Veszprém 2022. Jul. 24. (19:00)

Concerto Scirocco: La Source (16-17. sz-i olasz zene)


Concerto Scirocco: La Source (16-17. sz-i olasz zene)

További részletek: vrn.hu

Műsor

 

Biagio Marini (1594-1663) Intrada

Samuel Scheidt (1587-1654) Gallard Battaglia

Salomone Rossi (1570-1630) Ruggiero

Andrea Falconieri (c.a 1585-1656) La Portia Fantasia

Claudio Merulo (1533-1604) Canzon 18

Girolamo Frescobaldi (1583-1643) Canzon a due bassi

Andrea Falconieri (c.a 1585-1656) Folias

Giovanni Paolo Cima (1570-1630) Sonata a 4

Salomone Rossi (1570-1630) Sonata I “La Moderna”

Girolamo Frescobaldi (1583-1643) Canzon Quinta a 4

Giovanni Battista Fontana (1589-1630) Sonata nona

Samuel Scheidt (1587-1654) Canzon Bergamasca

 

“Ahogy az avatott festő a természetet a színekkel idézi meg, úgy a fúvós vagy vonós hangszeren játszó zenész is képes az emberi hang szépségének utánzására”. Ezekkel a szavakkal magyarázza el Silvestro Ganassi, furulya és viola da gamba-játékos "Opera intitulata La Fontegara" (1535) olvasóinak azt az alapkoncepciót, amely azóta hangszeresek és zeneszerzők generációit inspirálta. Az ars retorica a hangszeres zene sikerének kulcsa, ideális kapcsolat hangszer és hang, utánzás és valóság között. A hangszeres repertoárban ugyan hiányzik a szöveg, de a zeneszerzők és előadók az ars retoricá eszközeivel éppúgy képesek voltak a hallgatóság megindítására, megörvendeztetésére és szórakoztatására, mint az énekesek. Valójában a 16. és 17. század közötti átmenet alapvető fontosságú időszak volt a zenetörténetben, különösen a hangszeres repertoárban. Ebben a programban a Concerto Scirocco megidézi a kreativitás eme rendkívüli korszakát, a korszakot, amikor a zeneszerzők elkezdtek felhagyni a polifónia-központú hanguniverzummal egy szabadabb és identitásváltoztatásra alkalmasabb zenei megformálás érdekében, ahol a hangszerek szólistaként, az énekhangból emancipálódva nyerték el megbecsültségüket. Ma már sok zenei címet vagy kifejezést természetesnek tartunk, mint például a „sonata”, a „sinfonia” vagy a „canzona”, de jó tudni, hogy ezek a kifejezések csak a késő reneszánszban születtek. A Canzon kifejezés például a reneszánsz „Chanson” korábbi vokális műfajából származik. Miután a zeneszerzők elkezdtek idiomatikus hangszerrepertoárt alkotni, megjelent a „Canzoni da Sonar” kifejezés is, amely egyértelműen jelzi a különbséget a canzon fajtáji között: éneklésre szánt helyett hangszerre írt canzon. Ennek az újonnan született hangszeres stílusnak a kortárs elnevezése, a „szonáta” jól kifejezi a végbement változást, kiemelve annak az énekelt „kantátától” való eltérését.

Olaszország a zenei alkotások igazi kohója volt, számos zenei központtal, ahol kiváló zeneszerzőket találunk, akik ezzel az új zenei modernséggel foglalkoznak. Ebben a programban a Concerto Scirocco Velencébe (Merulo), Bresciába (Marini, Fontana), Rómába (Frescobaldi), Mantovába (Rossi), Nápolyba (Falconieri), Milánóba (Cima) utazik, és a késő reneszánsz zeneszerzőinek csodálatos kísérleteit hozza napvilágra. Az új hangszeres repertoár nagyszerű stílusbeli változatossága sokféle színével és formájával lep meg minket, a canzonitól és a sonate-tól kezdve a népi hagyományokból táplálkozó, állandóan ismétlődő basso ostinato sokféle változatáig (Folias, Ruggiero), a a Fantasia szabad stílusa, folyamatosan változó tempóval és szakaszokkal, egészen a Battagliáig, amely képes átérezni a szó szoros értelmében a csata hangulatát.

Végül az úgynevezett új modern stílus szépsége, amely egy új és intenzív harmonikus expresszivitásra és a kontinuóval kísért monodiára irányul, a történetesen éppen „La Moderna”-nak nevezett canzonban kristályosodott ki, amelyben a felsőbb szólamok díszített dallamvezetése egy megindító történetet mesél el, miközben a continuo a környező univerzum harmóniáját árasztja.

 

Alfia Bakieva Violin

Giulia Genini Recorder/Dulcian

Pietro Modesti Cornetto

Susanna Defendi Sackbut

Luca Bandini Violone

Michele Vannelli Cembalo

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


A hangos fájdalom csendes formája: először koncertezik Magyarországon Lucy Kruger és zenekara

A hangos fájdalom csendes formája: először...

A kortárs art-pop és „tender noise” formáció idén nyáron európai turnéra indult, és története során először Budapestre is ellátogat.
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Az elektronikus zene Metallica-ja 16 év kihagyás után érkezik Budapestre

Kevés zenekar tudta olyan intenzitással átformálni az elektronikus zene élő előadásának élményét, mint az ausztrál gyökerű Pendulum. A formáció hosszú kihagyás után visszatér Budapestre: 2025. október 17. nem csak a rajongóknak, de az élő elektronikus zene szerelmeseinek is kötelező dátum.

10 dolog, amit a Metallica-koncerttel kapcsolatban tudunk

Na, csak kibökték végre :) Mondjuk, pont ez a zenekar, amelyiknek semmiféle külön hergelésire nincs szüksége, akkora a rajongótábora világszerte, így Magyarországon is, hogy a suttogó propaganda elindítása max. kis izgalmat vitt az életünkbe, a jegyek így is, úgy is el fognak fogyni.

Alkonyattól pirkadatig: bevezetik a Szigeten az éjszakai jegyet

Idén a Delta District lesz az elektronikus zenei bulik központja – az új helyszínnek köszönhetően a Sziget éjszakai élete jelentősen felpezsdül, de a Nagyszínpad zárása után nem csak itt folytatódik majd a buli egészen hajnalig. A szervezők ezért kedvezményes jegyet kínálnak azoknak, akik csak ezt az éjszakai életet akarják...

A zene csak a kezdet... Electric Castle 2025

Július 16. és 20. között nemcsak világszínvonalú koncerteket kínál látogatóinak az Electric Castle, hanem igazán sokszínű nappali programokat is. Az idei fesztiválon több mint 200 zenei produkció mellett, közel 70 különféle programlehetőség várja mindazokat, akik a koncertek közötti szüneteket is aktívan szeretnék eltölteni.
Új koncertek