazták meg, elegük van abból, hogy a sztárok érdemtelenül benyomják magukat a szerzők közé – számolt be a Dalszerző.

 Ron Lach fotója a Pexels oldaláról

Neves dalszerzők írták alá azt a nyílt levelet, amelyben kijelentik: mostantól kezdve nem fogják engedni, hogy a számaikban olyasvalakit tüntessenek fel dalszerzőként – és részesüljön ezáltal szerzői jogdíjban -, aki nem vett részt a dal megalkotásában vagy csiszolásában, vagyis nem tett hozzá semmi érdemit.

A levél szerint ugyanis

“az elmúlt néhány évben egyre több előadó követeli, hogy szerzőként tüntessék fel olyan daloknál, amelyeknek a megírásában nem is vett részt”.

Noha nekik számos bevételi forrásuk van, a szerzők pedig kizárólag a jogdíjakra támaszkodhatnak, ezek az előadók vagy a menedzsmentjük “az erőfölényüket kihasználva”, olykor akár fenyegetésekhez folyamodva elérik, hogy valós hozzájárulás nélkül mégis szerzőként tüntessék fel őket.

"... az említett gyakorlat olyannyira nem új, hogy Elvis Presley menedzsere, a legendás Parker ezredes is gyakran ragaszkodott hozzá, hogy kliense szerzője is legyen az általa elénekelt daloknak. Sokan belementek ebbe, hiszen “több pénzt jelentett egy Elvis által felvett dal jogdíjainak 50%-a, mint egy kevésbé ismert előadó által felvett dal 100%-a.” Idővel a gyakorlat annyira elterjedt, hogy még egy közismert mondás is született róla: “change a word, get a third” – vagyis egyetlen szó megváltoztatása a szövegben már “szerzővé” tesz egy előadót, aki így a jogdíj harmadára igényt tart  – olvasható a portál cikkében.

A portál egy másik cikkében azt is leírja, pontosan hogyan történik mindez.

Általában 1 és 20 százalék között mozog, hogy mennyi jogdíjat szeretnének kicsikarni az előadók számára, az átlag kb. 15 százalék. Mások 30 vagy akár 50 százalékos kéréssel is találkoztak már. Mindezzel általában persze nem maga az előadó áll elő, hanem mondjuk a menedzsere, aki gyakorlatilag megzsarolja a szerzőt, egyrészt azzal, hogy majd az adott dal helyett keresnek egy másikat, másrészt a  fenyegetéssel, hogy soha többet nem fognak vele dolgozni. A legviccesebb (nem az) érv az, amikor arra hivatkoznak, hogy a sztár a sztár is jelen volt a dalíró session legalább egy részében, és “az energiájával” hozzájárult az eredményhez. Eléggé hihető kitétel, hogy az  énekesek hozzászoktak: mindent megkapnak, amit szeretnének.

A hatvanas években vált normává, hogy egy magára valamit is adó előadó nem énekelhet kizárólag mások által írt dalokat. Ettől kezdve az, hogy az előadó szerzőként is szerepeljen a dalban, már nemcsak pénzügyi kérdés, hanem az imidzsformáló akarat is lett.

"Egy – meg nem nevezett – szerző, aki még a hatvanas években kezdte a pályát, azt mondta a lapnak, hogy 'az nem lep meg, hogy ez még mindig létezik, az viszont igen, hogy milyen mértékben' – írja a Dalszerző.

Eddig is volt anyagi tétje a dolognak – lásd fent a százalékokat –, de most, amikor a vírushelyzetből adódóan a zenészek megélhetése forog kockán, sokan teljes szerzői katalógusokat adnak el. A milliós (sőt: százmilliós) összegeknél már durván számít, ki mekkora hányadban birtokolja a szerzői jogokat.

A dalszerzők többé-kevésbé informálisan megalapított The Pact nevű társaságának – akik új szabályokat szeretnének – egyik meghatározó alakja Emily Warren, akinek a neve innen lehet ismerős:

 

 

 

 

dalszerzők, nyílt levél, szerzői jogdíj, Elvis

 

 

Szólj hozzá!


15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

Már csak néhány hónap, és újra kinyílik a másik világ kapuja (hagyd kint a valóságot), de az eddigi koncertbejelentések alapján már most jól...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Czutor Zoltán zenél és beszél – Hujber Feri felolvas és mesél

A „Tízparancsolat – Másképp" című műsor december 11-én, csütörtökön 20:30-tól várja a közönséget az Inga Kultúrkávézóban, ahol Czutor Zoltán és Hujber Feri egy rendhagyó, őszinte és emberközeli programmal lép színpadra.

Hogyan tudnék élni nélküled, avagy ki tud többet a magyar filmzenékről?

A DUE Médiahálózat szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával immáron kilencedik alkalommal indítják el a Nagy Magyar Filmteszt Diákoknak elnevezésű vetélkedőt, amely a 14-20 éves közönséget szeretné szórakoztató módon közelebb vinni a magyar filmekhez, sorozatokhoz és készítőikhez
Új koncertek