Ki is írja a dalt neked? Gyakorlattá vált, hogy a sztárok megzsarolják a slágerszerzőket

2021/04/21  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu

Berágtak a dalszerzők, és – nevek említése nélkül – nyílt levélben fogalmazták meg, elegük van abból, hogy a sztárok érdemtelenül benyomják magukat a szerzők közé – számolt be a Dalszerző.

 Ron Lach fotója a Pexels oldaláról

Neves dalszerzők írták alá azt a nyílt levelet, amelyben kijelentik: mostantól kezdve nem fogják engedni, hogy a számaikban olyasvalakit tüntessenek fel dalszerzőként – és részesüljön ezáltal szerzői jogdíjban -, aki nem vett részt a dal megalkotásában vagy csiszolásában, vagyis nem tett hozzá semmi érdemit.

A levél szerint ugyanis

“az elmúlt néhány évben egyre több előadó követeli, hogy szerzőként tüntessék fel olyan daloknál, amelyeknek a megírásában nem is vett részt”.

Noha nekik számos bevételi forrásuk van, a szerzők pedig kizárólag a jogdíjakra támaszkodhatnak, ezek az előadók vagy a menedzsmentjük “az erőfölényüket kihasználva”, olykor akár fenyegetésekhez folyamodva elérik, hogy valós hozzájárulás nélkül mégis szerzőként tüntessék fel őket.

"... az említett gyakorlat olyannyira nem új, hogy Elvis Presley menedzsere, a legendás Parker ezredes is gyakran ragaszkodott hozzá, hogy kliense szerzője is legyen az általa elénekelt daloknak. Sokan belementek ebbe, hiszen “több pénzt jelentett egy Elvis által felvett dal jogdíjainak 50%-a, mint egy kevésbé ismert előadó által felvett dal 100%-a.” Idővel a gyakorlat annyira elterjedt, hogy még egy közismert mondás is született róla: “change a word, get a third” – vagyis egyetlen szó megváltoztatása a szövegben már “szerzővé” tesz egy előadót, aki így a jogdíj harmadára igényt tart  – olvasható a portál cikkében.

A portál egy másik cikkében azt is leírja, pontosan hogyan történik mindez.

Általában 1 és 20 százalék között mozog, hogy mennyi jogdíjat szeretnének kicsikarni az előadók számára, az átlag kb. 15 százalék. Mások 30 vagy akár 50 százalékos kéréssel is találkoztak már. Mindezzel általában persze nem maga az előadó áll elő, hanem mondjuk a menedzsere, aki gyakorlatilag megzsarolja a szerzőt, egyrészt azzal, hogy majd az adott dal helyett keresnek egy másikat, másrészt a  fenyegetéssel, hogy soha többet nem fognak vele dolgozni. A legviccesebb (nem az) érv az, amikor arra hivatkoznak, hogy a sztár a sztár is jelen volt a dalíró session legalább egy részében, és “az energiájával” hozzájárult az eredményhez. Eléggé hihető kitétel, hogy az  énekesek hozzászoktak: mindent megkapnak, amit szeretnének.

A hatvanas években vált normává, hogy egy magára valamit is adó előadó nem énekelhet kizárólag mások által írt dalokat. Ettől kezdve az, hogy az előadó szerzőként is szerepeljen a dalban, már nemcsak pénzügyi kérdés, hanem az imidzsformáló akarat is lett.

"Egy – meg nem nevezett – szerző, aki még a hatvanas években kezdte a pályát, azt mondta a lapnak, hogy 'az nem lep meg, hogy ez még mindig létezik, az viszont igen, hogy milyen mértékben' – írja a Dalszerző.

Eddig is volt anyagi tétje a dolognak – lásd fent a százalékokat –, de most, amikor a vírushelyzetből adódóan a zenészek megélhetése forog kockán, sokan teljes szerzői katalógusokat adnak el. A milliós (sőt: százmilliós) összegeknél már durván számít, ki mekkora hányadban birtokolja a szerzői jogokat.

A dalszerzők többé-kevésbé informálisan megalapított The Pact nevű társaságának – akik új szabályokat szeretnének – egyik meghatározó alakja Emily Warren, akinek a neve innen lehet ismerős:

 

 

 

 

dalszerzők, nyílt levél, szerzői jogdíj, Elvis

 

 

Szólj hozzá!


KoreaON 2024: az acapellától a fergeteges K-pop buliig

KoreaON 2024: az acapellától a fergeteges K-pop buliig

Idén 5 éves a KoreaON kulturális fesztivál, ami évről évre megújuló programsorozattal jelentkezik. Májusban a Comic Con vendégrendezvényeként...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Loreena McKennitt ismét elhozza Budapestre a kelta zene varázslatos világát

A többszörösen díjazott kanadai énekesnő és dalszerző – 2004-ben megkapta a Kanada Rendjét, és 2013-ban Franciaország Nemzeti Művészetek és Levéltárak Lovagja lett – 2024-ben 24 állomásos tavaszi európai turnéja keretén belül Budapestre is ellátogat, március 24-én érkezik az MVM Dome-ba.

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Egyetlen alkalommal újra megjelenik nyomtatásban a PESTI EST

Április 4-én (...) kerül a mozikba a rendszerváltás körüli időszakot felelevenítő Kék Pelikan című film. A bemutató kampányának részeként a filmet forgalmazó JUNI11 Distribution életre kelti a kilencvenes évek és az ezredforduló legendás programmagazinját – írja a Magyar Narancs.

Új tagot keres a Szent Efrém Férfikar

Ha hiszed, ha nem, a férfikar bejelentett, főállású énekest keres. A félig-meddig családi zenekarból ugyanis kiszáll Bubnó Márk – őt egy különleges koncerttel búcsúztatják, az eseményt csatoltuk.
Új koncertek