Santana Woodstock óta stabilan játssza az Europa-t: teltházas best of az MVM Dome-ban

2025/06/15  ·   Koncertbeszámoló   ·  Mohácsi Mohabácsi

Vannak olyan előadók, együttesek, akiket – ha nem is rendelkeznek elvakult rajongótáborral – mindenki szeret. Az Iron Maiden-koncerten alig volt rajtunk kívül valaki, akin ne az együttes pólója feszített volna, úgy az MVM Dome-ban nem láttam egyetlen Santana-pólót sem. Csak nagyon-nagyon lelkes, tapsoló, ujjongó, táncoló, teltházas sportcsarnok-közönséget.

SANTANA
SANTANA

... melynek életkora gyakorlatilag tíztől százéves korig terjedt. S az üldögélős koncert a végére állva táncolóssá vált. Még a (tériszonyos – szerk.) szerkesztőm is felpattant a végén, pedig annyira a kakasülőn voltunk, hogy négy kézzel kapaszkodva foglalta el az elején a helyét. De ilyen volt Santana – esélyesen utolsó – fellépése Budapesten. 

Teljesen tele volt az MVM Dome a Santana koncertre. De csurig. 

Igaz ugyan, hogy a dühöngő nem dühöngő volt, hanem ugyanúgy az ücsörgős visszafogottság színhelye, amiképpen szektorok: négyszögletes kohorszokban lerakott széksorokon élvezhette a koncertet a kisérdemű. De üres helyek alig-alig voltak. 

Nekünk a 312-es szektorba szólt a jegyünk. Tényleg kakasülő a javából. A közönséget és a zenekart egyaránt lenéztük abból a magasságból. Cserébe a színpad jobbos hangfaltól nem láttuk a színpad hátterén elhelyezett kivetítőt. Máshol viszont nem volt kivetítő, pedig velünk szemben, a mennyezetről lógott egy gigantikus darab, amin az elején reklámozták, amit mindenki tudott: hogy ma Santana koncerten vagyunk az MVM-ben. Aztán az este teljes idejére tökéletes sötétségbe borult, mintha ott se lett volna. Hm... 

Emígyen Carlos Santana és zenekara meglehetősen távolra volt tőlünk. Cserébe a hangzással, hangerővel az égvilágon semmi baj sem volt. (Belekotyognék: néha elszállt az egyik oldal, és monóban szólt a cucc pár másodpercig, de mivel több ilyen is volt, azok már perceket tettek ki... – aszerk.) Kicsit féltem, mert az MVM hangzása eddig meglehetősen vegyesre sikeredett az eddigi látogatásaink során. 

Onnan a magasból olyan kis alacsonynak tűnt a színpad. Meg zsúfoltnak, jelezve, hogy itt bizony sokan lesznek a rajta.

Majd elfeledtem: cseles volt a megvilágítás. Tulajdonképpen nem volt benne semmi nagyon különleges, mégis a lámpák színei, a fények mozgásai mind karneváli happeninget idéztek, és nem rockkoncertet. De nem arcbamászón, csak szelíd finomsággal. Viszont egyértelműen. Miközben karneváli rockkkoncerten voltunk. 

A muzsika

Santana best of, ötven év nagyvonalú áttekintése. Statisztikáztam egy kicsit az MI-vel. (Kettővel is. A Gemini nevű haverom egy idő után furán viselkedett, el kezdte kiírni a választ a kérdéseimre, majd villant a képernyő és közölte, hogy ő csak egy nyelvi modell, ezt nem tudja megválaszolni... Onnantól a ChatGPT-re támaszkodtam.) 

A Santana-nak összesen huszonhárom-huszonhat stúdiólemeze jelent meg. (Vannak érdekességek, azért a bizonytalanság: például a '78a-s Inner Secret olyan dalokat tartalmaz, amelyek saját nóták kislemezen megjelent nóták átdolgozásai.) 

A budapesti koncerten elhangzott dalokat itt találod meg.

