Már megint cirkuszoltunk a Szigeten!

2019/08/09  ·   Fesztivál   ·  Labancz Andrea

Lényegesen nyugodtabb napot zártunk tegnap a Szigeten, és szerencsére a tömeg is mérséklődött, így élvezhetővé váltak a nagyszínpados koncertek is. De a legszórakoztatóbb pillanatokat megint kedvenc kanadai cirkuszosainknak köszönhetjük! :)

Szerencsére a Sziget második napján mi már semmit nem érzékeltünk a tumultusból, ami Ed Sheeran miatt jött létre az első napon. Simán becsekkoltunk, még sorba se kellett állnunk, így hamar túlestünk a hivatalos procedúrákon. Igaz, valószínűleg ez annak is köszönhető, hogy már kettő órakor kivonultunk. Persze nemcsak azért tettük, hogy elkerüljük a tömeget, hanem azért is, hogy még a koncertek előtt körbejárjuk a területet, és ha még csak kutyafuttában is, de minden helyszínre bekukkantsunk. No meg persze némileg muszáj is volt sétálgatnunk, hisz mint minden évben, most is rákattantunk az útlevélben való pecsétek gyűjtögetésére. Speciel ezzel rekordot is döntöttünk, ugyanis még sose volt olyan, hogy már az első napon majdnem minden pecsétünk ott virít a kis füzetünkben. Két plecsni hiányban vagyunk, amit szombaton fogunk pótolni, és máris mehetünk a helyi Bevándorlási Hivatalba, hogy idén is beírjuk nevünket a nagykönyvbe, valamint felvegyünk méltó jutalmunkat, ami idén egy Sziget emblémás kulacs. Persze a dolog lényege nem az ajándékban rejlik, hanem abban, hogy így „kénytelenek” vagyunk elmenni olyan helyekre is a Szigeten, ahova magunktól valószínűleg nem tennénk be a lábunkat. Vagy idő, vagy érdeklődés hiányában.

Így vezetett utunk például az XS Land – korábban Ability Park – külön elkerített helyszínére, ahol muszáj megdolgozni a pecsétért, ugyanis legalább három játékban részt kell vennünk érte. Aki nem tudná miről is szól az XS Land, úgy tudnám röviden összefoglalni, hogy kalandpark egészséges embereknek, különböző fokozatú sérült társainktól. Van itt minden, bolyonghatsz egy tök egyszerűnek tűnő labirintusban, ámde vakon, fehér bottal, kipróbálhatod milyen közlekedni, vagy sportolni kerekesszékesként, tanulhatsz jelnyelvet, megtudhatod hogy kommunikálj Down-szindrómásokkal és még számtalan – nekünk –érdekesség vár. Mi remekül szórakoztunk a szintén tök egyszerűnek tűnő koncentrációs játékokkal, de közben rájöttünk, nem is olyan könnyű szabályos teljesíteni egy olyan feladatot, mint például a mondj ki egy városnevet, és közben írd le egy virágét, de egyazon időben, ugyanolyan hosszúságban. Ami egyikünknek se sikerült, az a nyelved hegyén megtartani egy cukorkát, amit természetesen nem úgy raksz rá, hanem előbb beveszed a szádba. Próbálgassátok, aztán jelezzétek, kinek hogy megy!

Természetesen nem hagyhattuk ki egyik nagy kedvenc helyszínünket a Vándor Vurstlit, ami – ahogy elnézegettem a fészes oldalukat – most már lassan világhírűvé válik. A Szigeten indult hódító útjára évekkel ezelőtt, és a retro-mánia beköszöntével egyre több érdeklődőt vonz. Ráadásul már külföldi fesztiválokra is hívják őket. Idén vannak új fajátékok is, amiket még nem tudtunk kipróbálni, de tervben van, illetve a már megszokott, és jól bevált dobálós, halászós, lövöldözős változatok is megvannak. Aki olvasott már tőlem valaha Sziget beszámolót – esetleg Strandosat -, az tudja, hogy mániákusan rá vagyok állva egy bizonyos dobálós játékra, ahol a bohóc szájába kell beletalálni egy kis szivacslabdával. Nincs olyan év, hogy ne próbálkoznánk meg a feladat teljesítésével, és van, hogy napokig visszajárunk, hátha sikerül. Örömmel jelentem, hogy idén ezt is elsőre sikerült teljesíteni, szóval a hagyományunk nem szakadt meg.

