Menopauza 1170x180

Ha bárki kételkedne a mai progresszív magyar rockban, akkor hallgassa meg a Maya lemezét!

2024/07/01  ·   Lemezbemutató   ·  Mohácsi Mohabácsi

Ha azt mondom, ez a zenei anyag nagyon szép, azon azt értem, hogy gyönyörű... Ráadásul, ez a 2024 júniusának elején megjelent anyag rögtön két album. Nem dupla, hanem kettő: magyar és angol énekkel is napvilágot látott.

Fotók: Maya

A Maya együttes neve betűszó. Felfejtve ezt takarja: Music Ask You Are, Korábban evégett ebben a kissé bonyolult formában is előfordult: M.A.Y.A.  Ennek ellenére a Maya magyar együttes. Magyar progresszív rock együttes. (Nem tévesztendő össze az ugyanezen a néven futó, olasz progresszív metál bandával!) S most jelent meg az első albumuk. Pedig évek óta létező, alkotó közösségről van szó.

Amikor két évvel ezelőtt Szász Dávid főszervezésében összejött az Első Magyar Progrock Fesztivál, a Moonhead és a Maya meghívása magától értetődő volt, és ők lettek a fesztivál utolsó fellépői. Aztán a második fesztiválon is magától értetődőn ott zenéltek. Sokunk, de nem elegünk örömére. Nem voltunk kevesen, de a muzsikák minősége sokkal nagyobb közönséget érdemelne! 

A zenekar énekesnője, GARDA ZSUZSA küldött nekem egy több mint finoman megfogalmazott üzenetet a Messengerent: ha kíváncsi vagyok rá, és lenne kedvem írni az anyagról, szívesen átküldi nekem.

Hogy a viharba ne lennék kíváncsi a Mayára, amikor a második Moonhead-es koncertjükről olyan pozitív volt a véleményem, hogy csuda? S ez még így sem megvásárolt vélemény lesz. Majd meglátod!

*

Ha mindenáron hasonlítgatnom kellene milyen zenéről van szó, akkor leginkább a kezdeti East és a Varga János Project dolgai felé kacsingatok. De csak akkor, ha tényleg muszáj ilyet tennem. Mert ez akár félrevezető is lehet. Meg kedvcsináló is. Én az utóbbi végett merészkedtem veszélyes vizeken kalózkodni. 

*

Viszonylag kevés lemezkritikát, -véleményt írok. Azért, mert egy igazi zenei véleményhez értenem kellene a zenéhez. Én meg nem értek hozzá. Csak nagyon szeretem. Lemezkritikának az pedig több mint sovánka, ha annyit mondok, hogy unalmas vagy éppen nagyon izgalmas, hogy semmi nem mozdult bennem és rajtam, illetve hogy járt a zenére testem minden porcikája, és együtt rezdült vele a lelkem összes zegzuga. 

Lásd csak, mire gondolok konkrétan4 Vajon mit tudsz meg, ha az asztalra csapva azonnal rögzítem, hogy a Maya első (két?) lemeze: CSUDASZÉP? 

Én speciel megijednék ettől a szótól. Ha nőről van szó, simán előttem van, több verzióban is, hogy milyen egy szép nő. Mert a nők sokféleképpen lehetnek szépek. Gyönyörűek.

De ha egy művészeti alkotásra, irodalmi, zenei vagy képzőművészeti műre vonatkoztatom a szép szót, akkor valahogy mindig a giccs határán találom magamat. Vagyis borotvaélen. 

De a Maya zenei anyagát hallgatva tényleg nem jut jobb szó az eszembe. S persze az ég adta világon semmi, de naná, hogy semmi köze sincsen a giccshez. Még csak nem is úgy szándékozik szépnek lenni, hogy himnikus, nagy dallamokkal operál, mint a musicalek. 

Most kellene jönnie a „hanem úgy”-nak. S ehhez a „hanem úgy”-hoz kellene értenem a zenéhez, hogy el tudjam mondani, hogyan is. De mert vagyok olyan képzetlen, amilyen, így csak azt tudom elmondani, hogyan hatott rám, amit hallottam. Vagyis jó egoista módján nem a zene és az előadó lesz a középpontban, hanem a közönség.  És úgy, rajta keresztül a muzsika. 

