Nagyobb az érdeklődés a 2022-re meghirdetett koncertekre, mint valaha volt

2021/10/27  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu, MTI

Egymilliárd euróval (mintegy 360 milliárd forinttal) estek vissza a globális jogdíjak 2020-ban, ugyanakkor az elemzők korábban nagyobb csökkenésre számítottak – állapította meg éves jelentésében a CISAC, a közös jogkezelőket tömörítő nemzetközi szervezet.

 Johannes Havn fotója a Pexels oldaláról

A beszedett jogdíjak mintegy 10 százalékkal, a 2019-es 10,35 milliárd euróról 9,32 milliárd euróra estek vissza, de 2020 őszén az elemzők még 35 százalékos zuhanást vártak. A visszaesés Európában volt a legnagyobb (16,9 százalékos), Magyarországon az Artisjus 17,7 százalékkal kevesebb jogdíjat tudott beszedni, mint 2019-ben – közölte szerdán zeneipari szakmai blogján, a dalszerzo.hu-n a hazai jogkezelő.

A vártnál kisebb visszaesést a jelentős két fő tényezőben látja: egyrészt a rádiós és televíziós felhasználások utáni jogdíjak kisebb mértékben csökkentek, a hirdetési bevételek a televízióknál mindössze 5 százalékos mértékben. Nőtt viszont a kábelcsatornák és online szolgáltatások előfizetőinek száma, így a televíziós felhasználások után beszedett jogdíjak 2 százalékkal estek vissza, míg a rádióknál 7 százalékkal. Ezek a jogdíjak összesítve a teljes bevétel 39,7 százalékát tették ki.

A digitális jogdíjak 16,2 százalékkal emelkedtek 2020-ban, ami nemcsak a megnövekedett zenefogyasztásnak volt köszönhető, hanem annak is, hogy a közös jogkezelők számos új, korábban nem fizető vagy nem létező szolgáltatást jogosítottak. Ezek a jogdíjak immár a második legnagyobb bevételi forrást tették ki 26,2 százalékos részesedéssel.

A legnagyobb visszaesést – értelemszerűen – 2020-ban az élő- és háttérzene területe szenvedte el, az élőzenéből származó jogdíjbevételek ezen belül 55 százalékkal, a háttérzeneiek 35 százalékkal csökkentek. A koncertek után a szerzőknek járó jogdíjak ott zuhantak leginkább, ahol a járvány miatt a legszigorúbb korlátozásokat vezették be: Kanadában 70,3 százalékos, Olaszországban 60,8 százalékos volt a csökkenés.

A legnagyobb növekedést a magánmásolási díjak hozták: a 74 országban létező jogdíj 46,2 százalékot emelkedett.

Bár a nagy régiók közül Európában csökkentek leginkább a jogdíjbevételek (16,9 százalékkal), még mindig ez a kontinens a leghatékonyabb: a globálisan beszedett jogdíjak majdnem feléért, 48,8 százalékáért felel.

A CISAC jelentése megállapítja: nagyobb mértékben érintette a válság azokat, akik elsősorban a helyi közönségnek írnak dalokat; a digitális jogdíjak növekedése inkább a nemzetközileg ismert szerzemények alkotóinak volt kedvező.

A jelentés előrejelzéseket is megfogalmazott. Ezek szerint az élőzene területén nagyobb az érdeklődés, az előzetes jegyeladás a 2022-re meghirdetett koncertekre, mint valaha volt. A háttérzene területén a vendéglátóhelyek várható csődjei, a turizmus még mindig tapasztalható korlátozása sokáig éreztetni fogja hatását...

A CISAC 2022-re várja, hogy a jogdíjak visszaállnak a járvány előtti, 2019-es szintre. Ez azt jelenti, hogy a szerzőknek 2023-ig a jogdíjból származó jövedelmük visszaesésével kell számolniuk.

szerzői jogdíj, CISAC, Artisjus

 

 

Szólj hozzá!


Elviszik magukkal a Kollár-Klemecz Lászlót is? A Carson Coma Európa-turnéra indul

Elviszik magukkal a Kollár-Klemecz Lászlót is? A...

Az őszi, 10 állomásos Európa-turné lesz a zenekar eddigi leghosszabb külföldi koncertkörútja, két hét alatt összesen nyolc országban és tíz...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Először koncertezik Magyarországon a Take That

Európai turnéjuk alkalmával a This Life című, novemberben megjelenő vadiúj albumukat a magyar közönségnek is bemutatják. A jelenleg trió felállásban tevékenykedő együttes – Anglia egyik legnépszerűbb fiúcsapata – több mint harmincéves pályafutása során először jön hozzánk, 2024. július 3-án friss lendülettel veszik be...

Nem az a tipikus sztár, de milliók rajonganak érte – és most Magyarországra jön

Donny Benét, az ausztrál synth-funk zenész kopaszodó fejével, hódító bajuszával és fehér zakójával 2011 óta tartja lázban a világot Prágától Portlandig. Most a budapesti közönség is megismerheti Mr. Experience-t magát és új lemezét, az Infinite Desires-t július 11-én, az Akvárium Klubban.

Szeretnéd meghallgatni a fülemülék koncertjét?

Az idén is megrendezik a Fülemülék éjszakája országos rendezvénysorozatot; április második felétől május végéig országszerte számos helyszínen várják a madarászok az érdeklődőket, hogy egy késő délutáni, kora esti séta keretében hallgassák a fülemülék koncertjét.
Új koncertek