Menopauza
Budapest 2026. Jan. 16. (19:45)
Jegyvásárlás

Nagyzenekari koncert: Mendelssohn, Widmann, Schumann


Nagyzenekari koncert: Mendelssohn, Widmann, Schumann
Jörg Widmann igazi zenei polihisztor. Nemcsak hangszere, a klarinét egyik legnagyobb élő mestere, de kiváló zeneszerző, hangszerelő és karmester is. Kompozíciói fogyaszthatók, szórakoztatók, elgondolkodtatók és ötletesek, műsor-összeállításai átgondoltak, harmonikusak.

Duplázók (title)

 

Mendelssohn

Widmann

Schumann

C. Widmann

J. Widmann

 

január

16. + 18–19.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

 

16. péntek 

18. vasárnap 

19. hétfő 

 

Felix Mendelssohn-Bartholdy: Hebridák-nyitány (Fingal-barlang), Op. 26

Jörg Widmann: 2. hegedűverseny;

Fantázia klarinétra

Robert Schumann: 1. (B-dúr, „Tavaszi”) szimfónia, Op. 38

 

Carolin Widmann (hegedű)

Jörg Widmann (klarinét)

vezényel: Jörg Widmann

Jörg Widmann igazi zenei polihisztor. Nemcsak hangszere, a klarinét egyik legnagyobb élő mestere, de kiváló zeneszerző, hangszerelő és karmester is. Kompozíciói fogyaszthatók, szórakoztatók, elgondolkodtatók és ötletesek, műsor-összeállításai átgondoltak, harmonikusak. Gyakran állítja saját műveit Mendelssohn vagy Schumann darabjai mellé – ezúttal épp e szerzők egy-egy műve keretezi Widmann két alkotását. Az est személyességét tovább fokozza, hogy félidő után a klarinétművész rövid szólóprodukcióval lép színpadra, a szünet előtt pedig a szerző Bajor Állami Díjjal kitüntetett húga, Carolin Widmann szólójával hangzik el a neki ajánlott hegedűverseny. A zord skót táj hangjait, majd Widmann újszerű hangzásait Robert Schumann életvidám, tavaszváró műve oldja fel.

Az 1829-es londoni koncertszezon végén Mendelssohn úgy döntött, népdalok reményében – és persze a gyönyörű tájak miatt – bejárja Skócia vidékeit. Hogy mit érzett, amikor megpillantotta a Hebridák szigeteit, csak huszonegy ütemnyi kottával tudta jegyzeteiben kifejezni. A hangok révén mintha csak saját Pillantás a Hebridákra című tusrajza szólalna meg. A vázlatból 1830 decemberére lett csak nyitány, amely különböző változatokat és címeket követően – Nyitány a magányos szigethez, Fingal szigetei vagy Fingal-barlang – 1835-ben nyerte el ma ismert alakját. A zene a táj- és hangulatfestésre helyezi a hangsúlyt, szélesen hullámzó melódiával indul, és halk pengetésekkel vész ködbe.

„A hegedűverseny szent műfaj” – vallja Jörg Widmann, aki eddig mindössze kétszer nyúlt e szentséghez. 1. hegedűversenyét 2021 januárjában hallhatta a BFZ közönsége; négy évvel később a zenekar műsorára tűzi a másodikat is. A 2018-ban született művet a darab címzettje, Carolin Widmann mutatta be Tokióban bátyja vezényletével. A rövid nyitótételben a hegedű mintha keresgélné a saját hangját. A mű magja terjedelmes, dalszerű románc, spirituális befelé utazás a szólista mint narrátor vezetésével. A finálé töredezett, de könnyed zenével zárja a tematikusan redukált, mégis végtelenül színes művet.

„A valaha írt legszebb cirkuszi zene” – foglalta össze a The New York Times kritikusa Jörg Widmann első jelentős szólóklarinét-darabjának lényegét. 1993-as szerzeményében a komponista Stravinsky és Carl Maria von Weber újításait gondolta tovább. A cirkuszi jelleget a commedia dell’arte alakjainak megidézése, képzeletbeli párbeszéde adja; klezmer és jazz hangjai vegyülnek a romantikus dallamokkal. Widmann célja, hogy az előadó komolyan vegye a Fantázia címet, és a szigorú megkötések ellenére is emelje be saját képzelőerejét a produkcióba.

Az első szimfónia minden Beethoven utáni zeneszerző életművének fontos mérföldköve. Schumann – néhány félbemaradt próbálkozás után – élete egyik legboldogabb és emiatt legtermékenyebb időszakában komponálta első szimfóniáját. A tavasz kezdete, Este, Vidám játszótársak, Tavaszi virágzás – hangzottak a mű tételeinek programszerű címei. S bár Schumann végül törölte őket, a négy nap alatt felvázolt és kevesebb mint egy hónap alatt megírt darab beceneve tőle származik. A lassú bevezetés rézfúvós mottója többször feltűnik a mű során. Ott van a dalszerű lassú tétel hegedűdallamában, a szünet nélkül következő dühös scherzo triójában és a tavasztól búcsúzó fináléban is.

Jegyárak és információk

I. Árkategória : 4 400 Ft
II. Árkategória : 7 300 Ft
III. Árkategória : 9 100 Ft
IV. Árkategória : 13 000 Ft
V. Árkategória : 14 300 Ft
VI. Árkategória : 20 400 Ft
Jegyvásárlás

Felhívjuk vásárlóink figyelmét, hogy a megjelölt jegyárak nem tartalmazzák a kényelmi díj összegét. A kényelmi díj a jegyárakra vetített 6 % + 300 forint, amely az ÁFA összegét tartalmazza. A kényelmi díj pontos összege a kosároldalon található.

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


A zenekar szívverése: tisztelgés a basszerosok előtt

A zenekar szívverése: tisztelgés a basszerosok előtt

A zenei világ figyelme a basszusgitárosokra irányult, miután a Sky Arts bemutatta a háromrészes Greatest Basslines című dokumentumfilmet. A november...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Hogyan tudnék élni nélküled, avagy ki tud többet a magyar filmzenékről?

A DUE Médiahálózat szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával immáron kilencedik alkalommal indítják el a Nagy Magyar Filmteszt Diákoknak elnevezésű vetélkedőt, amely a 14-20 éves közönséget szeretné szórakoztató módon közelebb vinni a magyar filmekhez, sorozatokhoz és készítőikhez

A közönség nem tud élni a Demjén-musical nélkül

Valami egészen szokatlan történik az Erkel Színház körül: a jegypénztár előtt kígyózó sorok, több tízezer online vásárló néhány perc alatt, és olyan rendszerterhelés, amelyet korábban csak sportdöntők vagy világsztárok stadionturnéi okoztak. Mindez egy februárban induló musicalért, amely a Demjén Ferenc dalaira épülő...
Új koncertek