Tippeld meg, hány könnyűzenei koncert volt 2017-ben Magyarországon!

2019. április 24.  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu

Megjelent a ProArt harmadik, átfogó zeneipari jelentése. Alul belinkeljük az egészet, figyelmeztetünk: tele van számokkal, de ezek a számok igen beszédesek és sokatmondók. Utóbbit szó szerint kell érteni.

Fotó: Nagy J. Zsuzsa/Koncert.hu

Folytatódik a magyar zeneipar növekedése, rekord látogatottság a hazai fesztiválokon.

2017-ben 1041 fesztiválon 13,5 ezer koncert hangzott el, vagyis majdnem minden 3. koncert valamilyen fesztivál keretében került megrendezésre. A fesztiválszezon áprilistól szeptemberig tart, de a három nyári hónap a legerősebb: 2017-ben az összes fesztivál 61százalka júniusban, júliusban vagy augusztusban zajlott. A fesztiválpiacot az iparág meghatározó szereplői szerint egyértelmű növekedés jellemezte az elmúlt években. A legnagyobb fesztiválok között számtalan képes volt látogatórekordot dönteni 2017-ben, miközben új fesztiválok is megjelentek a piacon, melyek közül néhány akár a már bejáratott rendezvényekkel is képes felvenni a versenyt, sok esetben külföldi előadókat is szerepeltetve a programban. Iparági szereplők becslései és az Artisjus látogatószámra vonatkozó statisztikái alapján a fesztiválpiac mérete 17-19 milliárd forintra tehető.

Jó hír, hogy a fesztiválok 80 százalékát ingyen lehetett látogatni, a belépős és az ingyenes fesztiválok között ugyanakkor nagy – és érthető – a különbség a koncertek számát tekintve: a belépős fesztiválokon 23, míg az ingyenes fesztiválokon csak 9 koncert hangzott el átlagosan.

Az élőzene szerepe a fesztiválokon túlmenően is kiemelkedően fontos; a zenészek számára ez az első számú bevételi forrás, a zenei jövedelmek közel fele koncertezésből származik.

A jelentés részletesen megvizsgálta néhány kiemelkedő hangfelvétel jövedelemtermelő képességét: kiderül, hogy egy friss, a rádiók, TV-k, DJ-k által gyakran játszott, nagy sláger egy év alatt 5 millió forint körüli jogdíjbevételt generál az alkotóknak (szerzők, előadók, hangfelvétel-előállítók). Egy toplistás dalnak akár 10 szerzője és előadója is lehet, de rajtuk kívül is egy több főből álló team segíti a felvétel, kiadás, értékesítés feladatait. Ennyien részesülnek a teljes bevételből, annak a folyamatban résztvevő összes szereplőt kell fenntarthatóan kiszolgálnia.

Fontos hangsúlyozni azt is, hogy milliós nagyságrendű bevételt generálni képes dalokból igen kevés van egy évben. Az egy szerzeményre jutó jogdíj átlagos mértéke 65 ezer forint körül volt egy teljes év alatt, ami jól mutatja egyrészt, hogy nagyok a különbségek a kifizetett jogdíjak mértékében, másrészt, hogy nagyon sok, jövedelmet alig generáló dal közül emelkedik ki a néhány (anyagilag is) kimagasló sláger.

További számok (mindegyik 2017-re vonatkozik):

  • Közel 8,5 millió látogatója volt a különböző élőzenei rendezvényeknek.
  • A hangfelvételekből a hazai szerzők, előadók és kiadók 18,4 milliárd forint bevételt realizáltak.
  • A top 100 turné koncertjeire közel 6 millió darab jeggyel többet adtak el, mint előző évben, összesen 66,79 millió jegy kelt el ezekre a koncertekre.
  • 44 217 könnyűzenei koncertet rendeztek az országban.
  • A magyarok 75 százaléka hallgat mindennap zenét valamilyen formában.

 

A teljes jelentés a képre kattintva elolvasható

 

 

ProArt, zeneipari jelentés, koncertek, fesztiválok, szerzői jogdíj

 

 

Szólj hozzá!


Sohase mondd, hogy vége: a Mötley Crüe turnéra indul

Sohase mondd, hogy vége: a Mötley Crüe turnéra indul

A zenekar tagjai hat éve aláírtak egy szerződést vagy mit, hogy TÖBBÉ SOHA nem turnéznak. Na, ezt most összetépték (vö. felrobbantották), és...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

A világhírű gospel-dal története, amelyet eddig már 67 millióan láttak – magyar csattanóval!

Azért valljuk be, még akkor is nagy szám ez, amikor hetente robbannak be olyan dalok, klipek, szövegvideók, amelyeknek pillanatok alatt szalad fel milliókig a számlálójuk. A cikkünk tárgya azonban mindenhonnan nézve egy igazi gospel-dal, nem egy divatos pop-, rock- vagy bármilyen sláger.

Kelis márciusban az Akváriumban főzi meg a közönségét

2020. március 3-án jubileumi turnéjának budapesti állomásaként érkezik az Akvárum Klubba az amerikai énekes, dalszerző és séf Kelis, akinek olyan slágereket köszönhetünk, mint a Trick Me vagy a Milkshake.

Te miért akarsz lángost enni a karácsonyi vásárban?

Ezen tűnődünk... Sétálni, koncerteket nézni, matatni a cuccok között hozzátartozik az adventhez. De a kajálás...?
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek