ABBA forever, avagy slágerszimfónia négy tételben

A Zempléni Fesztivál keretében a Tokaj Fesztiválkatlanban augusztus 18-án elevenedett meg az egész estés show-műsor, melyben közreműködtek a Singer Street szólistái, a Coincidance táncegyüttes, a Budapesti Akadémiai Kórustársaság 150 fős kórusa és a Budafoki Dohnányi Zenekar.

ABBA forever, avagy slágerszimfónia négy tételben

Monumentális csapat a monumentális térben. Jól ki- és megtalált koncerthelyszíne ez a városnak: a sziklakulisszák esti színes fényfala hatásos és elegáns, s minden bizonnyal az akusztikája is segíti a hangzás kiteljesedését. Ám hadd jegyezzem meg, hogy az előadás látványvilága most viszont alatta maradt a várakozásnak. Amennyire ötletes és izgalmas volt ugyanitt tavaly a John Williams filmzenei koncertnél a táncos jelenlét és koreográfia, ahhoz képest a mostani eléggé jellegtelenre sikerült, csak egy kis ,"figyelemelterelés" a hatásosnak szintén nem mondható (olykor egy-egy ABBA ,"portré", de főleg zenekari ,"részletek") háttérvetítésről. (A legjópofább jelenetet a videónkon vettem utólag észre: az egyik zenész elindul valamerre, majd tétován szétnéz, visszafordul...)

A szimfónia négy tételben az ABBA életútját idézi. A Kezdetek című rész az Eurovíziós győzelemhez vezető út zenei vázlata. Ezt követi az együttes tagjai között szövődött kapcsolatokra utaló Szerelem és szakítás tétel. A Scherzo a turnék és koncertek egyrészt felemelő, sikert és pénzt hozó hangulatát, másrészt kemény, sokszor lélekölő sodrását fogalmazza meg, míg a záró – ABBA Forever – tételben a legnagyobb slágerekkel a disco korszak világát idézik meg.

A rock-bandák és a komolyzenészek találkozása nem újkeletű: az elsők között tartjuk számon 1969-ből a Deep Purple és az angol Királyi Filharmonikusok közös koncertjét, melyet követően egyre több együttes élt a szimfonikus zene adta lehetőségekkel. Aztán fordult a kocka: egyre több komolyzenét játszó zenekar vállalkozott/vállalkozik arra, hogy a rock-alap (és az együttesek) teljes mellőzésével, szimfonikus hangszerelésben szólaltatja meg a könnyűzenét. Így a Beatlestől a Queenig jó pár együttes vált többszörösen is „klasszikussá”. S rengeteg példát találunk a műfajok ilyenféle ötvözésére. (Nemrég például Miskolcon a Hooligans zenélt együtt a Miskolci Szimfonikus Zenekarral – erről a koncertről írásunk itt olvasható)

Az ABBA zenészeire mindig is jellemző volt, hogy szimfonikus backgroundokkal éltek. Ez a tény és az együttes mai napig töretlen népszerűsége motiválhatta az ABBA Symphony megszületését. A mű összeállítója, hangszerelője Ott Rezső zeneszerző a teljes ABBA diszkográfiát feldolgozta: több, mint harminc sláger – köztük a Mamma Mia, az S.O.S., a Dancing Queen stb. – dallamai csendülnek fel új hangszerelésben.

Ott Rezső a nagyzenekar mellé nemcsak nagylétszámú kórust, de négy szólistát is rendelt, méghozzá az eredeti ABBA-felállásnak megfelelően két-két női és férfiénekest, ahol a megszokott módon a női szólisták viszik/vihetik a prímet. Ez a megoldás azonban túlságosan is a megszokott hangzást idézte – szimfónia helyett inkább a klasszikus musicalstílust előtérbe hozva. Ezt a hatást erősítették a zenés színpadi műfajra asszociáltató táncprodukciók is. Így az első két tétel inkább csak gazdagon hangszerelt slágeregyvelegnek tűnt.

A szimfonikus mű a harmadik tételben szakadt el a bevett vonaltól, amikor a kompozíció mellőzte a szólistákat, s a teljes tétel a ,"Money, Money..." kibontását kínálta: a zeneszerző itt tudott markánsan eljátszani a főtéma variációjával, itt sikerült a végsőkig kihasználni és érvényre juttatni a szimfonikus hangzás monumentalitását, a Hollerung Gábor karmester által irányított kórus és a zenekar itt lett abszolút főszereplővé. S bár a mű egészén jól érződött, hogy Ott Rezső mennyire élvezi ahogy egy-egy hangszert „kiragyogtathat”, de itt vált ellenállhatatlanul izgalmassá, szellemessé a hangszercsoportok egymást váltó játéka. Ez utóbbi érvényesítésében segített a zenekar végig kiváló hangosítása.

 

A 3. tétel szárnyalásából jutott a 4. tételnek is. Bár ott a hangzás visszatért a korábbi mederbe, az előző rész magával ragadó dinamizmusát megőrizte a zenekar és a kórus is. Így végeredményben ki tudott teljesedni, ,,boldog véget” ért a koncert, nyárestéhez illő, feltöltő élménnyel távozott a telt ház mintegy 2500 főnyi közönsége – ami felettébb jól jött a beinduló autósroham türelmes elviseléséhez is:) .

 

 


 

 

Szólj hozzá!


Ez a Vad Fruttik új dalának története

Ez a Vad Fruttik új dalának története

Nincs vissza címmel új dallal és a hozzá forgatott klippel jött ki a Vad Fruttik. A szám alkotói folyamata egészen rendhagyó módon történt,...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Először koncertezik Magyarországon a Take That

Európai turnéjuk alkalmával a This Life című, novemberben megjelenő vadiúj albumukat a magyar közönségnek is bemutatják. A jelenleg trió felállásban tevékenykedő együttes – Anglia egyik legnépszerűbb fiúcsapata – több mint harmincéves pályafutása során először jön hozzánk, 2024. július 3-án friss lendülettel veszik be...

Egy tragédia miatt elhalasztották, most megvan a Call Me Karizma-koncert új időpontja

Bár tavaszi koncertturnéját egy, a dobosa életében bekövetkezett tragédia miatt halasztani kényszerült, Call Me Karizma betartotta ígéretét és itt az új dátum a budapesti koncertjére, úgyhogy mindenki átírhatja a naptárjában: Call Me Karizma – november 3., Turbina.

Bazi nagy majális a Bakáts téren: közös koncertet ad a Duckshell és a Besh o droM

Nem csak a munka ünnepét, hanem Magyarország Európai Unióhoz való csatlakozásának 20. évfordulóját is megünneplik 2024. május 1-én, szerdán a Ferencvárosban.
Új koncertek