Jean Luc Ponty


Zenei stílusJazz/Blues
Jean Luc Ponty

1940. szeptember 29-én született a franciaországi Avranches-ban. Ponty erősen zenei érdeklődésű környezetben nőtt fel. Édesapja a helyi zeneiskolát vezette, és hegedűtanár volt, édesanyja pedig zongoratanárnő. Mind zongoristaként, mind hegedűsként tehetséges volt, és mindehhez még 11 esztendős korában a klarinéttal egészítette ki hangszeres arzenálját. A párizsi Conservatoire-on végzett klasszikus hegedűtanulmányok után profi zenész lett, ám mindjobban elmélyült a jazz iránti érdeklődése is. 

Egy ideig megosztotta idejét a klasszikus hegedűjáték és a jazzklarinét- és tenorszaxofon-játék között. Végül jazzt kezdett hegedülni, és a hatvanas évek közepétől ez lett a fő működési területe. Számos európai zenésszel játszott (Stuff Smithszel készített felvételeket), néha zenekarvezető is volt a HLP-ben. Az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában vendégszerepelt, játszott Frank Zappa Hot Rats című jazzrock albumán (,,It Must Be A Camel"), ezután pedig George Duke partnere lett. 1970-ben Zappa volt Ponty King Kong című lemezének producere. A hetvenes évek elején a free jazzel kísérletezett, az Overnite Sensation-on a Mothers tagjaként ismét Zappával játszott, szerepelt John McLaughlin Mahavishnu Orchestrájának Visions Of The Emerald Beyond (1974) című lemezén. Ezt követően saját jazzrockot játszó bandáját vezette, amely számos nemzetközi követőre talált. A nyolcvanas években más zenészekkel is készített felvételeket, többek között Cleo Laine és Stéphane Grappelli társaságában. 

Ponty mesterien kezeli hangszerét, nem az első hegedűs a jazzben, aki elektromos erősítést használ, ám ő volt az első, aki az elektronikát saját stílusába tudta integrálni. Ponty nemcsak a hangerő növelésére használja az elektronikát, mint elődei, hanem komplexen, mindig előrelépve. Nemcsak elektromosan erősített hangszert, hanem teljesen elektromos hegedűt használ, az effektusok keltésére számos ketyerét is alkalmaz. A boptól a rockig és a free jazzig, onnan ismét vissza a bophoz mindent játszik, sok stílusban és mindenfajta jazzdivatban egyaránt otthonos, öntörvényű muzsikus.

  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.
 

Szólj hozzá!


 Cirque de Margaret: Co Lee-cirkusz a Kristályban

Cirque de Margaret: Co Lee-cirkusz a Kristályban

Utolsó fejezetéhez érkezik Co Lee cirkuszos epochja, amely a Cirque de L’Homme [CDL] című, tavaly februárban debütált nagylemeze óta zajlik. A...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Slash visszatér!

Myles Kennedy & The Conspirators társaságában 2024. április 19-én lép fel az MVM Dome-ban.

A nő, aki kilenc nyelven énekel – jön, jön, jön Lara Fabian

Nem is olyan rég járt nálunk: 2022 októberében adott koncertet az Arénában. 2024. április 30-án egy másik helyszínen, az MVM Dome-ban fog fellépni.

Elhunyt a Supermanagement társalapítója és tulajdonosa, Ferich Balázs

Ferich Balázs neve onnan is ismerős lehet nektek, hogy a Blind Myself basszusgitárosa volt, majd amikor Tóth Gergővel kis kanyarok után önálló céget alapítottak – ez lett a Supermanagement –, ők vették a szárnyaik alá például a Wellhellót, Dzsúdlót és Azahriah-t is. A zenész-menedzser mindössze 36 éves volt.
Új koncertek