A világ leghosszabb zeneművét John Cage szerezte, eredetileg zongorára, majd Gerd Zacher kérésére dolgozta át orgonára. A négyoldalas partitúrát kísérő megjegyzést: “as slow as possible”, azaz “amilyen lassan csak lehet”, melyet az orgonaművészek 1997-ben tartott trossingeni konferenciája filozófusok, zenetudósok bevonásával igyekezett értelmezni. A mű előadása végül az akkor már halott mester 89. születésnapján, 2001. szeptember 5-én, “rövidebb” szünettel kezdődött – másfél évig ugyanis csak az orgona fújtatójának lihegése hallatszott –, majd 2003. február 5-én csendült fel az első akkord. Jelenleg egy újabb hanggal – egy E akkorddal – bővült a koncert. A mű előadásának vége 2639-benvárható. Forrás
Itt azért egy pillanatra álljunk meg, mert némi zavar támadt az Erőben (és a fordításban): nem arról van szó, hogy a hallgatók mindenféle kultúrákon és szolgáltatásokon ugrálnak át, hanem egészen pontosan arról, hogy a SKIP mint olyan a kultúránk részévé vált, már szerepel a szlengben is a skippeljük szócska, ami ugyanazt jelenti, mint Pósalaky úrnál az ugorgyunk, csak eggyel jobban hangzik :)
Miért fontos ez az ugrálási? Hát azért, mert az olyan zenei streaming-szolgáltatók, mint például a Spotify, csak akkor számláznak jogdíjat egy lejátszott dalból az előadóknak, ha a hallgató túljut az első 30 másodpercen – tehát nem skippeli a számot. A szakértők szerint egyre fontosabb szempont lesz, hogy a dalok még azelőtt véget érjenek, mielőtt a hallgatók elunnák, mert egyrészt így jár érte pénz, másrészt sokkal nagyobb az esélye, hogy meghallgatják a következő számot is. Márpedig ebben a daldömpingben a hallgatók nem annyira kitartók.
Ma a Spotify 10 legtöbbet lejátszott dalának 80 százaléka – beleértve a legtöbbször streamelt Ed Sheeran-számot, a Shape of You-t (3:55) is – négy percnél rövidebb. Justin Bieber karácsonyi kollabja mindössze 3:37, Kylie Minogue új száma pedig 3:13.
Az Ostereo brit lemezkiadó elemezte az Egyesült Királyság toplistáit és a Spotify legnépszerűbb számait 2006-os indulása óta, és megállapította, hogy 1998 és 2018 között következetesen rövidült a dalok hossza. Az átlagos brit listákat vezető szám 1998-ban négy perc és 16 másodperc volt a jelentés szerint, míg a 2019-es átlag három perc és 3 másodperc volt, ami egy perccel és 13 másodperccel rövidebb.
„Két trend egyidejű megjelenését látjuk itt: az átlagos slágerek egyre rövidebbek, míg a hosszabb dalok ritkábban válnak slágerekké” – mondta Howard Murphy, az Ostereo alapítója.
A rövid számokat egyébként a nagyok is alkottak: Buddy Holly és a Beatles is több olyan slágert írt, amelyek legfeljebb két percig tartottak... De akkor még a skip szó sem azt jelentette, amit most...
via Híradó.hu
streaming, dalszerző, spotify, idő, skip
Szólj hozzá!