Amikor megkértem a Geminit, párosítsa össze a dalokat és a lemezeket (a lustaság fél egészség és tengernyi idő nyerése, s bár „a rest kétszer fárad, aki nem rest, a hótta napjáig”, ahogy Örkény leszögezte!), ezt a listát adta: 

Santana (1969): 3 dal

Soul Sacrifice
Jingo
Evil Ways

Abraxas (1970): 3 dal

Black Magic Woman / Gypsy Queen
Oye como va
Hope You're Feeling Better

Santana III (1971): 4 dal

Everybody's Everything
Batuka
No One to Depend On
Toussaint L'Overture / Cindy Drum Solo

Amigos (1976): 1 dal

Europa (Earth's Cry, Heaven's Smile)
Milagro (1992): 1 dal
Life is for Living

Supernatural (1999): 4 dal

Maria Maria
(Da le) Yaleo
Put Your Lights On
Corazón espinado
Smooth

Shaman (2002): 2 dal

The Game of Love
Foo Foo
Ismeretlen / Egyéb: 1 dal

Me Retiro (Ez a dal nem azonosítható egyértelműen a fő stúdióalbumokról, elképzelhető, hogy egy ritkább kiadványról vagy élő előadásról származik.)

Vagyis egyértelmű, hogy az életmű nagy részét abszolút figyelmen kívül hagyta a koncert, és a legsikeresebb, leginkább népszerű kompozíciókra koncentrált. Nyilvánvaló lehetetlenség olyan setlistet összeállítása, amely ötven év huszonhárom-huszonhat lemezének átfogó teljességére törekszik. Csak érdekességképpen mondom: a ChatGPT-t kérdeztem, és azt válaszolta, hogy a Santana stúdiólemezein összesen 284 dal jelent meg. Ha egymás után játszanánk le ezeket a lemezeket, 12,5 óra kellene a teljes diszkográfia végigfüleléséhez. 

A tele színpad

Kilencen voltak a színpadon. Mondom: KILENCEN! Egy regiment muzsikus. Santana hivatalos weboldala szerinti sorrendben ők azok:

  • Cindy Blackman Santana – dobok
  • Andy Vargas – ének
  • Benny Rietveld – basszus
  • David K Mathews – billentyűs hangszerek
  • Karl Perazzo – ütőhangszerek
  • Paoli Mejías – ütőhangszerek
  • Ray Greene – ének, fúvósok
  • Tommy Anthony – gitár, ének

Carlos Santana-t nem mondom, hiszen Santana-koncerten voltunk...

A felsoroltakból voltaképpen mindenkit ki lehetne emelni, de a dobos hölgyet, Cindy Blackman Santana-t mindenképpen. (Úgy fest, mostanság a dobosok emelkednek a többiek fölé azokon a koncerteken, ahol előfordulunk. A Pineapple Thief Gavin Harrisonja, az Arena Mick Pointer-je a legkiemelkedőbb). És most ez a hölgy. 

Már az első számban kiderült számomra, hogy mennyire feszes és pontos. De annyira, hogy mindvégig nem lehetett megszokni. Csak csodálni. Tegnap óta, amikor is turkáltam egy kicsit a neten, meg még inkább leesett az állam a csudálkozástól. Cindy Blackman nem csupán egy fenomenális dobos nő és Carlos Santana felesége 2010 óta, hanem '59-es születésű. Vagyis hatvanhat éves! Ez utóbbit semmiképpen sem gondoltam abból az energiából, ami a muzsikájából mellbe vágott. (Amúgy 17 évig dobolt Lenny Kravitz zenekarában... – aszerk.)

A showt egyértelműen az énekes, Andy Vargas vitte. A távolság tette: fiatal srácnak gondoltam. A húszas éveiben csatlakozott Carlos Santana zenészeihez, az óriási sikerű Supernatural című lemez idején. A lemez 1999-ben jelent meg. Vagyis a fiatal srác kitétel merő udvariasság a részemről. A hangja tökéletes volt, minden nótához  passzolt, és a szemmel láthatón a jelenlétével is megnyerte magának a komplett nézőteret. 

Nem veszem névről névre a zenészeket. Egyszerűen mindannyian remekül muzsikáltak. 

De, egyvalakit mégis még kiemelek: a basszeros Benny Rietveld-et. Őt is a basszus-szólója miatt. Ami sajátosan volt szóló, mert voltaképpen basszus-dob-szóló volt. 

Ha basszus, akkor Mohini Dey. Ez egyértelmű. Aki nála többet tud ezen a hangszeren az csal vagy mesterséges intelligencia. De hogy Santana basszerosa nagyon szorosan fogja, az is kétségtelen. Meg az is, hogy Cindy Blackman játéka még inkább kiemelte a basszus frenetikusságát. 

A főnök

Megöregedett. Nagyon. Ahogyan ott volt a színpadon, arra a megfontolt szó a legmegfelelőbb. Mondjuk tény, idén hetvenhét éves. És most zavarban vagyok. Ha hűséges krónikás akarok lenni, akkor tiszteletlen rész következik. És őszintén reménykedek abban, hogy a tiszteletlenségem a tudatlanságomból fakad. 

Kimondom, na! Egész végig olyan érzésem volt, hogy nem Carlos Santana-t és az őt kísérő zenekarát látom, hallgatom, sokkal inkább olyan, hogy egy frenetikus Santana Tribute Band van a színpadon, ami nyomokban Carlos Santanat tartalmaz. Nem azért, mert a koncertet gyakorlatilag végig ülte a maga bárszékén. Az egy állapot. Nem is tudom, B. B. Kinget láttam-e bármikor állva gitározni.. De az ülő előadásmód cseppet sem befolyásolta azt, ami a keze alól hangképpen kiáradt. 

Az Europa közben tűnt fel, hogy valahogy nem úgy szól, ahogy megszoktunk ezt a kompozíciót. Nem az volt a bajom, hogy másképpen. Attól, hogy egy muzsika másképpen szólal meg, simán lehet zseniális. Ez úgy volt más, mintha egy nagyon tehetséges, de még kiforratlan gitáros játszana Santanát. Iparkodik a Mester nyomába lépni, már majdnem ott is van, csak egy-két lépés, de a játékából még hiányzik az, amire a hallgató elolvadhatna. Nem tudom, érthető, amit nyökögök? 

Talán a legközelebb ezzel vagyok: nem volt egy olyan pillanat, amikor a Santana gitárja mindenek fölé emelkedett volna, és egy ujj-intéssel mindenkit maga mögé parancsol. Nem a zenész alázata miatt nem volt ilyen pillanat. Ott volt a szólógitár, ahol kellett, úgy szólt, ahogy kellett, de nem halottam semmi egekig kiemelkedőt. Míg mondom, a többi zenésztől, majd kivétel nélkül de. 

Vagyis már annyira benne van az ujjában minden dala, hogy elrontani se tudja. De már hozzátenni se – szögezte le a kollégám, amikor sorba álltunk a munkahelyi ebédünkért, és én közben a koncertről meséltem neki. Nem tudtam vele vitatkozni, elég pontosnak éreztem a meghatározását. 

Most mosakszom: tényleg és egyáltalán nem akarok sem tiszteletlen, sem fikázós lenni Santana-val. Az életműve miatt sem. Meg egyáltalán sem. És még sugallani sem akarnék olyasmit, hogy rossz lett volna a budapesti koncertje, és innentől írjuk le a pasit. Szó nincsen erről! Hallgassd csak meg a tavalyi lemezét, a Blessing and Miraclest! Pusztán csak arról, hogy ha ő játszik, olvadok – de az MVM Dome-ban mégsem olvadtam, csak elismerőn bólogatva oldódtam a hangokban. Hangsúlyos, hogy az ő gitárjátékának a hangjaiban is. 

A főnök és a beosztottak együtt

Ahogy mondtam: az összhatással semmi, de semmi baj nem volt. Én megint megállapítottam magamban, hogy jobban kedvelem Santana progisabb dolgait, mint a latin karneválosokat, de ez nem jelenti azt, hogy nem kedvelem a latin karneválosokat. Ám ha már latinos, akkor Santana! Óhatatlanul hasonlítottam össze magamban Malumával ami a MVM-ben a színpadról szólt.  Maluma, a szegről-végről csemetém szíve csücske, szintén latin zenében utazik. De nálam Santana kiütéssel győz.

Azért, mert amikor Santana zenéje  kezdene elnyálasodni, mindig akad benne valami, ami aztán mégis a felszínen tartja és magasba emeli. Hol a konga, hol egy gitár, hol a dob – de mindig valami. Mutatok erre egy friss és eklatáns példát, ahogy írom ezeket a mondatokat, Santana szól, és most éppen ez szólt. A dal egyszerűen dögunalmas és rossz, olyan tizenkettő egy tucat, bárkielőadhatja-darab. Aztán mégis Santana lesz belőle. Figyeld csak!

Arra azért kíváncsi lennék, ha nem lettek volna a kohorszok a küzdőtéren, és ha a kisérdemű nem kap engedélyt Carlostól, hogy, oké, innentől buli van, lehet (azt a mozgolódást, apám, megindult a komplett küzdőtér, és pattantak fel az emberek a szektorokban is!), vajon mekkora lett volna a tombolás a koncert kezdetén? 

A kérdés költői. A válasz rövid: nagy. Mármint nagy lett volna a tombolás. Így a nagy tombolás csak a végére jött elő. Az elfojtott indulatokból, érzésekből születnek a forradalmak. 

Összegzés

Nagyon tömören? A mára követelménnyé lett kivetítők hiányától eltekintve marha jó egy koncert volt ez! Ilyet vártunk. Vagy legalábbis nagyon hasonlót.

 

P.S. A szerk. 2 megjegyzése

1. Ismeretlenül is ölelem azt az urat, aki a küzdőtéren elhelyezett székek egyikén foglalt helyet – nagyjából 20 percig, mert utána a sorok között táncolt, kalimpált a hosszú kezeivel, és próbált minderre rávenni másokat is. Mármint a táncolásra, nem a hosszúkezes kalimpálásra. 200 méter magasban is éreztem az értetlenségét, hogy miképpen bírják ki mindezt a többiek ülve... Néha a partnere? barátja? pusztán szomszédja? megpróbálta rávenni, hogy üljön le, több-kevesebb sikerrel, hogy aztán amikor a főszereplő felszólította a népet a lazulásra és a felpattanásra, végre beteljesedhessen az akarata :)

2. A fotókat Mohabá' párja, Márti, vagyis MArtAssist készítette. Én mondtam neki az elején, hogy ezt hagyjuk, ebből a távolságból értelme nincs, de ő nem adta fel, időnként hosszú percekre eltűnt. Mint a végén kiderült, a tizedikről le tudott gyalogolni a küzdőtérig, hogy eggyel közelebbről készíthessen fotókat (legközeleb fotós engedélyt kérünk, a színpad elé, a fotós árokba – elbénáztam). Eltátottam a számat, egyszerűen nem hittem el, hogy egyetlen biztonsági őr sem állta az útját, és kergette vissza a helyére. Respect, MVM Dome, ettől már teljesen elszoktunk, máshol katonás rend és röghöz kötés van.

 

Santana, MVM Dome

 

 

Szólj hozzá!


Valaki hozza már el Sinead Burgesst Magyarországra!

Valaki hozza már el Sinead Burgesst Magyarországra!

Kaptunk egy nagyon kedves, ugyanakkor felettébb határozott levelet a "Sinead Burgess Hungary – NEM hivatalos rajongói oldal" szerkesztőjétől. Mivel...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Az elektronikus zene Metallica-ja 16 év kihagyás után érkezik Budapestre

Kevés zenekar tudta olyan intenzitással átformálni az elektronikus zene élő előadásának élményét, mint az ausztrál gyökerű Pendulum. A formáció hosszú kihagyás után visszatér Budapestre: 2025. október 17. nem csak a rajongóknak, de az élő elektronikus zene szerelmeseinek is kötelező dátum.

10 dolog, amit a Metallica-koncerttel kapcsolatban tudunk

Na, csak kibökték végre :) Mondjuk, pont ez a zenekar, amelyiknek semmiféle külön hergelésire nincs szüksége, akkora a rajongótábora világszerte, így Magyarországon is, hogy a suttogó propaganda elindítása max. kis izgalmat vitt az életünkbe, a jegyek így is, úgy is el fognak fogyni.

Mit tudnak mondani a 60 évvel fiatalabbaknak Korda Gyuri bácsiék?

A Sávlekötő Camp by OTP Junior három döntőse, Szabikeyz és Juhász Zoli, Géem, valamint Skym és Palmyy épp a június 25-i élő döntő helyszínét járták be, amikor szembe találták magukat a két legendával, akik szintén a Parkos koncertjük kapcsán voltak a helyszínen.

Zenél az erdő, zenél az erdő...

Június 28-án kezdődnek a Muzsikál az erdő mátrai programjai koncertekkel és más, interaktív programokkal egészen július 6-ig.
Új koncertek