Biodíszlet voltam a Bowie–emlékkoncerten – és jólesett!

2016/04/06  ·   Koncertbeszámoló   ·  mmi

Ashes to Ashes – hommage á David Bowie. Ez volt a címe a Gödörbe kitalált különleges koncertnek, amely során zenészek és színészek együtt tisztelegtek a zenész emléke előtt. Az érdeklődők/rajongók vették az adást, és alaposan kitömték a bulihelyet.

Biodíszlet voltam a Bowie–emlékkoncerten – és jólesett!
Biodíszlet voltam a Bowie–emlékkoncerten – és jólesett!

„Innen lesz szép felállni” – gondoltam, amikor a 8-ra hirdetett bulira a közönség tényleg megérkezett 8-ra, viszont a zenekari árokban szert tettem arra az infóra, hogy a koncert legkorábban negyed 10-kor kezdődik majd. Nem egy átlagos összetételű nézősereg gyűlt össze, már ami a koncertezést illeti, inkább hajazott a társaság egy konszolidált színházba– és egyéb kulthelyre járó népségre, mint olyan kisportolt bulizókra, akik pontosan tudják: a helynek akkor éri meg bármit is rendezni, ha a tényleges kezdés elé egy-két órával hirdeti meg az eseményt, hogy a nép a cirkusz mellé vegyen kenyeret is. Folyékonyat, sokat. (Kivétel A38, vigyázat, azok rendszerint pontosan kezdenek, én már késtem le bulit.)

Elég pipák voltak az emberek, aminek 9 felé már hangot is adtak. Salamon András rendező ráadásul elkövette azt a hibát, hogy az ütemes – és türelmetlen – taps közepette kijött a színpadra becsavarni egy villanykörtét, vagy valami ehhez hasonló. Ekkor már őt is utálták körülöttem, tehát amikor fél 10 felé végre a reflektorfénybe lépett, hogy felkonferálja a koncertet, a legfinomabb megjegyzés ez volt: „Ki ez a lúzer…”. A kissé hosszúra sikeredett előszóból megtudtunk mindent a koncert ötletének születéséről, a barátairól és munkatársairól, valamint azt is, hogy a tanítványai nagy számban jelen vannak, hogy rögzítsék az eseményt. A közönség mintha ott sem lett volna – bocs vagy bármi, tudjuk, hogy várjátok, de már kezdünk is stb. –, mintha a rendező szempontjából biodíszletként járultunk hozzá a koncertfelvétel sikeréhez...

Erre az érzésre később az is rádobott egy lapáttal, hogy miután Gyabronka József az egekig srófolta a másfél órás várakozás során kissé kihűlt hangulatot, szünetet kiáltottak. Körülöttem egy db ember nem értette a dolgot, valaki megjegyezte, ha ez koncert, ne tartsanak szünetet, ha meg színház, kezdjenek pontosan. Az látszott, hogy a backstage-ben forognak a kamerák, de tán kibírták volna, hogy utána forgassanak, ráadásul, a színészek felváltva énekeltek, a zenészek meg hozzászoktak a tempóhoz, mehetett volna egyhuzamban az egész.

De ez minden negatívum, vagy még egy dolog: lécci, magyarázza el végre valaki, hogy miért és kinek jó, ha egyes fellépők vaksötétben énekelnek, míg másoknak rivaldafény jár. A háttérvetítés roppant látványos és hangsúlyos volt, de őszintén szólva, Für Anikó helyett szívesen láttam volna Németh Jucit is, ahelyett, hogy csak néztem a szemeimmel...