*

Nos, ennek a szóban forgó közönségnek, vagyis nekem legelőször a vérprofi hangszerelés tűnt fel. Már rögtön az első Holnap/Tomorrow című számban. Eleve a visszatérő riff megkapó. Aztán a Zsuzsa éneke előtti felvezetésben az a lehalkulás:  elhallgat a zenekar, egy szál gitár szól csak, majd egy pillanatra néma csönd, aztán újra az egy szál gitár futama, de hátterében egy xilifonszerű, játékos dallamocska enyhíti a bevezető riff súlyosságát. S még csak a több mint tizenkét perces szám negyedénél járhatunk, Zsuzsa még el sem kezdett énekelni... Erről később majd még többet. 

S aztán a második szám... Nem tudom, van-e hozzá köze, szerintem nincsen, de a Berlin felett az ég ugrott be róla. Az eredeti Wim Wenders-féle.  A többihez képest ez a dal csak számocska a maga kevéssel több mint négy percével. A címe: Zuhanás.  Az énekdallam nem egy együtténeklős közönségnótát ad. Letaglóz, s amikor azt gondolom, nem lehet tovább fokozni, ennél feljebb nem vezet út, hát bebizonyosodik, hogy hát dehogynem! S amikor már már egy lépéssel a csúcs felett járunk, egyszerre az ének utolsó hangjaiba belesír a szólógitár, és magától értetődőn káprázatos szárnyakat akaszt a vállunkra...

Nem veszem végig az összes kompozíciót. (Igen, ezek nem dalok, nem nóták, ezek kérem kompozíciók!) A finomságokról beszélek. A nagyon finomságokról. A fülgyönyörködtető ötletekről, a léleksimogató dallam- és az izgalmas ritmusváltásokról.  

Oké, kezdek patetikus lenni, pedig azért végső soron mégiscsak rockzenéről van szó. Amit, állítom neked, újra és újra és újra és újra meg kell hallgatni. Már csak azért is, mert elsőre nem adja magát teljesen. De az ember gyereke igényli a második, a harmadik, a sokadik fülelést is. 

*

Egyszer meghallgattam úgy is a magyar verziót, hogy magam elé vettem a SZÖVEGEKET. Ott vannak a Maya weboldalán. Azért tettem ilyet, mert amikor csak simán hallgattam, egyszerűen nem sikerült megragadnom őket. 

Nemrégen olvastam Lakatos György és Szűts István közös könyvét, amely a Hogyan ​születtek? címet viseli. Az alcímből kiderül, hogy nem a demográfia fellendítése a célja, hanem a magyar könnyűzene slágereiről van szó benne. Már nem emlékszem, ki, melyik szerző, előadó mondta első alkalommal a könyvben, hogy ahhoz, hogy valami slágerré legyen, a jó dallamon kívül kell valami a szövegben, ami megragadja a hallgatót. Kell lennie valami olyan megfogalmazásnak, ami befurakszik a memóriába, vissza-visszaköszön, újra és újra előjön. A könyv, mondom, a magyar slágerekről szólt. 

A Maya nagyon nem slágerzene. De nem vagyok abban bizonyos, hogy a nem slágerzenének nincsen szüksége „bemondásra”. Nem az a bajom, hogy nem értem igazán a szövegeket. Rengeteg szöveg van, amit nem értek igazán, mégis valahol megfog, megragad, nem ereszt, megragad és vissza-visszatér. Hogy ne menjek messzire, ha már a kezdeti East-et említettem viszonyítási pontnak: Nem merném azt mondani, hogy perfekt módon dekódoltam például, hogy ki a fene az a Nyúl, aki megkérdezi, ki vagy, de azért a mindent ellepő barna legyek és az út végén a gödröt belepő hó, azért vaskos kapaszkodókat nyújtanak. 

Vagy az egyik dalkedvencem, a Republic Rajzoljunk álmokat című száma! Egy mukkot sem értek belőle, de eleve az, hogy az álmokat rajzolni kellene, önmagában egy szívszorító csoda. Aztán például: „Fejemre hajlik néha a lassú csend / Az idő táncol rajtam semmiért ” 

Most olvasom Jaume Cabré Én vétkem című könyvét ( 2011-ben látott napvilágot, számos fontos irodalmi díjjal tüntették ki és eddig több mint 20 nyelvre fordították). Van benne egy szívszorító rész. A főszereplő professzor előadást tart az egyetemen. 

