Everyday Robots: az élre tör Damon Albarn (Blur, Gorillaz) szólóalbuma

2014. június 30.  ·   Ajánló   ·  MTI, koncert.hu

Az elmúlt negyedszázad popzenéjének egyik legsikeresebb alakja, a Blurrel és a Gorillazzal a legmagasabb csúcsokig eljutott Damon Albarn 46 évesen elkészítette első szólólemezét. Az Everyday Robots című anyag nagyot szól, esélyes a 2014 legjobb albuma címre.

Everyday Robots: az élre tör Damon Albarn (Blur, Gorillaz) szólóalbuma

A Kelet-Londonból indult Damon Albarn 23 éves volt, amikor Graham Coxonnal közös zenekara, a Blur első lemeze, a Leisure megjelent. Az együttes villámgyorsan befutott, és a kilencvenes évek meghozták a britpop nagy vetélkedését az Oasis és a Blur között. A 2000-es évekre mindkét csapat kifulladt, addigra azonban az is egyre markánsabban látszott, hogy a Blur frontembere, vezetője, a multiinstrumentalista Damon Albarn "anyazenekara" nélkül is nagyszerű dolgokra képes.

Az elmúlt másfél évtizedben Albarn csupa izgalmas projekt élén-mögött tűnt fel. Még a Blur idején indította be "virtuális" zenekarát, a rajzolt tagokkal működő, hiphopos-elektronikus Gorillazt, amely világszerte milliós eladásokat ért el. 2002-ben Mali Music címmel afrikai zenészekkel készített albumot, írt filmzenét Michael Nymannal és az izlandi rockikonnal, Einar Örn Benediktssonnal (ex-Sugarcubes) közösen, tető alá hozott egy supergroupot The Good, the Bad & the Queen néven (ezzel 2007-ben a Sziget fesztiválon is járt) és még operát is szerzett.

Mindegyik produkcióról üvöltött Albarn kiváló ízlése, az adott műfajhoz való tiszteletteljes viszonyulása, ugyanakkor a merész újító szerepében is jól mozgott. Soha nem az a típus volt, aki előtérbe helyezte magát, 2011 végén azonban elhatározta, hogy itt az ideje egy rockos szólóanyagnak a saját neve alatt. A munka három éven át tartott, ezalatt a zenész mintegy hatvan dalt írt, közülük 12 került az Everyday Robots alapkiadására.

A zene rendkívül széles merítést mutat a klasszikus zenétől a triphopig: Albarn hol a kedvencének számító fekete-afrikai zenékhez, hol az elektronikus hangzáshoz, hol rockosabb dolgokhoz közelít - és sohasem nyúl mellé. A The Selfish Giant című dalban Natasha Khan, a Bat for Lashes énekesnője segítette, a saját drogos élményeiről nyíltan valló You an Me-ben, valamint a Heavy Seas of Love-ban pedig Brian Eno, az ambient zene atyja, aki vokálozott és szintetizátoron játszott.

Ahogy az NME című brit zenei lapnak elmondta, számára a szövegek megírása volt a legnehezebb feladat, mivel életéről, személyes élményeiről akart dalokat. "A lemezen hallható minden sor megtörtént". A Hollow Ponds című szám például 8 éves koráig, 1976-ig nyúl vissza, amikor a nagy londoni kánikulában a Marble Arch környékén ezt olvasta egy falon: Modern Life Is Rubbish (A modern élet szemét; ez a mondat volt a címe a Blur legsikeresebb lemezének, amely 1993-ban jelent meg). Több dalban énekel a szintén gyermekkorát idéző leytonstone-i kórus.

A címadó Everyday Robots a természet és a technológia ideáját állítja szembe egymással a mindennapi életben. Ahogy a számhoz készült videó is jól mutatja, hiába vagyunk hús-vér emberek, mégis robotként láncol minket magához a technológia. A magány témakörét járja körbe a Lonely Press Play, a talán leginkább "blurös", slágeres dal, a Mr. Tembo pedig egy kiselefántról szól, amellyel a zenész egy tanzániai állatkertben barátkozott össze. Az albumhoz eddig négy klip készült, kettőt Albarn iPadjével rögzítettek.

A lemeznek két producere volt, Albarn mellett Richard Russell, a rangos XL Recordings kiadó tulajdonosa, akinek referenciái között Gil Scott-Heron vagy Bobby Womack is szerepel. A további közreműködők sorában ott találjuk mások mellett Simon Tong gitárost a The Good, the Bad & the Queenből, valamint azt a három zenészt, aki jelenleg is zajló világkörüli turnéján kíséri: Jeff Wootton gitárost, Mike Smith billentyűst (mindkettő játszott a Gorillaz koncertjein), illetve Paul Stanley-McKenzie dobost.

A turné az amerikai állomások után Európában folyik, vasárnap például a lengyelországi Poznanban a Malta Festivalon játszanak, július 12-én pedig még közelebb hozzánk, az újvidéki Exit Festivalon. A fellépések sorában a híres Montreux Jazz Festival is szerepel július 17-én.

A 2003-ban feloszlott, majd hat évvel később újra összeállt Blurről, amely tavaly a Sziget fesztivál leglátogatottabb koncertjét adta, mostanában megint kevés hír kering.

 


 

 

Szólj hozzá!


Hogy kerül egy rapper egy dzsesszlemezre?

Hogy kerül egy rapper egy dzsesszlemezre?

Egy Berlinben élő amerikai rapper is szerepel Tóth Viktor szaxofonos, zeneszerző új dzsesszlemezén. A LAMU című anyag egy nemzetközi sztárokból...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

14: ennyi fellépővel gazdagodott a Balaton Sound kínálata

Pontosan 14 új fellépővel gazdagodott az idén július 3. és július 8. között Zamárdit teljes egészében elfoglaló Balaton Sound fesztivál, köztük a többszörös visszatérő The Chainsmokers, Jess Glyne, vagy a full koncertes változatban érkező Rudimental.

Az első forduló katasztrofális nézettséget produkált, szombaton jön A Dal 2019 második menete

Újabb 10 versenyműből válogathatjuk ki a nekünk (és persze a szakmai zsűrinek) tetsző 6 szerencsés produkciót, akik tovább menetelhetnek a középdöntőbe.
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek