Menopauza

Népstadion szoborpark


HonlapNem ismert
CímBudapest, 1146, Istvánmezei út 3-5.
Népstadion szoborpark
Szerencsére eredeti állapotában maradt fenn a városban - talán egyedüliként - egy másik szoborpark, amely az ötvenes években készült. Az alkotások a Népstadion és az Ifjúság útja között, a Népstadion kapujához vezető dromosz szerves részeként ásítoznak. A dromosz ókori görög találmány: egy olyan útvonal, amelyen a győztes hadsereg vonult be a városba gazdag hadizsákmánnyal megpakolva.


Nézegess megmaradt szocreál szobrokat!

Az eredeti elképzelés szerint az olimpiákon győztes sportolók itt vonultak volna a kapuhoz és be a teltházas Népstadionba - Rákosi és Gerő elvtárs vigyázó tekintete mellett. A szobrokat át is adták, a dromoszt azonban rendeltetésszerűen soha nem használták. Ezzel szemben mi, a budapesti futóversenyeken résztvevő kis úttörők rendszeresen ezen a focipályányi területen gyülekeztünk és melegítettünk be a nyolcvanas években. A rendszerváltás óta tartottak már itt kutyakiállítást, szabadtéri pártkongresszust, de a környék népe az itt felállított óriáskivetítőkön követheti figyelemmel a focimeccseket és az olimpia legizgalmasabb versenyeit is. Általában sűrű az élet a szobrok körül, de a legtöbb rendezvényszervező inkább eltakarnivalónak vagy akadálynak tekinti az alkotásokat, amikkel így általában senki nem is foglalkozik. Ki kell fogni azt az időszakot, amikor nyugis a környék - az ősz és a tél nagy része tökéletes arra, hogy elsétáljon ide és jól körülnézzen a Borsaolvasó.

A Népstadion környéke az 1900-as évektől kezdve amolyan sportnegyede volt a városnak, ide került 1953-ban maga a stadion, amelyet 2002-ben Puskás Ferencről neveztek el. Az épület a szocialista elvárásoknak megfelelően grandiózus volt, akkoriban a világ egyik legnagyobb befogadóképességével dicsekedhetett. Hogy minden kellően nagyképű legyen, bevonulási díszútvonalat is terveztek a kapu elé. A dromosz két oldalán 8-8 monumentális szoborcsoport kapott helyet - nem csak esztétikai, de propagandisztikus céllal. Az alacsony talapzaton elhelyezett három méter magas szocialista-realista stílusú alkotások a népköztársaság mindennapi életét jelenítik meg. A szobrok felállítása elhúzódott, az utolsó hat alkotás csak 1958-ban került a helyére. Egy urbánus legenda szerint ezek a később felállított alkotások már bronzból készültek, a többi alumíniumból. Hogy melyik milyen mértékben tekinthető művészeti alkotásnak, azt nem tudom, de az biztos, hogy a szobrok így együtt különös hangulatot adnak a helynek. A szocialista életképek tulajdonképpen saját maguk karikatúrái, ráadásul sok akkoriban készült szoborral ellentétben eredeti helyükön állják a sarat már ötven éve.


Sorakozó az Aréna mögött

Az Aréna háta mögött a Stadionnal szemben állva bal kéz felől az első szoborcsoport három fiatalt ábrázol. A zászlót vivő fickók össze-vissza mutogatnak egy virslilábú sarus lánynak, akinek cicijét is részletesen kimunkálta az alkotó. Ez a fajta törődés a fiúk cipőfűzőjén és a zászlón is megfigyelhető. Hogy a szobor mit is jelent, nem tudom. Utólag kiderítettem a címét: Felvonulók - így már könnyebb a megfejtés. Kerényi Jenő szobra 1954-ből.

A következő szobron a hasonló sarut viselő, virslilábú, széles csípőjű anyuka nyakában boldogan metálvillázó kislányával nézi amint két arc - hátukon a vicces cimbikkel - keményen hadakozik, de az is lehet, hogy vérszerződést köt. A cím mindent tisztáz, vagy mégsem: Lovacskázók. Készítette Somogyi József 1955-ben.


Felvonulnak és lovacskáznak

Az egyértelműen labdarúgó jelenetet ábrázoló harmadik csoportot meglepően részletesen kidolgozva ábrázolta a művész, Mikus Sándor. Az mondjuk, nem teljesen egyértelmű, hogy a korabeli mezt viselő kapus éppen a támadást állítja meg, vagy az érkező csatár lábára kívánja pottyantani a labdát, de a stoplik, futballmezek és az izmok ábrázolása határozottan életszerű. Labdarúgók, 1958.

Hasonló kidolgozottságot mutat a bunyósokat ábrázoló csoport is, ahol a bírónak még síp is lóg a nyakában, és feszült tekintettel figyeli az egymást egyébként el nem találó, letűrt zoknis bunyósok nemes versengését. Az Ökölvívók című alkotást Búza Barna készítette 1958-ban.

A fuvolázó fickó két csajnak nyomja a zenei aláfestést, az egyik vélhetően fejből tudja a szöveget, mert nincs a kezében kisfüzet, szemben a másikkal. Ez a társaság már kevésbé van kidolgozva, mint az előzőek. A végtagok, a cipők és a ruhák elnagyoltak, az alumínium pedig csúnyán elszíneződött. Az 1953-as szobor címe meglepő módon Éneklő fiatalok, az alkotó Makrisz Agamemnon.


Labdarúgás, ökölvívás, na meg az éneklő fiatalok

A gumicsizmás főagronómus kinézetű egyén magyaráz a gabonakévén ácsorgó jól megtermett, duzzadó izmú aratólegénynek, akit tátott szájjal figyel egy aratóleány. A kezeken annyit fogdosták már az ujjakat a látogatók, hogy talán csak Szent Péter cipője van így elkopva a róla elnevezett vatikáni székesegyházban. A Mezőgazdasági brigád című remekművet Kocsis András készítette 1956-ban.

A hevederben ácsorgó jó munkásember és a mellette harapófogóval kezében munkára kész emancipált munkásleány szemmel láthatóan pillantást sem vet az ujjával égre mutató, vélhetően a szocializmus építését vizionáló főmérnök kinézetű illetőre. Az enyhén elnagyolt alkotást Ocsai-Kiss Zoltán szoborta 1957-ben, művének címe: Ipari tanulók (szerelőbrigád).


Mezőgazdasági és szerelőbrigád is kell a gránátvető katonák mellé

Nem egészen érthető, hogy a sor végén szereplő egyenruhában, teljes fegyverzetben ábrázolt alakok tulajdonképpen mit is csinálnak. Ha az amuri partizánok ádáz küzdelmét akarta ábrázolni a művész, akkor érthetetlen, hogy a gránátot hajigáló figurák miért a mutogatós tiszttől kapott instrukcióval ellentétes irányba dobják a harci eszközt. Kivéve persze, ha bekerítette őket az ellenség. Ha viszont a gránátvetést, mint a kislabdadobás elődjét sportként értelmezzük, akkor az egyenruha és az oldalfegyver szorul némi magyarázatra. Tar István 1955-ös munkájának címe Gránátvetők.

  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.
 

Szólj hozzá!


Azahriah, Halott Pénz, Beton.Hofi, Dzsúdló és mások már biztosan STRANDolnak

Azahriah, Halott Pénz, Beton.Hofi, Dzsúdló és mások...

Ha kicsit sűrítünk az időn, akkor azt mondhatjuk, hogy a Mikulás idén nemcsak csomagot/virgácsot (kinek érdemei szerint), hanem komoly bejelentést...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

A közönség nem tud élni a Demjén-musical nélkül

Valami egészen szokatlan történik az Erkel Színház körül: a jegypénztár előtt kígyózó sorok, több tízezer online vásárló néhány perc alatt, és olyan rendszerterhelés, amelyet korábban csak sportdöntők vagy világsztárok stadionturnéi okoztak. Mindez egy februárban induló musicalért, amely a Demjén Ferenc dalaira épülő...

Yamazaki, a véerfarkas – a különleges produkció háttere

Yamazaki, vagyis a VR-farkaskarakterrel fellépő Rakovics Benedek a hétvégén mutatja meg először a szélesebb magyar közönségnek különleges, japán ihletésű vizuális világát és modern pophangzását. A virtuális térből induló projekt már nemzetközi figyelmet is kapott, most következik a hazai megmérettetés.
Új koncertek