"– A dol­gok és az élet rej­tett va­ló­sá­gá­nak bár­mi­fé­le meg­fej­té­se csak a mű­al­ko­tá­sok se­gít­sé­gé­vel le­het­séges, még ha azok nem is ért­he­tő­ek – kör­be­for­dult, hogy min­den di­á­kot be­fog­jon a te­kin­te­té­vel. – A ti­tok­za­tos vers­ből a fel­ol­dat­lan konf­lik­tus hang­ja szól.
Fel­emel­ke­dett egy kéz. A rö­vid hajú lá­nyé. Va­la­ki je­lent­ke­zett! Le­het, hogy csak meg akar­ja kér­dez­ni, hogy az a sok ért­he­tet­len do­log, ami­ről be­szél, ré­sze lesz-e a más­na­pi vizs­gá­nak; vagy le­het, hogy pi­sil­ni ké­redz­ke­dik ki. De le­het, hogy meg­kér­de­zi, a mű­vé­szet se­gít­sé­gé­vel meg­ért­het­jük-e mind­azt,  ami­ről az em­ber­nek le kel­lett mon­da­nia az ob­jek­tív vi­lág meg­te­rem­té­se­kor.
A rö­vid hajú lány­ra mu­ta­tott, és azt mond­ta, tes­sék, mondd csak. 

[...]

– Ne­kem egy vers­ről vagy egy dal­ról... őszin­tén szól­va nem jut eszem­be sem­mi ilyes­mi.
Ad­rià fel­lel­ke­sült, hogy a lány nem a vizs­gá­ról kér­dez­te. A sze­me is csil­log­ni kez­dett. 
– Ér­tem. Ak­kor mi jut róla eszed­be?
– Sem­mi.
Itt-ott kun­cog­tak. A lány meg­for­dult, nem volt ínyé­re a ne­vet­gé­lés.
– Csend le­gyen – szólt rá­juk Ad­rià. Az­tán bá­to­rí­tó­an a rö­vid hajú lány­ra né­zett.
– Szó­val... – foly­tat­ta a lány – nem gon­do­la­ta­im tá­mad­nak. Ha­nem ér­zé­sek, ame­lye­ket nem tu­dok le­ír­ni.
Az­tán na­gyon hal­kan hoz­zá­tet­te:
– És néha... – még hal­kab­ban – el is sí­rom ma­gam.
Most már sen­ki sem ne­ve­tett. Az ezt kö­ve­tő há­rom-négy má­sod­perc­nyi csend volt an­nak a félév­nek a leg­je­len­tő­sebb moz­za­na­ta. Saj­nos el­ron­tot­ta a pe­del­lus, aki be­nyi­tott, hogy kö­zöl­je, vége az órá­nak."

(Nem tudom, hányadik oldal, mert e-könyvben olvasom.)

Nos, erről van szó. Arról, hogy egy szöveget nem feltétlenül kell mindenestül érteni, hogy megragadjon. Mondom, nem értem sem az East, sem a Republic szövegét. (Meg még mennyi mindent nem!) De megragadtak, belém ragadtak, ütni-vágni, sírni, repülni kell tőlük. (S még mennyi minden mástól...) 

Nem tudom, a Maya szövegeit ki írta. De a helyzet az, hogy én, az egyszerű panelporli éreztem, hogy van bennük valami, de azt is, hogy csettinteni még nem tudok tőlük. Se bemondást nem találtam bennük, se torkon vagy tökön nem ragadtak, gyomrost sem adtak és nem volt olyan érzésem sem, hogy ha kiállnék a harmadik emeleti lakásunk ablakába és elrugaszkodnék, akkor fel tudnék repülni a szemközt levő, háromszáz méteres (!) kéménynek a tetejére, hogy onnan nézegessek körbefelé, mint azt Pepin sógor és  Mariska tette (tudod, a Sörgyári capriccio). A zene szépsége életörömöt a sugall, de a szövegek éppen ellenkezőleg, de szerencsére az ereimet sem kell felnyitni miattuk. 

