Maurice Ravel Pavane egy infánsnő halálára című szerzeménye eredetileg zongoradarabként látott napvilágot (1899), majd zenekarra is meghangszerelte a komponista (1910). Egy elképzelt spanyol hercegnő emlékének szánta ezt a végtelenül kifinomult nyelvezetű gyászmuzsikát. Antik aurájú méltóság övezi, zenekari színvilága lágy alkonyi fényekben pompáz. A dinamikai skála csak itt-ott lépi át a halk–félhalk tartományt, mégis mily kifejezően árnyalatgazdag a mű!
Manuel de Falla spanyol zeneszerző egész munkásságára kihatott szülőföldje, Andalúzia kultúrája. A háromszögletű kalap az Orosz Balett felkérésére keletkezett, majd végleges változatának bemutatója a zeneszerző, a színpadra állítók és ugyanúgy az előadók közös sikerét hozta magával (London, 1919: a díszlet és kosztüm nem kisebb művész-személyiség, mint Pablo Picasso, a koreográfia Leonide Massine munkája volt). A társadalomkritikai élű, csípős történet P. Antonio de Alarcón spanyol író novelláján alapszik: a címben jelzett kalap tulajdonosa egy nagyhatalmú, ámde emberi vonásaiban annál kisszerűbb helytartó, aki végül csúfondárosan megszégyenül. Egy andalúziai faluban játszódik a cselekmény, ahol a helytartó meg akarja kaparintani magának a molnár csinos feleségét. A molnár házában tartott esti táncmulatság során őrség jelenik meg, hogy a kiadott parancsra letartóztassa a házigazdát – de Falla itt szellemes módon, groteszkül eltorzítva idézi Beethoven V. szimfóniájának kezdetét –, a teljhatalmú úr ugyanis kettesben kíván maradni így a szép molnárnéval. Kisvártatva meg is jelenik a színen, de beleesik a patakba; mi több, a molnárné is elkergeti. Ruháit kiakasztja, hogy megszáradhassanak, majd elbújik. Ám azokat nemsokára az őreitől megszökött, hazatérő molnár ölti magára: a helytartó kénytelen lesz a molnár ruháit fölvenni, ezért pedig őt fogja el saját őrsége. Fergeteges népi táncfinálé zárja a hamisítatlan-délszaki vitalitású balettzenét.
A szaxofon fiatal hangszer: Adolphe Sax hangszerkészítő találmánya volt a XIX. század közepén. Hamar utat talált a szimfonikus zenében, ahogyan a jazz világához is elmaradhatatlanul hozzákapcsolódott. Egész pontosan hangszercsaládról van szó, tucatnyinál is több taggal; hangversenyünk szólistája, Puskás Levente szaxofonművész alt-hangszeren játszik majd.
a Svájcban élő, de magyar felmenőkkel rendelkező Thomas Herzog karmester városunkba vissza-visszatérő vendég.
Szólj hozzá!