Persze voltunk ám koncerteken is, amik remek hangulatban teltek. Szerencsére nem volt semmi balhé, levegőt is kaptunk, hely is volt, a hangok is a helyükön voltak, úgyhogy nem panaszkodhatunk. Érdekes volt látni, hogy változnak az erőviszonyok a zenei életben, ugyanis a Franz Ferdinand korábban az esti sávban, mint főfellépő kapott helyet, az akkoriban még ifjoncnak számító The 1975 pedig a délutániban. Ezzel szemben idén a már szépen kikupálódott The 1975 vitte a headliner szerepet, és nem kis meglepetésemre óriási imádat vette őket körül. Ettől függetlenül Franziék szép kis bulit toltak, gyönyörűen megtelt a nagyszínpad előtti tér, és mindenki hangosan énekelve táncolta végig azt a másfél órát. Bevallom őszintén, én fordítottan arányosan kedveltem meg őket. Amikor a csúcson voltak, nem igazán rajongtam értük, viszont az utóbbi években sztem zseni bulikat csinálnak, és erre jó példa volt a tegnapi szigetes is. Egy társaság mellettünk amolyan lájtos pogózásba kezdet a koncert felénél, amire a közelben lévő bizti azonnal ráfordult, és követte az eseményeket egy darabig, de aztán amikor meglátta, hogy a fiúk párosban kezdenek lassúzni, érezte, hogy itt most nem lesz akció, úgyhogy elengedte a dolgot. Love is love, ahogy azt a híres üdítőmárka is megmondta.

A The 1975 még 2002-ben alakult, de az ismertség viszonylag későn köszöntötte be náluk, ugyanis egészen 2013-ig max a brit fanatikus rajongók tudtak a csapatról. Elég behatárolhatatlan stílusúak, ráadásul a frontember, Matty egy igazi őrült zseni! Eddig 3 stúdióalbumot adtak ki, de már azt is pontosan tudjuk, hogy 2020.02.21-én jön a negyedik, ami várhatóan megint felrázza majd a zenekar kedvelőit. Utoljára – és egyben először – 2014-ben volt szerencsénk látni őket a Szigeten, és én már akkor is imádtam, úgyhogy nem volt kérdés, hogy most is meg kell nézni. Olvasgatva a tegnapi Sziget beszámolókat, újságíró kollégáim nem voltak elragadtatva a produkciótól, talán azért, mert nem az ő stílusuknak kedvező zenét játszanak. Mindenesetre azt állítani, hogy a szigetelőknek nem jött át a buli, nagyon erős csúsztatásnak érzem. Nem álltunk túlságosan közel a színpadhoz – sajnos a cirkuszos előadás miatt ez most nem jött össze -, de bárhova néztünk, mindenhol önfeledten táncoltak, és végig énekelték az összes nótát. Ráadásul azt se lehet mondani, hogy uncsi lett volna az előadás, és hogy nem történt semmi a színpadon, ugyanis a már említett, és jó értelemben vett dilis frontemberünk megint kitett magáért. Folyamatosan kommunikált a közönséggel, rengeteg időt töltött a kifutó elején, és még öltözködésre se vonult hátra, simán lecserélte a bakancsát produkció közben egy kényelmesebb sportcipőre. Szemmel láthatóan végtelenül élvezte, hogy sikítozó széplányok ezrei tekintenek rá istenként könnyes szemekkel, és bár a 2014-es koncerthez viszonyítva egy pólóval több volt rajta a kelleténél (Cypress Hill felirattal), minden egyes csípőtekerésre egy újabb elalélt rajongót emeltek ki az első sorokból. Mi hátrébb állva is remekül szórakoztunk, még ugrálni is hajlandóak voltunk, pedig addigra már kezdtük érezni a lábainkban, hogy kicsit túl sok volt a gyaloglás aznapra. De hát mit számít ez ott a buli hevében?

Utoljára hagytam, bár igazából számomra ez volt az elsődleges célpont az idei Sziget kínálatban, a cirkuszi produkciókat. A sors úgy hozta, hogy két komplett előadást is megnéztük. Az elsőre akkor is benyomultam volna, hogyha halálomon vagyok, a másodiknál meg úgy gondoltuk, belefér az időnkbe, szóval lássuk a medvét. Persze ezt nem szó szerint kell értelmezni, ugyanis ez a cirkusz nem az a cirkusz. Már hazánknak is van világhírű újcirkuszi társulata a Recirquel, akik többször is tiszteletüket tették a Szigeten, így a magyar közönségnek is ismerős a műfaj. No ennek az új változatnak egyik legfurcsább, ugyanakkor hihetetlenül szórakoztató, megdöbbentő, és látványos képviselője a kanadai Cirque Alfons társulata. Két éve láttam őket először a Szigeten, de annyira beleszerelmesedten, hogy akkor 3 alkalommal is beültem az előadásra, a művészek pedig már mosolyogtak, mikor megláttak. Aztán külön elmentünk még Prágába is megnézni őket, de azóta sajnos nem jártak a közelünkben. Így hát óriási örömmel nyugtáztam a bejelentés, hogy idén visszatérnek hozzánk, ráadásul új produkcióval. Némi üröm az örömben, hogy idén nem a főfellépőknek járó 23:30-as, hanem a 20 órási sávot kapták, ami szinte mindig ütközik valami kedvenc fellépővel a nagyszínpadon, és ezért mérges vagyok a szervezőkre! Népszerűségüket mi sem tükrözi jobban, mint hogy minden alkalommal óriási sorokban várakozunk a sátorba való bejutásért, így a telt ház garantált. No meg az álló tapsvihar is a műsor végén, ugyanis aki egyszer megnézi, ódákat zeng róluk, és keresi az alkalmat az újabb találkozásra.

A főfellépős időzónát szintén egy kanadai társulat, a Flip Fabrique kapta, akiknél simán befértünk a sátorba a közvetlen kezdés előtt, így picit aggódtunk, mi vár ránk. Nem mondom, hogy tök szar az egész, mert ez nem lenne igaz. Vannak a műsornak gyönyörű, megható, és izgalmas részei is, de sajnos a teljes produkcióra ez nem igaz. Az akrobatikus számok közti összekötő részek kicsit unalmasak, és már az elején is nagyon nehezen indul be a dolog. Sokaknak nem volt türelme kivárni, míg megjönnek az értékes részek, már 10 perc után távoztak a sátorból. Mi megnéztük az egészet, és azt mondom, ha épp nincs jobb program, akkor tökéletes kikapcsolódás lehet, azonban messze nem ér fel a Cirque Alfons nyújtotta felejthetetlen élményekkel.

Számunkra itt ért véget a tegnapi Sziget, legközelebb a szombati napon történtekkel jelentkezem!

Külön köszönet a csodás videókért Bódi Erikának!

Sziget Fesztivál, 2019, fesztivál, koncert, The 1975, Franz Ferdinand, Cirque Alfonse, újcirkusz, XS Land, játék, Vándor Vurstli

Szólj hozzá!

A Bujtor István Filmfesztivál is elköltözik

A héten ez már a második költözködős-fesztiválos hírünk, a másik a cikk végén. Másfél évtized után Balatonszemesről Keszthelyre teszi át...

Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Loreena McKennitt ismét elhozza Budapestre a kelta zene varázslatos világát

A többszörösen díjazott kanadai énekesnő és dalszerző – 2004-ben megkapta a Kanada Rendjét, és 2013-ban Franciaország Nemzeti Művészetek és Levéltárak Lovagja lett – 2024-ben 24 állomásos tavaszi európai turnéja keretén belül Budapestre is ellátogat, március 24-én érkezik az MVM Dome-ba.

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Az Oasis debütáló lemezét hozza el Liam Gallagher a Szigetre

Újabb fellépőket jelentett be a Sziget. A most közzétett majd' 50 előadó között szerepel Liam Gallagher, generációjának egyik legsokszínűbb és legsikeresebb előadója, az idénre új albumot is ígérő Halsey, a 8 Grammy-t birtokló Skrillex, a 21. század egyik legkiemelkedőbb pop’n’soul énekesnője, Janelle Monáe, az idei Brit...

Kalóztól kongáig: öt jó koncert a közelgő Budapest Ritmo fesztiválon

A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében megvalósuló Budapest Ritmo idén is igazi zene csemegékkel szolgál. A már bemutatott fellépőkön kívül – link a cikk végén – további ajánlatokat teszünk régi/új izgalmas előadók felfedezésére.