Nem rosszak a szövegek, csak engem nem ragadtak meg. Talán ezért is jöhetett létre az a furcsaság, hogy nem volt még olyan magyar lemez, aminek az angol verzióját átütőnek találtam volna, de a Maya zenei anyagának az angol verzióját valahogy homogénebbnek találtam mint a magyart. 

*

Garda Zsuzsának csodálatos, tiszta, erős hangja van. Ez minden egyes kompozícióban egyértelmű. A fantasztikus acapellával kezdődő Föld és ég című kompozíció volt, ami miatt megfogalmazódott, hogy itt és most valami túlzás a zenéhez képest. Vagy ötször hallgattam meg, amikor rájöttem, mi is az. Egyfelől az énekdallam, hm, musicalessége.  amit szerencsére fantasztikusan old fel az azt követő jazzes gitárszóló, ami átvált egy balalajkaszerű futamba.

Ami musicalességet csak még inkább aláhúzza Zsuzsa hangjának minden érdességtől mentes tisztasága. Pedig tud nem így is énekelni. Ezt bizonyítani tudom. Valami olyasmire gondolok, mint amit ebben a dalban hallhatunk. 

*

Aztán van még egy nagyon komoly hibája az egész albumnak, és ezt bocsátom meg legnehezebben: negyvenöt perc, valahány másodper hosszú, amikor lehetne mondjuk nyolcvan-kilencven perces is. Hogy tovább lehessen hallgatni. Hogy ne érjen véget olyan hamar, olyan nagyon gyorsan. Mert azért bármit is ógmógok, a Maya mesterművet alkotott nekünk. 

A lemezt a lengyel OSKAR Records adta ki. A lemezborító grafikája Ducsai Zoltán festőművész egyik művének felhasználásával készült.

 

MAYA

Garda Zsuzsa – ének
Fecske Dávid – gitár, vokál
Gosztola Péter – basszusgitár, basszuspedál
Szabó Gergő – billentyűs hangszerek, vokál
Nádházi Tamás – dob, effektek

Lemezbemutató koncert: 2024.07.12.

TEMI Fővárosi Művelődési Háza (FMH) 
1119 Budapest, Fehérvári út 47

 

Maya, Garda Zsuzsa, progrock

 

 

Szólj hozzá!


Az eszkimó asszony azóta is fázik: negyven év késéssel megjelent a TRABANT lemez

Az eszkimó asszony azóta is fázik: negyven év...

Első alkalommal készült önálló lemez a legendás magyar underground zenekar, a Trabant dalaiból. Hétfőn negyven év késéssel, egy brit független...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Menni kéne – országos turnén a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról

Országos turnéra indul 2025. januárjában a hazai rockmusical műfajának alapvetése, a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című, immár kultikus sikerdarab, hogy örökérvényű dalaival betöltse a vidéki nagyvárosok legnagyobb arénáit és a Budapest Sportarénát. A főbb szerepeket ezúttal Szabó Kimmel Tamás, Trokán Nóra,...

Még mindig nincsenek meg a Balkán Fanatik hangszerei – ősszel az Akváriumban zenélnek, hogy zenélhessenek!

Május 31-én elloptak egy turnébuszt, benne a zenekar – és mások – felszereléseivel. A cuccok azóta sem kerültek elő. A Balkán Fanatik most azt tervezi, hogy csapnak egy fergeteges Balkan-bulit az Akvárium NagyHalljában október 12-én, melynek a teljes bevételét hangszervásárlásra fordítják majd.

Lesz-e újabb Grammy-díjunk?

Két kategóriában is Grammy-díjra terjesztette fel a délszláv zenét játszó Söndörgő zenekart amerikai kiadójuk, a GroundUP Music – értesült az Index. A Spoon című daluk a legjobb globálzenei teljesítmény, a Gyezz album pedig a legjobb globálzenei lemez kategóriájában juthat majd jelöléshez.

Halloween Gatsby stílusban...?

Már minden csetreszbolt tele van koponyával, csontvázzal, mindenféle testrészekkel, pókkal meg hálóval, továbbá tökvariációkkal. Aki eggyel sikkesebb Halloweenre vágyik, annak Kamilkáék kínálnak alternatívát.
Új koncertek