Egyébként éppen Juci volt az, akinél az első pár hang után felkiáltott mögöttem valaki: „Végre egy igazi énekes!” Ezzel az attitűddel azonban vitatkoznék. Évek óta tendencia, hogy a különleges, műfajokat és stílusokat vegyítő, alkalmi fellépésből indult állandó társulatok – Rájátszás, Budapest Bár – hatalmas sikernek örvendenek, éppen a sokszínűségük és a szokatlanságuk miatt. Bár egy költőtől–írótól talán kevésbé várható el a hangok pontos kiéneklése, mint mondjuk egy színésztől, de ezen alkalmakkor nem az a lényeg, hogy kiből lesz egy csapásra koncertképes énekes, hanem az, hogy személyisége és mestersége folytán mit ad hozzá a zenei produkcióhoz. Egyik kedvenc kortárs íróm, Kemény István hangját sem lehet kifejezetten jól hallani a rájátszásokon, és olyan félszegen áll a reflektorfényben, mint egy frászt kapott nyuszi, de ott a helye, karakterével gazdagítja a műsort, a közönség pedig imádja.

A Bowie-esten sem az volt a feladat, hogy a nemrég elhunyt ikonhoz mérve, hozzá közeli teljesítményt nyújtson mindenki. A zenészek a saját stílusukon szűrték át a dalokat, a színészek pedig láthatóan karaktert formáltak maguknak a dalokból, vagy legalábbis eljátszották a koncertfellépő szerepét, aztán az egyszeri néző eldöntötte, neki bejön-e a dolog.

Csak arról beszélhetek – majdnem, mert azért füleltem a többiek véleményére is –, amit én éreztem, ezért mindenkitől előre is bocs. Úgy tűnt számomra, hogy Für Anikó és Thuróczy Szabolcs ezúttal nem igazán találták meg magukat ebben a szerepben, és hát Hámori Gabriella is (meglepően) olyan maníros volt, hogy rossz volt nézni, noha Varga Zsuzsával előadott duettje a koncert egyik legszebb zenei pillanata volt. Kamarás Iván megelégedett azzal, hogy kiköpött Bowie, de megszólalásig (sokkal nem tovább, legalábbis a magasabb regiszterekben), és neki nem is kellett ennél többet tennie, az már túl sok lett volna a jóból.

Ónodi Eszter és Gyabronka József viszont akkorát alakítottak, hogy tombolt a közönség, és messziről tett már mindenki rá, hogy balfaszként ácsorgott majd másfél órán át a sötét színpad előtt. Ezek a színészek elhitték magukról és elhitették a közönséggel, hogy poprock–sztárok, láthatóan imádták, amit csináltak, és apait-anyait, de még keresztanyait-apait is beleadtak a rájuk oszott dalok előadásába.

Érdekes intermezzo volt Jordán Tamás megjelenése, aki a halk zenei aláfestés fölé papírból elszavalta a FIVE YEARS szövegét. Színházi elem, némi Nagy Ádám–vokállal megbolondítva.

Müller Péter Sziámi a két kategória között – frontember, előadó – helyezkedik el félúton, talán ez a fajta rutinja és persze a személyisége is lehetővé tette, hogy karizmatikus résztvevője legyen a bulinak. De árulja el valaki: mi volt a nyakában???

Másik János harmonikája vagy mije, Német Juci fuvolája – mind-mind csodálatos adalékként dobták fel a koncert „ízét”, és a közönség nagy kanállal falta.

De ami a legfontosabb az egész estében: iszonyú büszkék lehetünk a zenészeinkre! Mind a hangszeresekre, mind az énekesekre, és hát arra az emberre is (Juhász Gábor), aki ezt az egészet áthangszerelte erre az alkalomra. Ezek nem könnyű számok, nem arról szól a dolog, hogy megtanulom az alapot és ráénekelem a szöveget, David Bowie ezt szinte lehetetlenné tette. Ezekből a dalokból nem lehet egy Bowie–karaokét csinálni, olyan komoly készültség kell hozzá, hogy aki képes ezt egyetlen estéért véghez vinni, az nem normális. Szeretjük a nemnormálisakat.

Elképesztő jó volt a zenekar, úgy szólt –szólóban, együtt, földön, vízen és a levegőben–, hogy néha elfelejtettem levegőt venni, pedig erre még a delfinek is nagyon ügyelnek. Respect mindegyiküknek!

És hát full respect a közönségnek is, nem csak azért, mert a nehéz kezdés meg a szünet ellenére is kitartottak, hanem azért, mert a színpad (rendezői) bal hátsó szegletében folyamatosan változó vokalisták mellé teljes hangerővel beálltak, és a koncert 3. harmadától már torkuk szakadtából, ütős kórust alkotva üvöltötték a szövegeket. Azokkal meg, akik a lírai számok alatt a pultnál óbégattak, még számolunk.

Reméljük, az a film, amelyhez statisztálhattunk, hamar elkészül, hogy még többen átélhessék ezt a különleges zenei élmény, azt meg még jobban, hogy a múlt szombat este sikerén felbuzdulva lesz ismétlése/folytatása ennek a dolognak. Még akkor is, ha ennyi embert leegyeztetni nem kis teljesítmény, de hát innen szép győzni…


 Ashes to Ashes - hommage á David Bowie

Rendező: Salamon András

Színészek:

Für Anikó

Jordán Tamás

Hámori Gabriella

Kamarás Iván

Ónodi Eszter

Gyabronka József

Thuróczy Szabolcs

 

Énekesek:

Varga Zsuzsa OPEN

Németh Juci

Jónás Vera

Müller Péter Sziámi

Másik János

A Zenekar:

Juhász Gábor és Nagy Ádám - gitár

Gátos Iván - zongora

Gátos Bálint - basszusgitár

Kaszás Péter – dob

Vizuál: Palkovits Edina E

 

Helyszín: G3 Klub – Bp., Király utca 8-10.

Dátum: 2016. április 2.

 

További fotók itt

 

 


 

 

Szólj hozzá!


A hangos fájdalom csendes formája: először koncertezik Magyarországon Lucy Kruger és zenekara

A hangos fájdalom csendes formája: először...

A kortárs art-pop és „tender noise” formáció idén nyáron európai turnéra indult, és története során először Budapestre is ellátogat.
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Az elektronikus zene Metallica-ja 16 év kihagyás után érkezik Budapestre

Kevés zenekar tudta olyan intenzitással átformálni az elektronikus zene élő előadásának élményét, mint az ausztrál gyökerű Pendulum. A formáció hosszú kihagyás után visszatér Budapestre: 2025. október 17. nem csak a rajongóknak, de az élő elektronikus zene szerelmeseinek is kötelező dátum.

10 dolog, amit a Metallica-koncerttel kapcsolatban tudunk

Na, csak kibökték végre :) Mondjuk, pont ez a zenekar, amelyiknek semmiféle külön hergelésire nincs szüksége, akkora a rajongótábora világszerte, így Magyarországon is, hogy a suttogó propaganda elindítása max. kis izgalmat vitt az életünkbe, a jegyek így is, úgy is el fognak fogyni.

Alkonyattól pirkadatig: bevezetik a Szigeten az éjszakai jegyet

Idén a Delta District lesz az elektronikus zenei bulik központja – az új helyszínnek köszönhetően a Sziget éjszakai élete jelentősen felpezsdül, de a Nagyszínpad zárása után nem csak itt folytatódik majd a buli egészen hajnalig. A szervezők ezért kedvezményes jegyet kínálnak azoknak, akik csak ezt az éjszakai életet akarják...

A zene csak a kezdet... Electric Castle 2025

Július 16. és 20. között nemcsak világszínvonalú koncerteket kínál látogatóinak az Electric Castle, hanem igazán sokszínű nappali programokat is. Az idei fesztiválon több mint 200 zenei produkció mellett, közel 70 különféle programlehetőség várja mindazokat, akik a koncertek közötti szüneteket is aktívan szeretnék eltölteni.
Új koncertek