Menopauza
Veszprém 2022. Jul. 24. (19:00)

Concerto Scirocco: La Source (16-17. sz-i olasz zene)


Concerto Scirocco: La Source (16-17. sz-i olasz zene)

További részletek: vrn.hu

Műsor

 

Biagio Marini (1594-1663) Intrada

Samuel Scheidt (1587-1654) Gallard Battaglia

Salomone Rossi (1570-1630) Ruggiero

Andrea Falconieri (c.a 1585-1656) La Portia Fantasia

Claudio Merulo (1533-1604) Canzon 18

Girolamo Frescobaldi (1583-1643) Canzon a due bassi

Andrea Falconieri (c.a 1585-1656) Folias

Giovanni Paolo Cima (1570-1630) Sonata a 4

Salomone Rossi (1570-1630) Sonata I “La Moderna”

Girolamo Frescobaldi (1583-1643) Canzon Quinta a 4

Giovanni Battista Fontana (1589-1630) Sonata nona

Samuel Scheidt (1587-1654) Canzon Bergamasca

 

“Ahogy az avatott festő a természetet a színekkel idézi meg, úgy a fúvós vagy vonós hangszeren játszó zenész is képes az emberi hang szépségének utánzására”. Ezekkel a szavakkal magyarázza el Silvestro Ganassi, furulya és viola da gamba-játékos "Opera intitulata La Fontegara" (1535) olvasóinak azt az alapkoncepciót, amely azóta hangszeresek és zeneszerzők generációit inspirálta. Az ars retorica a hangszeres zene sikerének kulcsa, ideális kapcsolat hangszer és hang, utánzás és valóság között. A hangszeres repertoárban ugyan hiányzik a szöveg, de a zeneszerzők és előadók az ars retoricá eszközeivel éppúgy képesek voltak a hallgatóság megindítására, megörvendeztetésére és szórakoztatására, mint az énekesek. Valójában a 16. és 17. század közötti átmenet alapvető fontosságú időszak volt a zenetörténetben, különösen a hangszeres repertoárban. Ebben a programban a Concerto Scirocco megidézi a kreativitás eme rendkívüli korszakát, a korszakot, amikor a zeneszerzők elkezdtek felhagyni a polifónia-központú hanguniverzummal egy szabadabb és identitásváltoztatásra alkalmasabb zenei megformálás érdekében, ahol a hangszerek szólistaként, az énekhangból emancipálódva nyerték el megbecsültségüket. Ma már sok zenei címet vagy kifejezést természetesnek tartunk, mint például a „sonata”, a „sinfonia” vagy a „canzona”, de jó tudni, hogy ezek a kifejezések csak a késő reneszánszban születtek. A Canzon kifejezés például a reneszánsz „Chanson” korábbi vokális műfajából származik. Miután a zeneszerzők elkezdtek idiomatikus hangszerrepertoárt alkotni, megjelent a „Canzoni da Sonar” kifejezés is, amely egyértelműen jelzi a különbséget a canzon fajtáji között: éneklésre szánt helyett hangszerre írt canzon. Ennek az újonnan született hangszeres stílusnak a kortárs elnevezése, a „szonáta” jól kifejezi a végbement változást, kiemelve annak az énekelt „kantátától” való eltérését.

Olaszország a zenei alkotások igazi kohója volt, számos zenei központtal, ahol kiváló zeneszerzőket találunk, akik ezzel az új zenei modernséggel foglalkoznak. Ebben a programban a Concerto Scirocco Velencébe (Merulo), Bresciába (Marini, Fontana), Rómába (Frescobaldi), Mantovába (Rossi), Nápolyba (Falconieri), Milánóba (Cima) utazik, és a késő reneszánsz zeneszerzőinek csodálatos kísérleteit hozza napvilágra. Az új hangszeres repertoár nagyszerű stílusbeli változatossága sokféle színével és formájával lep meg minket, a canzonitól és a sonate-tól kezdve a népi hagyományokból táplálkozó, állandóan ismétlődő basso ostinato sokféle változatáig (Folias, Ruggiero), a a Fantasia szabad stílusa, folyamatosan változó tempóval és szakaszokkal, egészen a Battagliáig, amely képes átérezni a szó szoros értelmében a csata hangulatát.

Végül az úgynevezett új modern stílus szépsége, amely egy új és intenzív harmonikus expresszivitásra és a kontinuóval kísért monodiára irányul, a történetesen éppen „La Moderna”-nak nevezett canzonban kristályosodott ki, amelyben a felsőbb szólamok díszített dallamvezetése egy megindító történetet mesél el, miközben a continuo a környező univerzum harmóniáját árasztja.

 

Alfia Bakieva Violin

Giulia Genini Recorder/Dulcian

Pietro Modesti Cornetto

Susanna Defendi Sackbut

Luca Bandini Violone

Michele Vannelli Cembalo

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


Mi történik, ha a zene nem koncertteremben, hanem inkubátorok között szólal meg?

Mi történik, ha a zene nem koncertteremben, hanem...

A lassú tempójú, élőben előadott altatódalok meglepő módon képesek befolyásolni a testet és a lelket egyaránt: például koraszülött babák...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Melyik dal lesz idén a brit Christmas Number 1?

A brit karácsony nem akkor kezdődik, amikor felgyulladnak az ünnepi fények, hanem amikor az ország kollektív figyelme a slágerlistára szegeződik. A Christmas Number 1 nem egyszerű listavezető, hanem presztízs, hagyomány és évente újrajátszott kulturális játszma, ahol klasszikusok, friss slágerek és tudatos kampányok feszülnek...

A Turbinában mutatkoznak be a Hangfoglaló feltörekvő előadói

A magyar kultúra napja nemcsak a múltról meg a hagyományokról szól, hanem a jövő tehetségeiről is. 2026. január 22-én, csütörtökön a Turbina Kulturális Központban tizenkét feltörekvő produkció mutatkozik be az NKA Hangfoglaló Program legújabb évadának Minifesztjén.
Új koncertek