Menopauza
Budapest 2025. Oct. 07. (19:45)

Nagyzenekari koncert: Saint-Saëns, Csajkovszkij


Nagyzenekari koncert: Saint-Saëns, Csajkovszkij
Camille Saint-Saëns: 3. (h-moll) hegedűverseny, Op. 61 Pjotr Csajkovszkij: Manfréd-szimfónia, Op. 58

Akiko Suwanai (hegedű)
vezényel: Jaime Martín

Saint-Saëns legnépszerűbb hegedűversenyével és Csajkovszkij saját véleménye szerint legjobban sikerült szimfonikus művével tér vissza a Fesztiválzenekar élére a spanyol dirigens, Jaime Martín, akinek a The Telegraph kritikusa szerint „a zene iránti ragályos lelkesedése zenekarhoz és közönséghez egyaránt utat talál”. A koncerten fennáll a dallamtapadás veszélye, hiszen mindkét zeneszerző híres fülbemászó melódiáiról, szenvedélyes frázisairól és formai szokásokat felülíró érzelmeiről. A Saint-Saëns által Pablo de Sarasate számára komponált hegedűversenyt japán virtuóz szólaltatja meg: a Nemzetközi Csajkovszkij Verseny történetének legfiatalabb győztesét, Akiko Suwanait legutóbb 2022-ben hallhatta a BFZ közönsége, akkor éppen Csajkovszkij hegedűversenyében.
Sokan kritizálják Saint-Saëns-t, amiért nem tartott lépést Debussy és Ravel zenei újításaival. Amiért kényelmesen érezte magát a 19. századi tradíciókban, és inkább a dallamosságot helyezte előtérbe. Pedig az életmű minden, csak nem unalmas, konzervatív vagy megúszós: a francia szerző hihetetlenül frappánsan dobta fel a hagyományos formákat, és egészen színes, izgalmas harmóniai nyelvet dolgozott ki. 1880-as 3. hegedűversenye is látszólag követi a megszokott háromtételességet, de tele van meglepetésekkel. A nyitótételben elmarad a zenekari bevezető, mindössze néhány halkan dübörgő akkord vezeti be a szólista drámai, vágyakozást és keresgélést kifejező első témáját. Hiányzik a kadencia is, hiszen a hegedűs elég lehetőséget kap a tétel során technikai tudásának kifejezésére. A virtuozitás ugyanakkor finom líraisággal párosul, és a két pólus inkább egyszerre, semmint ellentétként van jelen a mű folyamán. A 6/8-ban ringó, barcarolaszerű lassú tétel váratlan hangnemben szólal meg, a hegedű és a fúvósok körbejárják egymást, a szólista klarinéttal való duója, vagyis a tétel zárása pedig a szerző mesteri hangszerelésének bizonyítéka. A terjedelmes, összetett finálét rendhagyó módon a hegedű drámai, recitativoszerű lassú bevezetője nyitja, majd hol cigányos, hol áhítatos zenéken keresztül jutunk el a monumentális és ragyogó végkifejletig.
Öt évvel később, ugyancsak h-mollban íródott Csajkovszkij Manfréd-szimfóniája. A szerző Balakirev hosszas győzködésének hatására kezdett foglalkozni Vlagyimir Sztaszov programjával, amely Byron drámai költeményéből készült. „Úgy illik Önre, mint a kesztyű” – mondta pár évvel fiatalabb kollégájának Balakirev, aki nemcsak végtelenül rámenős, de ugyanennyire kritikus is volt Csajkovszkijjal. Ő, a tőle megszokott bizonytalansággal, hol gyűlölte saját művét, hol odavolt érte. Tisztában volt vele, hogy terjedelme miatt a szimfóniát ritkán adják majd elő, ezért egyrészt ingyen adta oda kiadójának a partitúrát, másrészt azt tervezte, hogy megsemmisít három tételt, és az elsőből farag majd szimfonikus költeményt. Végül maradt a négytételes forma. Az elsőben a lefelé hajló motívummal ábrázolt Manfréd megérkezik Svájcba. A tépelődő, szenvedő hős zenéjét szerelme, Astarte lágy portréja váltja. A scherzóban, amely a tündérzenék jellemző műfaja, Manfréd alpesi tündérekkel találkozik egy szivárvány alatt. A rövid témákból építkező tétel egyszerre kedves, tréfás, piszkálódó és játékos. A 6/8-os pasztorális lassú tétel az alpesi vadászok békés életét mutatja be, a hős és a pokol viadalát megjelenítő fúgát is magában foglaló terjedelmes finálét pedig ekképp írja le a szerző: „Manfréd megjelenik Ariman föld alatti palotájában. A bacchanália során feltűnik Astarte árnya, aki földi szenvedéseinek végét jövendöli meg. Manfréd halála.”

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


A QOTSA karácsonyi ajándéka

A QOTSA karácsonyi ajándéka

A Queens of the Stone Age a karácsonyfa alá azt tolta be, hogy mostantól bárki szabadon megnézheti az Alive in the Catacombs című koncertfilmet,...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Deja vu: a The Horrors megint törölte a turnéját

Az angol post-punk/goth rock zenekar,a The Horrors törölte európai klubturnéját – amelynek része lett volna a Budapestre meghirdetett február 24-i A38 Hajós koncert is. A Live Nation közleménye szerint a jegyek árát automatikusan visszatérítik, a szervezők azt írják: a zenekar „rajta kívül álló okokból” nem tudja megtartani a...

A magyar punk története képekben: Képes Magyar Punk Enciklopédia

Megjelent a magyar punk színtér történetét feldolgozó könyvsorozat harmadik darabja: Ács-Tari Béla és Edvi Balázs Képes Magyar Punk Enciklopédia / Illustrated Hungarian Punk Encyclopedia 1975-1990 című kötete. A Trottel Books gondozásában megjelent, kétnyelvű kiadvány a hazai punk és punkközeli zenekarok első másfél évtizedét...
Új koncertek