Menopauza

Clapton tényleg egy isten

2023/05/23  ·   Filmajánló   ·  Lenti Barnabás

Lehet, hogy elfogult vagyok Eric Claptonnal szemben, de azt hiszem, hogy egy filmkritika esetében talán megengedhetem magamnak... Az Across 24 Nights című filmről ugyanis szinte csak szuperlativuszokban lehet beszélni.

Clapton tényleg egy isten

Az Across 24 Nights, Clapton júniusban megjelenő kiadványának beharangozója ugyanis egyszerre mutatja meg Clapton zsenialitását és azt a mérhetetlen precizitást és odafigyelést, amivel ez a film készült.

Clapton személyét és zenéjét nem szükséges fényeznem – de később azért megteszem –, ebben az esetben a film elkészítését is csak dicsérni tudom. Nem szabad megfeledkeznünk ugyanis arról, hogy 1990-91-es feltételekről beszélünk. Akkor még koránt sem léteztek olyan minőségű hang- és képrögzítési technológiák, mint ma. Az Across 24 Nights filmet azonban a készítők a lehető legjobb minőségre javították fel az előzetes szerint, és ez tökéletesen tükröződött is a látottakon és hallottakon.

A film körülbelül egyenlő arányban merített az 1990-91-ben tartott tematikus koncertekből (rock, blues és szimfonikus), így tényleg teljes egészében felkarolta a koncertsorozat anyagát. Dallista tekintetében természetesen nem lehet mindent beletenni a filmbe, de a nézők a legfontosabb slágereket és néhány ritkaságot, sőt zenei csemegét is megkaptak.

Ha nagyon muszáj negatívumot is említeni, akkor engem kifejezetten zavar koncertfilmek esetében a több részre osztott képernyő, amikor különböző kameraállásokból láthatjuk a színpadot. Többször is előfordult, hogy akár három részre is oszlott a képernyő, aminek nem láttam különösebb értelmét. Mivel nem egybefüggő koncertről, hanem egy összevágott anyagról van szó, elengedhetetlen, hogy néhány dal között vágókép legyen. Ezt minden alkalommal ugyanazzal a képsorral oldották meg. Ezek a zavaró tényezők azonban eltörpültek a jól válogatott dalok, a feljavított kép és a tökéletes hangzás mellett.

A zenéről és a zenészről

Az Across 24 Nights tulajdonképpen Clapton pályafutásának csúcsát mutatja be. A koncertsorozat a zenész egyik legnépszerűbb lemeze, a Journeyman megjelenése után kezdődött. A koncertek alatt Clapton nem is sejthette, hogy hamarosan élete egyik legnagyobb veszteségét éli át, amikor is 1991. március 20-án kisfia kizuhan a lakásuk ablakán és életét veszti.

A tragikus esemény fájdalma még nem, de a klasszikus blues számok fájdalma, a szerelmes érintések gyönyöre és az addigi karrier minden sikerének öröme tükröződik Clapton játékában. Arról nem is szólva, hogy minden tekintetben profizmusra törekszik, legyen szó a blues vagy rock dalokról, a szimfónikus hangszerelésekről vagy arról, hogy Buddy Guy mögött pengessen szolidan vagy épp gitárpárbajba csapjon vele.

A koncertsorozat és a film azt is bemutatja, hogy ezek a dalok mennyire megállják a helyüket kisebb zenekarral, nagyobb zenekarral, bluesgitárosokkal és szimfónikusokkal egyaránt. A cirka két óra alatt éreztem magam dohányfüstös klubban, komolyzenei koncerten és hétköznapi Eric Clapton-koncerten is (már amennyire egy Eric Clapton koncert egyáltalán lehet hétköznapi). Volt, hogy azt éreztem, minden apró részletet néznem kell, és volt, hogy csukott szemmel ültem. Nevettem, könnyeztem és tátott szájjal ültem a moziszékben, arra gondolva, hogy ezt már nem lehet fokozni. De, lehet. Egészen a Sunshine of your love szinte véget nem érő szimfónikus változatáig...

Ennél jobb koncertfilmet aligha fogok látni, és ennél jobb zenét nemigen fogok hallani.

 

Eric Clapton, Across 24 Nights, koncertfilm

 

 

Szólj hozzá!


A zenekar szívverése: tisztelgés a basszerosok előtt

A zenekar szívverése: tisztelgés a basszerosok előtt

A zenei világ figyelme a basszusgitárosokra irányult, miután a Sky Arts bemutatta a háromrészes Greatest Basslines című dokumentumfilmet. A november...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Hogyan tudnék élni nélküled, avagy ki tud többet a magyar filmzenékről?

A DUE Médiahálózat szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával immáron kilencedik alkalommal indítják el a Nagy Magyar Filmteszt Diákoknak elnevezésű vetélkedőt, amely a 14-20 éves közönséget szeretné szórakoztató módon közelebb vinni a magyar filmekhez, sorozatokhoz és készítőikhez

A közönség nem tud élni a Demjén-musical nélkül

Valami egészen szokatlan történik az Erkel Színház körül: a jegypénztár előtt kígyózó sorok, több tízezer online vásárló néhány perc alatt, és olyan rendszerterhelés, amelyet korábban csak sportdöntők vagy világsztárok stadionturnéi okoztak. Mindez egy februárban induló musicalért, amely a Demjén Ferenc dalaira épülő...
Új koncertek